Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bakdekk slitt ut etter 50 dager, 4000 km.

Startet av Torpedo Ted, fredag 09. mai 2014, klokken 21:05

« forrige - neste »

sn0le

Regner med Tesla må kunne bevise at man har kjørt som en villmann?
Noe logges garantert i bilen, selv om de kanskje ikke innrømmer det. ;)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Muffinman

#316
Samme overraskelse som jeg fikk med andre ord, bare at mine varte noen få km lengre. Men så er hovedtyngden av min kjøring langdistanse. Mine 4 dekk var historie etter 10 uker og, gjennomsnittsberegnet for alle fire, ca 8500 km. Bakdekkene ble slitt ned ekstremt raskt med noe mer slitasje på innsiden. Framdekkene minket også veldig fort, men her var mønsterdybden på innside ulovlig etter 8-9000km når det fremdeles var noen mm igjen på resten av dekket. Uttrykte bekymring for dette ovenfor Tesla, men fikk standardsvar om norske veier, tung bil, mye krefter, ofret slitestyrke til fordel for grep (idiotisk påstand siden disse dekkene både har svært mye dårligere grep og slitestyrke enn PS2). De vurderte også bilder av slitasjen på innsiden av forhjulene litt før de ble helt ødelagte og mente at dette ikke var uvanlig slitasje på denne bilen. Det ble vel også nevnt at de hadde sett dette på tilsvarende biler.  Jeg orker bare ikke til å kjøre hardt på dette og dekkene er kastet slik at jeg ikke har noen dokumentasjon, men det er en skandale at så elendige dekk blir levert på en slik  bil mot et slik pristillegg. Kanskje feilvare, hva vet jeg.

49 psi er alt for høyt for 21". Her er riktig trykk 42 psi for 85kwh, litt mindre for 60kwh. Disse dekkene slites litt mer på midten selv ved standard trykk.


Øyvind.h

Måtte sjekke mine bakdekk nå. Kjører hardt, har bilen i low og har kjørt snart 17.000km hvorav 11-13.000 med sommerdekk.
Klarer ikke måle noen forskjell mellom innsiden og utsiden av dekket. På bildet bruker jeg en liten flat skrutrekker. Har ikke skyvelær så jeg får ikke målt nøyaktig, men tipper jeg har i hvert fall 5-6mm igjen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

#318
Har ikke fått måledataene fra hjulstillingskontrollen enda, tipper det ikke skjer før mandag.

Etter hjulinnstillingen tar ikke venstre forhjul i inneskjermen lenger. En sjekk viser at det nå er i overkant av 1cm klaring hvor det var 0 før. Nå er avstanden lik på begge sider. Det er hevdet at denne bilen har hatt hjulstillingskontroll før utlevering. Bildene under tyder ikke på det, og dette er noe Tesla bør ta sterkt til etterretning - spesielt etter å ha normalforklart skjevslitasjen blant annet på dette hjulet.

At det ikke ble berøring før Michelin PS2 ble montert skyldes nok at disse dekkene er marginalt bredere enn Continental i samme dimensjon, og Hakka R2.

EDIT: Lagt til et bilde. 1 og 3 = før, nr 2 = etter.

petersv

Veldig bra at det ordnet seg, det viktigste er at du får ro i sjela, man har ikke godt av å gå i engste seg over sånt.

Gleder meg til fasiten på før-etterverdier, har de klart å justere camber må jeg vurdere samme besøk selv (her på østlandet.)

Ang. Subbing, det hadde jeg også antydning til før de fiksa feil spissing på det hjulet.

Muffinman

#320
Du har rett i at det er godt med avklaring. Men jeg kjenner at tålmodigheten begynner å tæres kraftig. De manglende ladeadapterene kostet meg noen titusener i vinter, og nå måtte jeg kjøpe nye dekk etter få uker. Hjulstillingskontrollen for egen regning er bare prikken over i-en. I tillegg en evig strøm av feil og periodiske knirke/skranglelyder som av en eller annen grunn nekter å opptre når bilen er på verksted. Oppskrapede sidevinduer. Dørpakninger som kryper tilbake og eksponerer kanten av taktrekket. Dugg/vann i lykter. Skjerm som krasjer. 3g som forsvinner. Pakninger som lekker. Lakk som blir sandblåst og ødelagt langs sidene på bilen. Drivverk som ikke holder. Panser med skade til tross for at lukking har skjedd som anvist. Og nymonterte bremser som hang i en hel dag. Autokromatiske speil som forblir svarte i 30-40 sekunder ved rygging (som dermed gav en illusjon om at det ikke var hindringer bak) i kombinasjon med ryggesensorer som ikke sa fra før jeg rygget på en annen bil. Ka-ching, 20.000 kroner til. Og speilbraketter som korroderer slik at aluoksid renner nedover dørene. Og mye annet.

Se der ja, det var bedre. Fin med forum å lufte frustrasjoner :)

petersv

Du får trøste deg med at fossilt drivstoff hadde kostet veldig mye i samme tidsperiode, om ikke annet  8)

Muffinman

Det veier jo opp en del. Men en del av kostnadene er jo faktisk fossilt drivstoff all den tid jeg ikke fikk brukt nybilen på jobbkjøring slik som planlagt. Dermed kunne jeg ikke selge den gamle dieselbilen som skulle delfinansiere den nye, men måtte bruke den mens Tesla`en stod hjemme. Men det er offtopic her, ikke mer herfra nå. :)

haakonl

Sitat fra: Muffinman på lørdag 26. juli 2014, klokken 11:33
Du har rett i at det er godt med avklaring. Men jeg kjenner at tålmodigheten begynner å tæres kraftig. De manglende ladeadapterene kostet meg noen titusener i vinter, og nå måtte jeg kjøpe nye dekk etter få uker. Hjulstillingskontrollen for egen regning er bare prikken over i-en. I tillegg en evig strøm av feil og periodiske knirke/skranglelyder som av en eller annen grunn nekter å opptre når bilen er på verksted. Oppskrapede sidevinduer. Dugg/vann i lykter. Skjerm som krasjer. 3g som forsvinner. Pakninger som lekker. Lakk som blir sandblåst og ødelagt langs sidene på bilen. Drivverk som ikke holder. Og nymonterte bremser som hang i en hel dag. Autokromatiske speil som forblir svarte i 30-40 sekunder ved rygging (som dermed gav en illusjon om at det ikke var hindringer bak) i kombinasjon med ryggesensorer som ikke sa fra før jeg rygget på en annen bil. Ka-ching, 20.000 kroner til. Og mye annet.

Kan man si at dette er den gjengse erfaringen blant TMS-eiere, eller har du hatt ekstra uflaks og fått en mandagsbil? Jeg har en TMS i bestilling og vurderer sterkt å trekke den etter å ha fulgt med på forumet her i noen uker. I øyeblikket heller jeg mest mot avbestilling og heller avvente et års tid til det enten er slutt på Tesla sine kostbare og tidkrevende barnesykdommer, eller rett og slett bare beholde Leafen og kjøpe en nyere Passat eller lignende til familieutfart.
Leaf Tekna '14
Bestilt TMS 85, levering oktober -14

Jan-Børre Olsen

Man må huske at:
A) Tesla er et helt nytt merke
B) Made in USA
8)
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

RaBalder

Sitat fra: smaug01 på lørdag 26. juli 2014, klokken 12:20
Man må huske at:
A) Tesla er et helt nytt merke
B) Made in USA
8)

Det er ingen unskyldning, til nød en forklaring.

Produktet skal ha de egenskaper som ble opplyst når det ble solgt.
Jeg kan ikke huske å ha lest noe om at dekkene skal skjev-slites  :o

janmb

Sitat fra: sn0le på fredag 25. juli 2014, klokken 21:23
Så veldig slitt ut på midten om du spør meg.

Ja, det kan se ut som det er moderat mer slitt på midten - noe som ikke er overraskende med så høyt trykk.

Skjevslitasje som følge av sporing ser jeg ikke noe av der.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: RaBalder på lørdag 26. juli 2014, klokken 12:33
Sitat fra: smaug01 på lørdag 26. juli 2014, klokken 12:20
Man må huske at:
A) Tesla er et helt nytt merke
B) Made in USA
8)

Det er ingen unskyldning, til nød en forklaring.

Produktet skal ha de egenskaper som ble opplyst når det ble solgt.
Jeg kan ikke huske å ha lest noe om at dekkene skal skjev-slites  :o
Det er helt riktig. Det er ikke en unnskyldning men jeg er redd det er forklaringen på de fleste problemer med Tesla.
"Made in USA" er et par hakk bedre enn "Made in China" enn så lenge.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Li-Ion

Sitat fra: janmb på lørdag 26. juli 2014, klokken 13:11
Sitat fra: sn0le på fredag 25. juli 2014, klokken 21:23
Så veldig slitt ut på midten om du spør meg.

Ja, det kan se ut som det er moderat mer slitt på midten - noe som ikke er overraskende med så høyt trykk.

Skjevslitasje som følge av sporing ser jeg ikke noe av der.
Takk for gode vurderinger. 2 nye dekk bestilt (selvfølgelig IKKE Continental) som hentes tirsdag neste uke...bør gå greit med hyttetur etterpå da... ;)
Teslaeier siden 2013 :)

finn_roen

Da har jeg vært ute og tatt mål av slitasjen på mine dekk, har kjørt 2500km og målte 8mm dybde på bakhjulene både inne og ytterst og ca 8,2mm dybde på fremhjulene inne og ytterst
standar 19" goodyear dekk 45psi på alle hjul..
Kjørte meget pent de første dagene jeg fikk bilen, så dekkene ble innkjørt, tror det hjelper  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA