Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oslo - Trondheim med ny Think på 48 timer

Startet av Arnie, mandag 24. november 2008, klokken 21:09

« forrige - neste »

Arnie

Her kommer en rapport fra taxituren over Dovre:

Første etappe

Eksklusiv samlerhobby: Think med serienummer 1 fra første produskjonsserie møter Think med serienummer 1 fra andre produksjonsserie. Øystein Asphjell samler på Thinker med serienummer 1, og har opsjon på kjøp av taxi-Thinken til høyre når den tas ut av tjeneste hos Ecotaxi AS.

Vi startet fra Vormsund først kl 12:40 på fredag 21.11. Årsaken til sen start var at vi ville ha begge bilene fulladet før vi startet, og serienr 2 "mistet ladestarten" kvelden i forveien. Det skyldes at vi fikk temperaturvarsel på batteriet, og da startet ikke ladingen – oppdaget vi etter flere timer. Men ved å slå av og på tenning forsvant varselet, og lading startet.

Med noen stopp underveis ankom vi Lillehammer ved halvfiretida og 20% på meteret. Her gjorde vi vår ladetabbe nummer to. Vi fikk strøm hos en utekontakt hos Statoil, og koblet begge bilene på samme kurs. Vi gikk og spiste og lot oss intervjue av en lokalavis. Men da vi to timer senere sjekket ladingen, var den stoppet. To timer ladetid tapt. Surt. Sannsynligvis sprengt sikring.

Lett panisk jakt etter nye veggkontakter. Vi fikk hjelp hos MacDonald's og Lillehammer Storsenter. Lading i gang, men bare Storsenterkontakten ga 16 amp lading.

Ved 20-tida startet vi videre nordover med knapt 40 på måleren, og fikk soveplass og strøm på et vinterstengt motell litt nord for Tretten. Da nærmet måleren seg 20-tallet og det var mørkt og kaldt.

Gudbrandsdalen

Blåtimen: På vei opp Gudbrandsdalen i "blåtimen" lørdag morgen. Like sør for Ringebu.

Vi sto opp til ladestatus 92 og dro videre nordover dalen i en stemningsfull blåtime. Marsjfart ca 65, nesten ingen trafikk og vi minimaliserte energiforbruk med parklys og dragsug fra forankjørende bil. Den som hadde minst på meteret til enhevr tid la seg bak.

På Sinclair kro på Kvam i Gudbrandsdalen, stoppet vi for buffet-frokost ved titida lørdag. Etter litt famling med å finne brukbar strøm (Sinclairs utekontakter var alle for dårlige), fikk vi "kvalitetsstrøm" hos Statoil og Kiwi.

Lading hos Statoil på Kvam i Gudbrandsdalen.

Turen hadde frem til dette punktet vært meget lærerik - det rene krasjkurset i ladeteknikk. Vi lærte mye om hvordan Thinkene vil arte seg i drosjetrafikk, og vi brukte ladepauser til å diskutere/planlegge opplegg for praktisk drosjedrift.

Etter en god frokostpause dro vi videre med 80% til Dombås, 40%. Middag og opplading for Dovrefjellet.

Mens vi spiser middag på Frichs Kafeteria og sender meldinger via nettet (lørdag ettermiddag, ca 15 – 16), snør våre Thinker ned mens de lades. Når meteret viser vel 70% kapasitet, går vi løs på Dovrefjell. Vi er ved godt mot, selv om en svær trailer står bom fast i bakken rett opp for Dombås.

Det er glatt og snøvær, og en stor trailer står bom i bakken opp fra Dombås. Men vi har grep. Vi stoppet ved Dombåsskiltet for bildetaking– speilglatt, men med elmotor og nye dekk er det ikke problem å ta løs.

Vi stoppet midt i bakkene opp mot Dombås for en rask fotosesjon. Speilglatt, men det bød ikke på problem å ta løs med elmotormoment og nye, piggfrie vinterdekk.

Dombås – Dovrefjell – Oppdal
Etter mørkets frembrudd kl 17:10 la vi ut fra Dombås med ca 73% lading på batteriene. Bare oppstigningen til Fokstua forsvant ca 10%, og der startet også snøføyka for full guffe. Turen over Dovrefjell var fæl, i alle fall for en 63-åring som ikke har det samme gode nattsynet som i yngre dager. Jeg kjørte bak Audun, og lå med blikket stivt festet på hans baklys. Når vi av og til møtte en trailer eller en brøytebil, var alt hvitt en periode. Det er fælt å ha følelsen av å kjøre bil i blinde.

Risikabel stopp midt på veien ved Folldalkrysset på Hjerkinn. Stritt, horisontalt snøfokk, elendig sikt.

Mesteparten av veien var det et tykt snølag (umulig å holde veien ren for snø når det snødde horisontalt hele tiden), men Thinken tok seg utrolig godt fram.

Vi stoppet på Hjerkinn og tok noen bilder. Men stående midt på veien følte i alle fall jeg at dette var med livet som innsats.

Ikke snakk om å sløse strøm på kupevarme. Varmedress og topplue er tingen, ihvertfall i snøstorm på Dovre.

Da vi kom ned til Kongensvoll var jeg (Arnie) ganske sliten og ville ha en pause (vi korresponderte med walkie-talkie). Måtte stoppe på noe som lignet en busslomme her, og vi vadet frem til døra: "Åpner i januar".

Tilbake til bilene og i rolig tempo ned gjennom Drivdalen. Med de mange unnabakkene holdt måleren seg på 40 % hele tiden.

Etter en evighet kom vi til Driva og den lille Coop-butikken. Snøværet hadde gitt seg en del, og det opplyste inngangspartiet føltes som et fata morgana i en ørken av snø. Men stengt.

Et stengt fata morgana på Driva.

Men da var Oppdal innen rekkevidde, og vi fortsatte dit for overnatting, avslapning og lading.

Oppdal – Trondheim
I løpet av natta var begge bilene ladet til 100, og da var det ingen problemer med å nå Trondheim. Fint vintervær og ganske glatte veier den første delen. Krasj mellom tankbil og personbil mellom Ulsberg og Berkåk ga oss en tre kvarters venting på klar bane.

Dystert vær og saltgørr siste etappe fra Garli og inn til Trondheim.


Passerte Melhus med 50 % på måleren, og en del kjøring i Trondheim for fotografering.

Fra Slottet i Oslo til Nidarsdomen i Trondheim. Stiftstaden er nådd.

Så kom vi hjem til egen garasje og lading med ca 25% restkapasitet.

Thumbs up! We made it!

Noen erfaringer

Ladelæring:

Den nye Thinken kan lade normalt på 10 ampere, eller hurtiglading på 16 ampere. På langtur foretrekker vi selvsagt hurtiglading på 16 amp, og det gjøres ved å koble til en 16 amp kurs og to raske trykk på "Power Charge" knappen på boksen som sitter på ladekabelen.

Men med to Thinker er det viktig at vi kobler oss på to forskjellige kurser. Vår Lillehammertabbe var at vi på Statoilstasjonen som ga oss strøm koblet begge bilene på samme kurs.

Av instruksjonsboka og praktisk erfaring har vi erfart at det er gunstigst å bevege seg i området 20 – 80 % med våre klattladinger underveis.

Jakten på brukbare strømuttak er frustrerende. På sikt regner vi med at alle bensinstasjoner har rekker med 16 amp utekontakter og strømmålere...

Energiregnskap:

Fredag
ettermiddag: Vormsund – Lillehammer, 15 mil fra 100 til 20 %
Fredag kveld: Lillehammer – Tretten: vel 3 mil fra 30 til 20%
Natt på Tretten: Opp til 92%
Lørdag:
Tretten – Kvam: 6 mil, 92% til 62 %
Kvam – Dombås: 80% til 40%
Dombås – Oppdal : 72% - vel 20%
Søndag:
Oppdal – Melhus: 100% - 50%

Andre erfaringer:

Vi brukte omtrent nøyaktig 48 timer fra Vormsund til Trondheim. På grunn av at vi startet sent på fredagen, fikk vi to overnattinger. Hadde vi startet tidlig fredag morgen, ville vi nok klart oss med en overnatting.

Folk vi spurte (stort sett bensinstasjoner) var veldig villige til å gi oss strøm – gratis. De regner nok ikke med at det koster stort, og det gjør det da ikke heller. I hvert fall i forhold til bensin.

Vi lærte veldig mye om lading som allerede nevnt – et krasjkurs som kommer til nytte når vi skal planlegge drosjeopplegget.

Den nye Thinken fungerer fint og tar seg imponerende godt fram på vanskelig føre. En artig, snerten bil.

En forskjell fra den forrige Thinken: Elektrisk bremsing. På første Think var det en form for cruisekontroll unna bakke: Farten du hadde på toppen av bakken holdt seg nedover. På den nye slår motorbremsen inn med en gang du letter litt på gassen. Jeg likte den forrige varianten best, men "gassreguleringen" på den nye har også sine fordeler: Audun og jeg kjørte i dragsuget på hverandre deler av strekningen, og da var denne fartsreguleringen praktisk. Du slapp å slippe gass og bremse. Du slapp bare gassen, og dermed bremset bilen.

Dragsugkjøring brukte vi for å utjevne forskjeller i lading. Hvis en hadde lavere kapasitet, la han seg bak og brukte mindre energi.

Vi kjørte i varmedress og topplue – ville ikke bruke fremdriftsstrøm på oppvarming. Men vi oppdaget jo at litt varme fikk vi jo selv om varmeapparatet var slått av – isfri frontrute selv om det til tider tippet ned mot ti minus. Vi sitter jo på et Zebrabatteri som holder 300 grader, og væsken som kontrollerer temperaturen på batteriet sirkulerer forbi varmeapparatet. Det er ikke som på gammel-Thinken at det er varmetråder som leverer varme. Etter det vi forstår er det kun når du setter på vifta at du trekker strøm fra batteriet. Vår erfaring fra denne turen er derfor at du ikke trenger varmetråder i frontruta på den nye Thinken.

En mer detajert oppsummering av lading og kjøring (kanskje ikke helt enkel å forstå):

      Lade   Lade-   Status      Batt%   Batt%   Km   Km   Km
Dato   Sted   start   slutt   sjekk   Tid   Bil 1   Bil 2   kjørt   Bil1   Bil2
21.nov   Vormsund      x      1240   100   100   0   139,5   170
21.nov   Minnesund      x   82   85,5   37   176,2   207
21.nov   Lillehammer   x      1534   20   17   148   287,5   318
21.nov   Lillehammer      x   1740   40   38   148   287,5   318
21.nov   Tretten   x         1954   23   23   179   319   349
22.nov   Tretten      x      740   92   92   179   319   349
22.nov   Kvam   x         903   62   59   242   383   412
22.nov   Kvam      x      1110   78   83   242   383   412
22.nov   Otta         x   1200   68      263   403   
22.nov   Sel         x   1209   68   69   266   406   436
22.nov   Dombås   x         1328   40   39   310   450   480
22.nov   Dombås      x      1710   72   75   310   450   480
22.nov   Kongsvoll      x      40   39   351   511   
22.nov   Oppdal   x         1954   21   23   394   534,1   564
23.nov   Oppdal      x      1030   100   100   394   534,1   564
23.nov   Støren      x   1244   71   70   461   600   631
23.nov   Melhus      x      50         634   
23.nov   Trondheim   x      1444   22   18   523   662   693

Bil 1 er EL 12051 med chassisnummer 5001, kjørt av Arne og med taklampe U954
Bil 2 er EL 12052 med chassisnummer 5002, kjørt av Audun og med taklampe U101


Arnie
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

Laban

Gratulerer og velkommen hjem! Interessant å lese erfaringer med den nye Thinken på langkjøring.

Håper dere får lagt ut bildene, og gleder meg til å ta en kjøretur med dere ;D.
Trondheim
Tesla X LR Mai 23
Hongqi Feb-22
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

El rayo

#2
Gratulerer med vel overstått jomfrutur!

Sitat fra: Arnie på mandag 24. november 2008, klokken 21:09
Den nye Thinken kan lade normalt på 10 ampere, eller hurtiglading på 16 ampere. På langtur foretrekker vi selvsagt hurtiglading på 16 amp, og det gjøres ved å koble til en 16 amp kurs og to raske trykk på "Power Charge" knappen på boksen som sitter på ladekabelen.

Arnie
Bra, da kan jeg lade den nye Th!nk i garsjen. Vi er 3 garasjeplasser som deler på én 10 ampere kurs her jeg bor.

Moderatoredit: resten av diskusjonen om sikringer og lading er flyttet til Avansert: Batterier og Lading
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lars C. Krogenæs

#3
Hei Arnie

Takk for kjempefin rapport. Vi er mange som synes det dere gjør er kjempegøy. Synd jeg ikke skal til Trondheim med det første..

Her har dere prøvd Thinken under verst tenkelige forhold.... Spennende å lese at det ikke bø på store problemer.

Synd jeg ikke er rik, og dermed må greie meg med min el-saxo noen år til...

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

ilmarw

Polestar i bestilling

GotMeTeslaMS

#5
Kjempe artig historie!
Tror jeg klarte å tolke den tabellen dere satt opp over ladestatus og kjørte kilometer. Kunne ikke dy meg, så jeg satt i gang å regne litt videre

Lade
Dato

21.nov
21.nov
21.nov
21.nov
21.nov
22.nov
22.nov
22.nov
22.nov
22.nov
22.nov
22.nov
23.nov
23.nov
23.nov
Lade
Sted start/slutt

Vormsund
Minnesund
Lillehammer
Lillehammer
Tretten
Tretten
Kvam
Kvam
Sel
Dombås
Dombås
Oppdal
Oppdal
Støren
Trondheim
Delta km
Bil1

36,7
111,3
0
31,5
0
64
0
23
44
0
84,1
0
65,9
62
Delta Batt %
Bil 1

18
62
-20
17
-69
30
-16
10
28
-32
51
-79
29
49
Gj. Snitt
Km/lading
Bil 1

203,89
179,52

185,29

213,33

230,00
157,14

164,90

227,24
126,53
187,54
Delta km
Bil 2


37,00
111,00
0,00
31,00
0,00
63,00
0,00
24,00
44,00
0,00
84,00
0,00
67,00
62,00
Delta Batt %
Bil 2


14,5
68,5
-21
15
-69
33
-24
14
30
-36
52
-77
30
52
Gj. Snitt
Km/lading
Bil 2


255,17
162,04

206,67

190,91

171,43
146,67

161,54

223,33
119,23
181,89

Vet ikke hvor vitenskaplig dette ble, men artig likevell syntes jeg  :)
Bor i Drøbak. Har Tesla Model S 85. Har en el-sykkel (oppgradert Xilhouette Kondisjonalis) som gir ekstra medvind i tråkkene :-).

Arnie

#6
Jeg vet heller ikke hvor strengt vitenskapelig våre noteringer ble og om snittkilometer per lading blir korrekt utregnet, men hvis det er slik at vi begge i gjennomsnitt lå over nominell kjøredistanse på 18 mil, lover det meget bra for rekkevidden av den nye Thinken.

Merk at på denne turen var det minusgrader hele veien - helt ned mot minus 10 vil jeg tro. Vi klatret opp mot 1000 meter (Dovre - der det var tungt snøføre), og ifølge instruiksjonsboka vil ikke et helt nytt zebrabatteri bli i toppform før etter et tiltalls ladinger.

Thinken er over i en ny divisjon når det gjelder kjøredistanse!

Arnie
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

ilmarw

Sitat fra: Arnie på tirsdag 25. november 2008, klokken 14:07
Merk at på denne turen var det minusgrader hele veien - helt ned mot minus 10 vil jeg tro. Vi klatret opp mot 1000 meter (Dovre - der det var tungt snøføre), og ifølge instruiksjonsboka vil ikke et helt nytt zebrabatteri bli i toppform før etter et tiltalls ladinger.
Minusgrader, høy rullemostand (snø) og mange bakker, og likevel over 180! Dette lover meget godt, tror jeg skal satse på å få meg en brukt Think når de kommer i salg.

ilmar
Polestar i bestilling

TW838


Gratulerer hjertelig med turen!
Veldig spennende å lese og å følge deres erfaringer!

Husker godt mine turer på strekningen Oslo-Trondheim med min elbil TWIKE. La ut som nybegynner med elbil rett fra forhandleren i Sør-Tyskland på strekningen til Verdal i Midt-Norge i januar i år og lærte mye om lading på bensinstasjoner den gangen. Hadde ikke så ille snøvær som dere, men -21°C var det likevel når vi kjørte gjennom Østerdalen. Brukte 28 timer fra Oslo til Trondheim den gangen.

Med litt erfaring, planlegging av ladekontakter og sommerføre går det fortere, i mai kjørte jeg Trondheim-Oslo på ca. 19,5 timer. Hele strekningen Verdal-Svinesund på 730 kilometer gikk dermed unna på 27 timer, og da var det inkludert en time i køen i Oslo... Tok Østerdalen på veien nedover, men kjørte om Dovre på veien hjem.

Hva var deres tanker for å velge Dovrefjell fremfor Østerdalen? Brøyting, Infrastruktur, ...?

Daniel

Trondheim
Tesla Model S - nov 2013

elektrolux

Sitat fra: TW838 på fredag 28. november 2008, klokken 14:00
Brukte 28 timer fra Oslo til Trondheim den gangen.

Tipper du jukset, og trødde som en gal ;D

Uansett en fremragende prestasjon.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Arnie

#10
SitatHva var deres tanker for å velge Dovrefjell fremfor Østerdalen? Brøyting, Infrastruktur, ...?

Infrastruktur. Lange avstander med bare skog og et og annet privathus i Østerdalen - kjedelig å bli stående med tomt batteri en vinternatt.

Har forøvrig konferert med Think om varmeapparatet - det er ikke slik som vi trodde. Varme fra batteriet pøses ut under bilen, det er kjølevann fra motorkretsen og et varmeelement i denne som gir varme i kupeen. Men det har vi tenkt å lære mer om, og melder fra når vi vet mer (eller om noen andre kan gjøre det her på forumet).

Arnie


Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

skeptisk

Hi Twike,

Var det deg jeg møtte i Vesterålen i sommer, på vei til Nordkapp? Vel, du lyktes kanskje ikke helt med den turen, for uka seinere så jeg deg sannelig på veien i Ofoten på vei sørover. Et utrolig sammentreff, tenkte jeg. Et friskt forsøk var det virkelig og sikkert en fantastisk ferie. Kjøretøyet er definitivt unikt for et slikt eventyr, med 2 personer og bagasje.
Hvilket fabrikat av Litiumbatterier sitter i Twiken din?

TW838

Sitat fra: Arnie på fredag 28. november 2008, klokken 20:14
Infrastruktur. Lange avstander med bare skog og et og annet privathus i Østerdalen - kjedelig å bli stående med tomt batteri en vinternatt.

Enig, det hadde vært kjedelig.
Men jeg var litt redd for mye vind og dårlig brøyting over Dovre (som dere klarte jo veldig bra!).


Sitat fra: skeptisk på lørdag 29. november 2008, klokken 00:20
Var det deg jeg møtte i Vesterålen i sommer, på vei til Nordkapp?
Hvilket fabrikat av Litiumbatterier sitter i Twiken din?

Joda, det var nok meg som du møtte i Nord-Norge i sommer! Og det med turen til Nordkapp gikk helt greit, var der helt i nord 18. juli i år. Men vi jukset litt på veien sørover igjen, tok Hurtigruta fra Honningsvåg til Tromsø for å slippe å kjøre den veibiten to ganger.

Det er Litiumbatterier fra Sony i Twiken. Litium-Ion-Mangan celler med 3,6 Volt, totalt 1960 celler for 20Ah kapasitet med 353V.

Daniel
Trondheim
Tesla Model S - nov 2013

skeptisk

Hei,

Dette må da være en av tidenes prestasjoner med et lite, elektrisk kjøretøy som Twiken din!
Jeg var sikker på at du hadde gitt opp turen til Nordkapp da jeg så dere igjen. For moro skyld sjekka jeg datoene på bildene mine. I løpet av 7 døgn klarte dere da å kjøre fra Vesterålen til Nordkapp, ca 80 mil hvis dere tok raskeste veien uten særlig ferger langs kysten. Og de 30 mila fra Tromsø til Narvik. Dvs rundt 110 mil på 7 døgn. Denne turen deres fortjener virkelig sin oppmerksomhet og berømmelse. Så sjøl om Twiken med LiIon er høyt prisa, må jeg si den har levert mer enn hva dere kan forlange.  ;)
Tøft gjort!

TW838

Sitat fra: skeptisk på mandag 01. desember 2008, klokken 09:58
Dvs rundt 110 mil på 7 døgn.

Det stemmer nok ganske bra det du har regnet ut. Stokmarknes - Nordkapp - Narvik var 120mil på 7 dager og da kan det trekkes fra en hel dag når vi var på veien med Hurtigruta fra Honningsvåg til Tromsø pluss en dag på fjelltur i Tromsø. I tillegg hadde vi bilen aldri på lading gjennom natta, når vi lå i telt en plass i fjellet eller ved havet. Så sånn sett klarer du en betydelig lengre dagsdistanse med Twike hvis man vil.

@ Arnie: Hvordan vises batterikapasiteten i den nye Thinken? Er det bare % eller får du en mer nøyaktig måling med antall Volt? Har du forresten vært på langtur med elbil før eller var det den første erfaringen med lading på bensinstasjoner og sånn?

Daniel
Trondheim
Tesla Model S - nov 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA