Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bakdekk slitt ut etter 50 dager, 4000 km.

Startet av Torpedo Ted, fredag 09. mai 2014, klokken 21:05

« forrige - neste »

petersv


Muffinman

#286
Da er jeg ferdig med ferietur, og de nye PS2 - dekkene har rullet henholdsvis 6000km (foran) og 4000km (bak).

En måling viser en mønsterdybde mellom noe over 6mm og 7mm bortsett fra innsiden hvor det allerede er slitt 1-1,5 mm mer. Det er variasjoner, men merslitasje på innside er støa på alle fire dekkene. I tillegg er det varierende antydninger til trapping på indre kant på alle dekk. Ved å måle forskjell i mønsterhøyde på henholdsvis indre og ytre mønsterblokk i innerste langsgående rille er det finner jeg største forskjell. Venstre foran stikker seg ut med nesten 2mm i forskjell (se bilde). Dette er akkurat det samme som skjedde med Conti-dekkene, det skjer bare litt langsommere nå. Nye er vel mønsterdybden ca. 7,5mm. Det kan da ikke være normalt at slitasje etter denne beskjedne kjørelengden ligger på knappe 7mm midt på dekket, mens innsiden er i ferd med å bikke under 5?

Disse dekkene har fått kun fin langkjøring, og er ikke kjørt i "low". Mener også at jeg kjenner at noe av sporingen er i ferd med å komme tilbake. Enten skyldes det at indre del av dekket ikke er likt slitt med resten, eller så snakker vi seriøs placebo.


jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på onsdag 23. juli 2014, klokken 22:03
Da er jeg ferdig med ferietur, og de nye PS2 - dekkene har rullet henholdsvis 6000km (foran) og 4000km (bak).

Da skal jeg måle det samme når jeg har kommet hjem, da tipper jeg vi har kjørt 3000km på bakdekkene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

#288
Ps, ikke pluss jeg da. 245 rundt.

Fikk forresten ikke noen til å ta hjulinnstilling før ferien.

E_S

Såvidt jeg vet er hjulopphenget på Model S omtrent plukket rett fra hylla til Mercedes og forrige generasjon E-klasse, W211. Det er sikkert et argument for å få det lettere å justere så ikke verkstedene tror at det er noe helt sært, spesielt og uvanlig som sitter der.. :)
:)

Muffinman

Har hørt flere som har kommentert at det ligner opphenget til E-klasse, så det er nok ikke usannsynlig.

Tesla later ikke til å reagere på at dekkene har ~ tre ganger så stor slitasje på innsiden som på utsiden etter bare 4/6K og serverer standardsvaret tung bil, norske veier osv. Slik jeg tolker det er jo også de nye dekkene på vei mot en tidlig grav selv om det går saktere enn originaldekkene.

Fortsetter jakten på verksted som kan ta hjulinnstilling i dag.

petersv

En ting du kan trøste deg med Muffin, er at det ikke kan være så ille, for da hadde det nok vært slitt til kordelene allerede på innerkant. Kanskje du har litt feil på spissing bak, den som lever får se ;) regner jeg med..

Ronny

Sitat fra: E_S på mandag 21. juli 2014, klokken 15:02
Camber alene skal være ganske ekstremt før det har særlig betydning for dekkslitasjen, spissing (toe in/out) ødelegger derimot dekkene på noen få hundre mil bare det er ørlite "off" spesifikasjonene.

2 grader er ganske ekstremt spør du meg, spesielt på et så breit dekk. Dersom jeg husker trigonometrien rett, så utgjør 2 grader på et 245mm dekk ca 8,5 mm i høydeforskjell på ytter og innerkant.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Muffinman

#293
Sitat fra: petersv på torsdag 24. juli 2014, klokken 13:10
En ting du kan trøste deg med Muffin, er at det ikke kan være så ille, for da hadde det nok vært slitt til kordelene allerede på innerkant. Kanskje du har litt feil på spissing bak, den som lever får se ;) regner jeg med..
Jeg forventer egentlig noe feil spissing på alle fire hjul (for mye toe out), men størst avvik foran. Skal til et MB verksted i morgen og få tatt tak i dette en gang for alle.

Hvis det skulle vise seg at alt er innenfor spec (noe jeg betviler sterkt), betyr det jo at bilen ikke lar seg justere til å slite dekkene jevnt. I så fall blir 21" hjulene til salgs. Da blir Cyclone-felgene sommerfelger siden 19" og mer gummi vil gi mer tilgivelse. Selv vinterdekkene var jo skjevslitte, men ved høyere kjørelengde.

jkirkebo

#294
Sitat fra: Ronny på torsdag 24. juli 2014, klokken 13:34
2 grader er ganske ekstremt spør du meg, spesielt på et så breit dekk. Dersom jeg husker trigonometrien rett, så utgjør 2 grader på et 245mm dekk ca 8,5 mm i høydeforskjell på ytter og innerkant.

Husk at 2 grader er venstre bakdekk. Veien heller (så vann skal renne av), så biler med venstreratt har mer camber på venstre side bak enn på høyre. Husker ikke her og nå, men tror min ligger rundt 2 grader på venstre bak og 1.2 grader på høyre bak.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ronny

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 24. juli 2014, klokken 15:52
Sitat fra: Ronny på torsdag 24. juli 2014, klokken 13:34
2 grader er ganske ekstremt spør du meg, spesielt på et så breit dekk. Dersom jeg husker trigonometrien rett, så utgjør 2 grader på et 245mm dekk ca 8,5 mm i høydeforskjell på ytter og innerkant.

Husk at 2 grader er venstre bakdekk. Veien heller (så vann skal renne av), så biler med høyreratt har mer camber på venstre side bak enn på høyre. Husker ikke her og nå, men tror min ligger rundt 2 grader på venstre bak og 1.2 grader på høyre bak.
Jeg snakker på generelt grunnlag, om veien heller eller ikke har ingenting å si, den heller fra midten og ut, ikke fra midten på bilen og ut. Om veien heller 1 grad, så gjør bilen det samme og hjulvinklene blir ikke påvirket. Av alle hjulstillingene jeg har tatt, så har jeg aldri sett forskjellig spesifikasjon fra h til v side. Har bilen din høyreratt??
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

jkirkebo

Sitat fra: Ronny på torsdag 24. juli 2014, klokken 20:12
Jeg snakker på generelt grunnlag, om veien heller eller ikke har ingenting å si, den heller fra midten og ut, ikke fra midten på bilen og ut. Om veien heller 1 grad, så gjør bilen det samme og hjulvinklene blir ikke påvirket. Av alle hjulstillingene jeg har tatt, så har jeg aldri sett forskjellig spesifikasjon fra h til v side. Har bilen din høyreratt??

Hehe, jeg tenkte å skrive høyrekjøring men synes det låt teit så jeg skulle gå over til venstreratt men noe klikket på veien ;)

Etter hva jeg skjønner vil luftfjæringen forsøke å rette opp bilen? Min er ihvertfall satt opp med minus 2 grader og 2 minutter på venstre side og minus 1 grad og 29 minutter på høyre side. Camber foran er mindre men forskjellen tilsvarende (hhv. minus 48 minutter og minus 25 minutter).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Model S har lik spec på camber på begge sider. Forskjell mellom luft og stålfjærer, men altså ikke forskjellig fra side til side.

Ronny

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 24. juli 2014, klokken 21:08
Sitat fra: Ronny på torsdag 24. juli 2014, klokken 20:12
Jeg snakker på generelt grunnlag, om veien heller eller ikke har ingenting å si, den heller fra midten og ut, ikke fra midten på bilen og ut. Om veien heller 1 grad, så gjør bilen det samme og hjulvinklene blir ikke påvirket. Av alle hjulstillingene jeg har tatt, så har jeg aldri sett forskjellig spesifikasjon fra h til v side. Har bilen din høyreratt??

Hehe, jeg tenkte å skrive høyrekjøring men synes det låt teit så jeg skulle gå over til venstreratt men noe klikket på veien ;)

Etter hva jeg skjønner vil luftfjæringen forsøke å rette opp bilen? Min er ihvertfall satt opp med minus 2 grader og 2 minutter på venstre side og minus 1 grad og 29 minutter på høyre side. Camber foran er mindre men forskjellen tilsvarende (hhv. minus 48 minutter og minus 25 minutter).
Er så stor forskjell mellom høyre og venstre innenfor spec? (bak) I verste fall drar den litt mot høyre. Fremme er det bedre, forskjellen (h->v) utjevner kanskje dragningen bakfra.
Dersom ikke Tesla har et fantastisk luftfjæringssystem, så retter den bilen slik at den er vinkelrett på veien, altså slik at bilen heller like mye som veien, ikke slik at veien heller men bilen står horisontalt.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Muffinman

Hvis jeg leser spesifikasjonene riktig er dette så vidt utenfor spec på venstre side og noe mer utenfor på høyre. Spec er vel - 1,75  +/- 0,35.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA