Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rimelig Think 2001 selges-Rep.objekt eller delebil

Startet av gary, mandag 24. november 2008, klokken 21:12

« forrige - neste »

gary

Think 2001mod, sort, 77 400km

Har i perioden juli til nov 2008 byttet ut deler av batteripakken.
Det er satt inn tilsammen 9 brukte battericeller, samme årgang som originalpakken.
En eller flere celler er nok ødelagt, så bilen står nå.
Kjøp anbefales for personer som ønsker å optimalisere/bytte batteripakken, eller som vil ha den som delebil.

Bilen er EU godkjent. Servicehefte.
Juli 2008 ble det skiftet kjølevifte, sirkulasjonspumpe og alle kabler som går mellom battericellene(kvitt på 13.800,-)
Selges da jeg ikke har kapasitet eller tid til å følge opp mere.
Prisantydning; 25.000,-

Ta kontakt for mer info dersom du er interessert!
gskorsta@online.no
Asker. Think 2001, kjøpt på 57.000km, kjørt 20.000km

gary

Asker. Think 2001, kjøpt på 57.000km, kjørt 20.000km

elektrolux

Sitat fra: gary på mandag 24. november 2008, klokken 21:12
Kjøp anbefales for personer som ønsker å optimalisere/bytte batteripakken

Solgt til en slik en. :)

Blir spennende å prøve denne typen bil også. Tenker på ombygging til Think 20, eller 21, slik "Think" på forumet har gjort.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#3
Da er bilen godt påbegynt.

Foreløpig status er at 4 blokker er defekte.

De nye batterikablene som står på regningen, er desverre ikke montert på denne bilen. I tillegg var en kabel ikke strammet opp skikkelig, men nok til at det ikke hadde blitt varmgang. Irr og rust på batteripolene vitner ikke om reperasjon for kun en måned siden.

Flyktig Isofeil kan skyldes generelt skitten batterikasse og batterier. Bunnen i kassen hade omtrent ikke maling igjen etter at luten fra tidligere eksplosjon hadde gjort jobben sin.

12V batteri ble byttet da DC-DC startet hver 1/2 time, og ladet i 1/2 time. Senere ble dette batteriet tested til å være i akseptabel stand. Bilen trekker 105 mA ved stillstand, og selv det nye batteriet klarer ikke dette uten at DC-DC'en må jobbe. Må undersøke om der er skulte strømtyver, og om andre batterityper kan være bedre egnet som servicebatteri. Tenker faktisk på 3 litium celler, som muligens ville holdt spenningen lengre. DC-DC kobler inn  ved 12,40-12,50 volt, og lader med 14V i 1/2 time. Med 105 mA strømtrekk er det ikke rart DC-DC'en stadig vekk starter.

Foreløpig konklusjon er at bilen var korrekt annonsert, Verkstedsarbeidet stakkars forrige eieren har betalt for, var mildt sagt mangelfullt. At de belaster for nye kabler uten at de er montert er mest overaskende og skuffende.

Bilen vil nå gå som testbenk for PSA blokk prosjektet mitt, mens originalkassen testes etter 4 stegs metoden, for å se om der er enda flere skjulte feil.



Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#4
Da er blokktestinga ferdig, og resultatat er ganske skremmende:

Kun 2 av bilens originalblokker viser god test.

En til var mulig å redde ved bruk av hurtiglading og cycling, og en annen kunne ikke reddes tross håp tidlig i testfasen. Dette er blokker som ved en forenklet test kunne blitt værende i bilen, og påført ny reperasjon og mulige følgeskader.

De blokkene som tidligere eier hadde supplemert med i forbindelse med 3 mislykkede reperasjonene var alle OK, men fra 1999, så de vil også bli byttet ut. Bilen er nå planlagt oppbygget opp med 21 blokker av PSA typen fra 2003-2005

Lurer på hvorfor det har godt så gale på 77000 km. Har aldri før opplevt at så mange blokker ryker på en gang, og mistenker at feil reperasjonsteknikk er grunnen til at kun 3 blokker av 19 kan brukes videre.

Dette er også et godt eksempel på at det er viktig å vite tilstanden på batteriene på en bil en vurderer å kjøpe. Denne bilen er tidligere eid av en Think ansatt, og har av den grunn fått med seg mange oppgraderinger, som B116 og lader med skrueforbindelser, og ny inntaksboks. Skulle annta at den også har blitt stelt skikkelig med batterimessig.

Eieren før meg betalte 120K for bilen for 1 år siden, og gav opp etter 3 reperasjoner, og 11 "nye" batterier. (heldigvis solgt av tidligere eier for en gunstig pris)

På finn ligger det en lignende bil ute for salg til 79K og med defekte batterier. >:(

Syntes virkelig synd på han som "kupper" bilen for 50K og ender opp med et reperasjonsobjekt. :'(

Litt kritisk utspørring om rekkevidde ved kjøp av elbil har aldri vært dumt, og dersom en er i tvil ber en om at bilen er klar for prøvekjøring den distansen selgeren oppgir. Det tar kun en drøy time med dagens biler likevel. ;)

Selv er jeg framdeles fornøyd med investeringen min. Bilen er bra, og oppgraderingene velkomne. Fargen er den beste Thinkfargen i mine øyne, og etter at jeg er ferdig med den vil den være perfekt for mitt behov. De batteriene som fulgte bilen vil bli brukt til å sette andre Thinker tilbake på veien, og vil dermed finansiere en del av oppbyggingskostnadene på denne. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Boogie

#5
Jeg har sett noe av det samme på to biler siste året.

En Partner var hos meg til sjekk og vannservice for snart to år siden. Bilen var gått mye men blokkene viste veldig gode verdier.
Ett år senere sviktet først en blokk. (Årsaken til svikten var at eieren hadde kjørt bilen tom!!!!).Byttet ut med "ny". Deretter stoppet to til 2 måneder senere. Disse ble også byttet, men bilen gikk kun kort tid. Etter demontering og sjekk av alle blokker er det kun 9 som overlevde, så nå står bilen uten blokker, og håper på en ny vår (nye typer batterier).

En P106 som jeg fikk inn så ut til at den hadde tre blokker som var dårlige. Ved full sjekk var det kun to blokker som overlevde.

En utbytting av 2-3 blokker uten sjekk av resten gjøres ikke lenger. Kun da er vi sikre på at vi får nytte av de "nye" blokkene.
Vi kan ikke ta sjansen på å "miste" noen nå. Det er for få igjen.

Jeg har også begynnt å demontere og rekondisjonere biler som fungerer greit, men som kan trenge å øke spenningen/effekten litt.
Alle blokkene pleier å overleve, og bilen fungerer bedre. Håper også at det øker levetiden til bilen/batteriene...
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

elektrolux

I tilfelle min bil, kan det også være snakk om tørrkjøring gjerne etter eierbytte.

Kombinert med råkjøring kan det være forklaringen på så mye kluss.

Ikke lett å si, men har stor respekt for at han jeg kjøpte bilen av valgte å selge den med full åpenhet om tilstanden, på bekostning av prisforlangende, og i motsetning til nevnte bil på finn.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA