Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bakdekk slitt ut etter 50 dager, 4000 km.

Startet av Torpedo Ted, fredag 09. mai 2014, klokken 21:05

« forrige - neste »

Ronny

Har den ikke spec på hvor stor forskjellen kan være?
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Muffinman

#301
Camber split det da?

I så fall 0,50.

Men mulig jkirkebo bruker amerikanske spesifikasjoner mens jeg sitter på europeiske. Har fått oppdaterte data til bruk for hjulinnstillingen som pågår akkurat nå.

petersv

Spennende, all bets on the table! Jeg tipper litt avvik bak, men ikke mye. Iom at du ikke har klaget over retningsustabilitet, tipper jeg det er ok eller nært ok foran. Iallefall ikke far off.

Camber tipper jeg er rund 2 grader +-.5 rundt det hele, dette er heller regelen enn unntaket. (Jeg har fått skriftlig bekreftelse på at Tesla tar regninga om dekkene blir skjevslitte pga camber.)

RaBalder

Sitat fra: Ronny på fredag 25. juli 2014, klokken 00:50
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 24. juli 2014, klokken 21:08
Sitat fra: Ronny på torsdag 24. juli 2014, klokken 20:12
Jeg snakker på generelt grunnlag, om veien heller eller ikke har ingenting å si, den heller fra midten og ut, ikke fra midten på bilen og ut. Om veien heller 1 grad, så gjør bilen det samme og hjulvinklene blir ikke påvirket. Av alle hjulstillingene jeg har tatt, så har jeg aldri sett forskjellig spesifikasjon fra h til v side. Har bilen din høyreratt??

Hehe, jeg tenkte å skrive høyrekjøring men synes det låt teit så jeg skulle gå over til venstreratt men noe klikket på veien ;)

Etter hva jeg skjønner vil luftfjæringen forsøke å rette opp bilen? Min er ihvertfall satt opp med minus 2 grader og 2 minutter på venstre side og minus 1 grad og 29 minutter på høyre side. Camber foran er mindre men forskjellen tilsvarende (hhv. minus 48 minutter og minus 25 minutter).
Er så stor forskjell mellom høyre og venstre innenfor spec? (bak) I verste fall drar den litt mot høyre. Fremme er det bedre, forskjellen (h->v) utjevner kanskje dragningen bakfra.
Dersom ikke Tesla har et fantastisk luftfjæringssystem, så retter den bilen slik at den er vinkelrett på veien, altså slik at bilen heller like mye som veien, ikke slik at veien heller men bilen står horisontalt.

Venstresvingene i Norge er i snitt slakkere enn høyresvingene.

  • I høyresving kjører vi alltid på innerkant av svingen
  • I venstresving kjører vi alltid i ytterkant av svingen

Men jeg tror ikke bilen er justert i forhold til dette. Spec. er i alle fall lik for venstre og høyre side.


Muffinman

#304
Trekker ut litt dette. Verkstedet sliter med å få camber på forhjulene innenfor spec. Later ikke til å være nok justeringsmonn.

Blir neppe spesielt rimelig med MB verksted på timer...men så er ikke dekk gratis heller. Slik som sporingen  var på vei tilbake og innerste kant på forhjulene begynte å bli avrundet ville det nok blitt dyrere å vente. Trur eg.

Paul

Om det er noen som har brukbare 245/35 R21 Conti dekk til sags? trenger 1 stk.

Thor2014

Sitat fra: Muffinman på fredag 25. juli 2014, klokken 12:49
Trekker ut litt dette. Verkstedet sliter med å få camber på forhjulene innenfor spec. Later ikke til å være nok justeringsmonn.


Leste for en tid tilbake at det var en som laget egne deler slik at justering ble mer fleksibelt og mulig der det i dag ikke er mulighet for justering.
Finner det ikke igjen nå, men det var online så det ligger nok ute enda for den som vil lete

Muffinman

#307
Sitat fra: Thor2014 på fredag 25. juli 2014, klokken 15:48
Sitat fra: Muffinman på fredag 25. juli 2014, klokken 12:49
Trekker ut litt dette. Verkstedet sliter med å få camber på forhjulene innenfor spec. Later ikke til å være nok justeringsmonn.


Leste for en tid tilbake at det var en som laget egne deler slik at justering ble mer fleksibelt og mulig der det i dag ikke er mulighet for justering.
Finner det ikke igjen nå, men det var online så det ligger nok ute enda for den som vil lete
De kom faktisk i mål med dette etter vel 5 timer. Mekanikeren svettet nok bra...

Det ble nevnt 1,8 timer/2500kr på telefon i går uten at jeg oppfattet det som en fastpris, regner med at de hentet den ut fra takst for E-klasse. Og den prisen ble det, selv om det ble over dobbelt så mye arbeid på et bilmerke de var ukjente med. Det står det respekt av.

Av en eller annen grunn greide de ikke å få utskrift av målingene, men mekanikeren tok bilde av skjermen på apparatet med telefonen sin. Det kommer på mail senere, poster det her da.

Umiddelbart merker jeg at det er mindre sporing over slitte, kjente veipartier. Opplever også bilen som roligere og hakket mer stabil i motorveishastighet.  Det slo meg også at forhjulene stod mer rett opp og ned når jeg gikk mot den ved verkstedet. Forbehold om placeboeffekten da, den er jo like sterk som misunnelsen og kjønnsdriften :)

EDIT: Merker også at venstre forhjul ikke lenger tar borti innerskjermen ved rygging og rattutslag til høyre. Muligens tilfeldig, får se an over litt tid.

Muffinman

#308
Sitat fra: Paul på fredag 25. juli 2014, klokken 15:07
Om det er noen som har brukbare 245/35 R21 Conti dekk til sags? trenger 1 stk.
Hmm, var det du som solgte bjørnen før skinnet var skutt? Eller burnet ned to dekk i god tro på at begge skulle erstattes ;)

jakoys

Målte mønsterdybden i dag etter 45 dager og 6700km på vanlig TMS85. Foran var dybden uendret på 8mm. Bak hadde mønsterdybden gått ned fra 8mm til 7,5mm - likt på innsiden og utsiden på både h og v side. Snittforbruk 180Wh/km og kjører generelt pent (kun testet fullt pådrag 2 ganger). Goodyear Eagle RS A2.

Muffinman

Jepp, standard 19" dekkene er slitesterke og holder veldig lenge. Jeg tror nok at største årsak til at denne tråden fortsatt lever er dårlige originale 21" dekk fra Continental. Om alle er slik eller om mange inkludert meg har fått feilvare er jeg usikker på, men registrerer jo at enkelte rapporterer kjørelengde langt over det som tok knekken på mine og fremdeles har greit med mønster igjen.

Nest største årsak er nok hjulstilling. Jeg tror at det skal veldig små avvik til for å gjøre utslag på dekkslitasjen på 21" felg i forhold til 19", og Continental - dekk i kombinasjon med feiljusterte biler ser ut til å være dårlige saker.  Venter i spenning på resultatene fra min egen bil.

Li-Ion

Var nettopp selv ute å sjekket dekkene mine. Har aldri før vært bekymret for status på så nye dekk/bil som jeg ble etter å ha lest litt på denne tråden. Jeg selv mener jeg kjører pent (har selvfølgelig testet akselerasjon noen ganger, men aldri noe volsomt med dekkspinn).

Jeg har kjørt temmelig nøyaktig 5000 km. med mine Continental dekk (21 original dekk pakke levert med bilen) og må si at jeg ble temmelig sjokkert da jeg tittet på bakdekkene nå nettopp. Etter min mening er dekkene nettopp innkjørt, men i stedet er de nå helt utslitt og må nok sikkert bare byttes ut...

Jeg har 49 psi med trykk (kanskje litt høyt).

Skal på hytta med familien om 1 uke, og vet sannelig ikke om jeg tør kjøre med disse dekkene.

Noen kommentarer synspunkter. Er det noe feil på selve dekkene eller instilling av hjulstilling?

Blir nok et punkt til på listen over Tesla feil og bekymringer.... pokker, nå kjenner jeg at jeg begynner å bli litt lei å være beta-tester...

Teslaeier siden 2013 :)

RaBalder

Sitat fra: Li-Ion på fredag 25. juli 2014, klokken 19:38
Var nettopp selv ute å sjekket dekkene mine. Har aldri før vært bekymret for status på så nye dekk/bil som jeg ble etter å ha lest litt på denne tråden. Jeg selv mener jeg kjører pent (har selvfølgelig testet akselerasjon noen ganger, men aldri noe volsomt med dekkspinn).

Jeg har kjørt temmelig nøyaktig 5000 km. med mine Continental dekk (21 original dekk pakke levert med bilen) og må si at jeg ble temmelig sjokkert da jeg tittet på bakdekkene nå nettopp. Etter min mening er dekkene nettopp innkjørt, men i stedet er de nå helt utslitt og må nok sikkert bare byttes ut...

Jeg har 49 psi med trykk (kanskje litt høyt).

Skal på hytta med familien om 1 uke, og vet sannelig ikke om jeg tør kjøre med disse dekkene.

Noen kommentarer synspunkter. Er det noe feil på selve dekkene eller instilling av hjulstilling?

Blir nok et punkt til på listen over Tesla feil og bekymringer.... pokker, nå kjenner jeg at jeg begynner å bli litt lei å være beta-tester...

Det tredje bildet var best. Det viser hele dekkets bredde. Antar det var et bakdekk.


Jeg synes ikke det så skjev-slitt ut (så langt jeg kan bedømme bildet  ::) ).

Hvis slitasjen er jevn, så er det vel akselerasjon og bremsing som har slitt på dekket. Og det skal sjåføren ha kontroll på selv.
Alternativt at det er dårlige dekk som ikke er "slitesterke".



sn0le

Så veldig slitt ut på midten om du spør meg.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Li-Ion

Sitat fra: RaBalder på fredag 25. juli 2014, klokken 21:19
Sitat fra: Li-Ion på fredag 25. juli 2014, klokken 19:38
Var nettopp selv ute å sjekket dekkene mine. Har aldri før vært bekymret for status på så nye dekk/bil som jeg ble etter å ha lest litt på denne tråden. Jeg selv mener jeg kjører pent (har selvfølgelig testet akselerasjon noen ganger, men aldri noe volsomt med dekkspinn).

Jeg har kjørt temmelig nøyaktig 5000 km. med mine Continental dekk (21 original dekk pakke levert med bilen) og må si at jeg ble temmelig sjokkert da jeg tittet på bakdekkene nå nettopp. Etter min mening er dekkene nettopp innkjørt, men i stedet er de nå helt utslitt og må nok sikkert bare byttes ut...

Jeg har 49 psi med trykk (kanskje litt høyt).

Skal på hytta med familien om 1 uke, og vet sannelig ikke om jeg tør kjøre med disse dekkene.

Noen kommentarer synspunkter. Er det noe feil på selve dekkene eller instilling av hjulstilling?

Blir nok et punkt til på listen over Tesla feil og bekymringer.... pokker, nå kjenner jeg at jeg begynner å bli litt lei å være beta-tester...

Det tredje bildet var best. Det viser hele dekkets bredde. Antar det var et bakdekk.


Jeg synes ikke det så skjev-slitt ut (så langt jeg kan bedømme bildet  ::) ).

Hvis slitasjen er jevn, så er det vel akselerasjon og bremsing som har slitt på dekket. Og det skal sjåføren ha kontroll på selv.
Alternativt at det er dårlige dekk som ikke er "slitesterke".
Synes heller ikke at dekkene (bakdekk) ser skjevt slitt ut, men jeg vet jo at som en aldrende herremann så kjører jeg relativt pent hele tiden, og dersom min kjøring skal slite ut dekk til mange tusen kroner i løpet av 3 mnd- så skjønner jeg ingenting...

Hvilken reklamsjonsrett har vi på disse dekkene da tro? Det vil jo alltid kunne hevdes at dekkene er kjørt veldig hardt og at det er sjåføres feil - men jeg har ikke endret kjørestil etter at jeg fikk Tesla, og sist byttet jeg dekkene (19") på min Mercedes etter 4 sesonger og sikkert 40.000 km. En god del kjøring med båthenger og campingvogn også.... altså 10 x levetid..... her MÅ vel noe være galt...?     :(
Teslaeier siden 2013 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA