Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bakdekk slitt ut etter 50 dager, 4000 km.

Startet av Torpedo Ted, fredag 09. mai 2014, klokken 21:05

« forrige - neste »

Jejl

Skiftet til vinterdekk i dag. De orginale goodyear dekkene fikk rulle 64 000 km(minus km kjørt med vinterdekk) til de var nedslitt, dvs at et dekk var litt under 3mm og de andre litt under 4mm. Nesten helt jevn slitasje på hele kjøreflatene. Har bestillt nye Landsail dekk til våren, (håper den kommer i februar). 5 200,- ferdig montert var ikke så gale synes jeg for 19 tommer.
De originale vinterdekkene, Nokian R2 er knapt synlig slitt (over 7mm på alle).

minim

BMW sliter mye med det samme på mange modeller. Der kan man legge seg helt i ene enden av spec og spare mye slitasje. På M modellene til BMW er det også tydelig beskrevet at hjulstillingskontroll skal utføres med vekter tilsvarende person på 75kg i førersetet. Eneste bilene jeg har sett med denne notisen.
-vw multivan

janrov

Hvis en forutsetter at Teslas spesifikasjoner er en fornuftig tradeoff mellom kjøreegenskaper og dekkslitasje, og at hjulvinklene de facto er innenfor spesifikasjonsintervallene når de måles statisk i maskinen, må problemet ligge et annet sted. En nærliggende forklaring er at noe beveger seg under kjøring. Det er vel to måter å kontrollere dette på; en er å sette kontrollstreker på alle relevante skruer, skiver og foringer. En annen er å  midlertidig montere kamera for å overvåke de ulike delene ved kjøring/belastning.

For egen del hevdet jo Tesla at bilen ikke har spissestag, for deretter å anføre at det spissestaget som ikke finnes er et fast stag som skal forbedre stabiliteten og som ikke kan justeres. Imidlertid må jo spissingen justeres et eller annet sted. Min forståelse er at spissingen justeres i innfestingen til spissestaget med en eksentrisk skrue/skiveanordning der staget festes i rammen. Det er jo spissfindig semantikk å hevde at staget er fast all den tid innfestingen av det er justerbar. Jeg venter fremdeles på endelig tilbakemelding fra Tesla på dette. 

Her er et bilde som viser den eksentriske skiven: http://www.ebay.com/itm/2014-TESLA-MODEL-S-REAR-SUSPENSION-TOE-LINK-OEM-6006840-00-B/112212143050

erot

#513
Et evig tilbakevendende problem med en enkel løsning. Nevnt over, men jeg stemmer i igjen: Gå til et hjulstillingsverksted som kan sine ting. Bilene er individuelle, men du får det rimelig bra da. Min første som var rwd fikk vi helt ned i 2/3 av laveste verdi på negativ camber (altså godt utenfor original spec), så ble spissing satt tilsvarende, nesten null. Den bilen hadde 100% jevn slitasje over hele banen på alle fire med 285-dekk bak og aktiv kjøring. Siste bil er dual og den fikk vi bare ned på rett under minimum. Ørlite mer spissing for å kompensere, men den sliter ganske fint den også. Får nesten 30 000 km ut av et sett Michelin PSS.

Spissing er viktigere enn camber.

Cobra

Sitat fra: erot på tirsdag 29. november 2016, klokken 02:17
Et evig tilbakevendende problem med en enkel løsning. Nevnt over, men jeg stemmer i igjen: Gå til et hjulstillingsverksted som kan sine ting. Bilene er individuelle, men du får det rimelig bra da. Min første som var rwd fikk vi helt ned i 2/3 av laveste verdi på negativ camber (altså godt utenfor original spec), så ble spissing satt tilsvarende, nesten null. Den bilen hadde 100% jevn slitasje over hele banen på alle fire med 285-dekk bak og aktiv kjøring. Siste bil er dual og den fikk vi bare ned på rett under minimum. Ørlite mer spissing for å kompensere, men den sliter ganske fint den også. Får nesten 30 000 km ut av et sett Michelin PSS.

Spissing er viktigere enn camber.

...og verkstedet du bruker heter..?
Kjekt for oss andre å vite hvor vi skal gå når Tesla ikke vil spille på lag.
Antar du tok kontrollen med 285 montert bak?

Kai

erot

Sitat fra: Cobra på torsdag 02. november 2017, klokken 11:17
Sitat fra: erot på tirsdag 29. november 2016, klokken 02:17
Et evig tilbakevendende problem med en enkel løsning. Nevnt over, men jeg stemmer i igjen: Gå til et hjulstillingsverksted som kan sine ting. Bilene er individuelle, men du får det rimelig bra da. Min første som var rwd fikk vi helt ned i 2/3 av laveste verdi på negativ camber (altså godt utenfor original spec), så ble spissing satt tilsvarende, nesten null. Den bilen hadde 100% jevn slitasje over hele banen på alle fire med 285-dekk bak og aktiv kjøring. Siste bil er dual og den fikk vi bare ned på rett under minimum. Ørlite mer spissing for å kompensere, men den sliter ganske fint den også. Får nesten 30 000 km ut av et sett Michelin PSS.

Spissing er viktigere enn camber.

...og verkstedet du bruker heter..?
Kjekt for oss andre å vite hvor vi skal gå når Tesla ikke vil spille på lag.
Antar du tok kontrollen med 285 montert bak?

Kai

285 bak ja. Verkstedet er ErAn på Søfteland i Bergen.

Stig O

Noen som kan anbefale verksted i Stavanger området for hjulstillingskontroll?
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

ChrML

Kjøpte vår Tesla Model S 85 RWD på 17 000 km. Nå gått 66 000 km, dvs ca 30 000 km på sommerhjul pluss forrige eier evt. Jevn slitasje, men under 2mm spor nå. Så er nok på tide å finne en parkeringsplass, burne de helt ut og sette på nye neste sommer.

Jejl

Du vet at kravet er 3 mm på sommerdekkene når du kjører med dem etter 1. nov?

ChrML

Sitat fra: Jejl på torsdag 09. november 2017, klokken 00:03
Du vet at kravet er 3 mm på sommerdekkene når du kjører med dem etter 1. nov?
Satt på vinterdekkene ca 1.nov :).

De har foreløpig holdt 2 sessonger, masse mønster og 90% av piggene er der fortsatt.

Jejl

#520
Sitat fra: Jejl på mandag 28. november 2016, klokken 14:09
Skiftet til vinterdekk i dag. De orginale goodyear dekkene fikk rulle 64 000 km(minus km kjørt med vinterdekk) til de var nedslitt, dvs at et dekk var litt under 3mm og de andre litt under 4mm. Nesten helt jevn slitasje på hele kjøreflatene. Har bestillt nye Landsail dekk til våren, (håper den kommer i februar). 5 200,- ferdig montert var ikke så gale synes jeg for 19 tommer.
De originale vinterdekkene, Nokian R2 er knapt synlig slitt (over 7mm på alle).
Liten oppdatering om slitasjen på Landsaildekkene.
Fikk bilen tilbake fra service for noen dager siden, og mønsterdybden på dekkene er:
5 5 5
5 5 5
5 5 5
5 5 5
Helt jevnt slitt mao.
Men jeg har regnet litt på hvor fort de slites i forhold til de gamle Goodyeardekkene.
Når jeg trekker ifra kjøring med vinterdekkene så kjørte jeg ca 52 000km  før det første dekket hadde under 3mm og disse holdt 3 fulle sesonger.

Landsaildekkene holder nok ikke så lenge.
De er til nå kjørt ca 22 000 km og hvis de hadde 9(?)mm mønsterdybde når de var nye, så slites 1 mm vekk hver 5500 km. Hvis slitasjen fortsetter likt så har disse dekkene  3 mm allerede etter 33 000km. Så det er godt mulig at de må skiftes ut allerede etter 2 sesonger.
Men utenom at de slites litt fortere enn de gamle, er jeg godt fornøyd med disse dekkene og kan anbefale dem videre.



Muffinman

#521
De har omkring 7mm mønsterdybde som nye. Det er vel ikke så vanlig at sommerdekk har særlig mye mer? Hakka 8 starter vel på 8 eller 9 til sammenligning.  Merk også at det ligger små falser nede i sporene, så man må være nøye å måle mellom dem. Hvis ikke måler man 1mm for lite. Målingen som gjøres på service er for øvrig av varierende kvalitet. Jeg har sett målinger som indikerte jevn slitasje, mens det i realiteten varierte 2-3mm.

Våre Landsail med ca. 40.000km har omkring 5mm på framdekkene, og i underkant av fire på bakdekkene (rwd). 10.000 av disse er kjørt på  awd bil. Og de er nok blitt flyttet litt rundt, slik at de best ble montert bak hver vår.

Vi bytter de to dårligste når de bikker under 3 mm :)

snd

Til sammenligning økte tykkelsen av bremseklossene med 1 mm fra 2017 til 2018 i følge servicerapportene mine. Kan tenkes at målinger av dekkmønsteret også avviker stort  ???
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

E_S

Skal ha min bil på hjulstillingskontroll (ikke hos Tesla) neste uke, da jeg har registrert litt skjevslitasje foran - den sliter litt på innsiden av forhjulene.

Noen tips til hvor på skalaen man bør justere seg inn for å få minst mulig og jevnest mulig dekkslitasje? S85 med stålfjærer..
:)

Muffinman

Det kommer an på hvordan den er justert nå, når du opplever slitasje på indre kant. Du har rwd bil, og det betyr at forhjulene "skyves" fremover under kjøring. Det vil i sin tur påføre henget krefter som presser hjulene bakover. Det vil medføre at spissingen vil gå litt mer mot negativ (=toe out) under kjøring enn hva man måler på apparatet når bilen står stille. Som du ser under er spesifikasjonen ørlite grann pluss, med relativt stort slingringsmonn.

Camber er justerbar, men moderat foran på disse bilene så her er det bare å justere på target, så blir det nok bra. Caster har ikke betydning for dette, men mye caster gjør bilen mer retningsstabil og mindre lettsvingt, og omvendt. Ulik caster mellom sidene vil gjøre at bilen trekker til siden.

Du vil helst bli kvitt kantslitasjen, men samtidig skal jo bilen ha egenskapene den skal ha. Negativ spissing gjør den lettsvingt, men mindre retningsstabil. Justerer man mot pluss blir den mer stabil, og mindre lettsvingt igjen. Så her er det nok sikkert lurt å holde seg innenfor spec for at egenskapene skal beholdes.

Tror jeg i utgangspunktet ville justert spissingen på target, eller kanskje på  +0,08. Det skal i teorien alltid fungere på en helt original bil. Men få dem til å sjekke alle deler grundig. Slakk i en av de to nedre bærearmene foran eller i endeleddene vil kunne tulle ting til, uansett hvor fine verdier man ser på apparatet.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA