Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Slakke i transmisjonen - skal det være slik eller er det noe galt?

Startet av Muffinman, torsdag 08. mai 2014, klokken 22:03

« forrige - neste »

inverter

S85 levert helt i slutten av november. Kjørt ca 20000, ikke noe slakk.

Kom til å tenke på at jeg kjørte veldig forsiktig i begynnelsen før jeg fikk på sommerdekkene, da jeg ikke ville slite ut vinterdekkene. Mulig at drivverket bør kjøres litt forsiktig inn?

hhartes

For noe tull det er når alle skal drive å fortelle om ting som IKKE har skjedd dem. Det blir mer enn nok poster på en slik tråd som det gjør.
Trondheim - P85+, P.Hvit / svart int, 21" grå, alt utenom barneseter, sikkerhet og vinter - levert 6/9

RaBalder

Sitat fra: hhartes på søndag 22. juni 2014, klokken 23:50
For noe tull det er når alle skal drive å fortelle om ting som IKKE har skjedd dem. Det blir mer enn nok poster på en slik tråd som det gjør.

Ikke enig med deg.

Totalbildet er av interesse. Gjelder problemet alle eller bare et fåtall. Er det knyttet til kjørelengde, kjørestil eller produksjons-tidspunkt på bilen.

Da vil det være noen som ikke har problemet som også må gi lyd fra seg.

hhartes

Du vil ikke få et godt svar på det ved at noen tilfeldige sier at de ikke har problemet. Det blir omtrent som å se i handleposen til en tilfeldig Rema-kunde og konkludere med at de ikke har bananer fordi han ikke hadde det i posen sin.
Trondheim - P85+, P.Hvit / svart int, 21" grå, alt utenom barneseter, sikkerhet og vinter - levert 6/9

Muffinman

Feil.

Det blir som å konkludere at personen ikke har bananer i posen, men at det er uavklart om Rema 1000 har bananer i utvalget. Ved å se i mange sine handleposer får man svar på om det kan befinne seg bananer i hylla, og om noen kjøper dem. Selvfølgelig et hav fra å være statistisk signifikant, men jeg synes det er interessant å få vite om enkelteksempler med feil/ikke feil vs høy/lav kjørelengde.
;)

Car-El

No har æ stått ved bananene mine i et kvarter. Det e ingen ulyd fra dem.  ::)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Hetlsh

På det amerikanskeforumet så var det noen som hadde slark og klunk lyder. Det viste seg å komme fra en serie biler produsert med feil hardhet på skive eller manglende underlagsskive under de store mutterene som holder drivakslingene slik at disse løsnet. Kan være greit å sjekke ut dette sammen med bolter i foringene som holder driv unit hvis det virker som noe er løst.

D.O

I dag måtte jeg faktisk kjøre i kø, noe som er sjeldent i Nord Norge... Men da kunne jeg faktisk høre klunkelyden, så den er tilstede på min bil og. Minner om dårlig lager på krysset i en mellom aksling, sånn man høre på gamle utslitte biler med bakhjulstrekk og som er gått 350 000km. Glad jeg har 5års garanti og 8 år service inkludert.
Fortsatt verdens beste bil, men trolig ikke helt perfekt :)
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Muffinman

Er på jobbtur og har resten av dagen ledig og tenkte å ta en rundtur på Frøya og få med meg severdighetene der, men når jeg manøvrerte meg inn på parkeringsplassen på Sistranda med middag i tankene ble jeg nesten litt skremt. Gnagingen i lav fart har forverret seg mye, og jeg må nok følge grundig med før jeg avgjør om jeg tør legge ut på ferietur med dette. Blir vel enda 50-60 mil denne uka, så det blir spennende å se utviklingen.

valvolainen

18000km her, litt klunke-ti-klank i lav hastighet når vi går fra pådrag til regen.

Leif1

Har begynt å merke en liten smell når jeg setter den i revers.
Ellers ikke noe når jeg kjører i kø. Og etter å ha lest denne tråden er jeg blitt skikkelig var på den.
Konvertitt fra S til X

teslaman

Har også registrert klunk og blir selvsagt bekymret for om dette bare fortsetter og at det forverrer seg. Men jeg tenkte å vente da jeg har bestillt 1. service i september. Men de som har hatt bilen inne, hva sier Tesla? De må jo komme med en innrømmelse og uttalelse snart, evt. trekke inn bilene hvis dette er alvorlig.
Teslaeier siden 13. sept.2013. Blandt de første i Norge! Gleder meg hver dag til ny kjøretur!

janmb

Det har blitt veldig ensidig fokus på lyd rundt dette problemet.

Husk at det også er et problem at "frigangen" i drivverket og/eller innfesting kjennes i form av dødgang og dermed mindre smooth overgang mellom aks og regen. For min del synes jeg egentlig det er mer irriterende enn lyden, selv om det er hat også.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

teslaman

Sitat fra: janmb på onsdag 25. juni 2014, klokken 07:19
Det har blitt veldig ensidig fokus på lyd rundt dette problemet.

Husk at det også er et problem at "frigangen" i drivverket og/eller innfesting kjennes i form av dødgang og dermed mindre smooth overgang mellom aks og regen. For min del synes jeg egentlig det er mer irriterende enn lyden, selv om det er hat også.

Forstår eksakt hva du mener, og du beskriver akkurat det jeg frykter med forverring. Viktig at vi nå legger trykk på Tesla sammen. Siden de leser innpå her er det helt ok at denne tråden står øverst helt til dette blir registrert som gjenganger om det ikke allerede er gjort. Og at dette virkelig tas tak i. Lyder og eller slakke! Vi snakker her om symptomer på samme sak. Det som er så bra med modell s. Få bevegelige deler så ikke vanskelig å forstå hva dette gjelder og at vi her snakker om det samme med forskjellige nyanser om ulyder!



Teslaeier siden 13. sept.2013. Blandt de første i Norge! Gleder meg hver dag til ny kjøretur!

Øyvind.h

Men før alle tar utgangspunkt i at det er drivlinjen som er problemet ved klunkelyd - er det noen som har fått en presis beskrivelse fra Tesla av hva som er galt?
Dunket kan jo eksempelvis være releer som slår ut og inn, og at disse ikke kutter/slår inn så raskt som de skal og dermed fører til rykkete overgang fra pådrag/regen?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA