Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Blir model X moms og avgiftsfri?

Startet av Lokführer, onsdag 07. mai 2014, klokken 21:42

« forrige - neste »

Lokführer

Model S har I Norge vært et utrolig suksess mye takket være de gunstige insentivene.
Men, vil Model X nyte like gode insentiver og være moms og avgiftsfri?
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

KrW

Så lenge ikke staten rekker å legge på moms og avgifter innen 1-2 år så blir den nok avgiftsfri som Model S. Vi vil nok ikke få råd om det kommer på store avgifter.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

sigurdi

Som du kan se i denne artikkelen er det nå registrert 27000 elbiler i norge.
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-miljoe/staten-taper-paa-elbiler/a/10139934/

Det mangler da 23000 til tallet er oppe i 50 000 og staten kan se på det eller vente til 2017.

At vi skal passere 50 000 biler i år, er lite sannsynlig men at det tallet passeres til neste år er faktisk ikke bare mulig men ganske sannsynlig.

Men at staten da legger til avgifter over natten er mindre sannsynlig, men at endring kan komme på statsbudsjett for 2016 vil jo tiden vise. :-)

Skal Norge holde lovnaden sin mot EU og ha gjennomsnitts CO2 utslipp på nybilsalg på 85g CO2 i 2020, må det
være en stor andel elbiler.

Så at noen goder forsvinner må vi regne med, men at det skal lønne seg å kjøpe og kjøre miljøvennlig er helt sikkert.

For med for mye avgifter blir denne typen bil for dyr og salget kommer til å falle drastisk, er heller ikke alle som trenger en pendler bil men en god og sikker stor bil.

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

arnkl

Sitat fra: sigurdi på onsdag 07. mai 2014, klokken 22:10
Det mangler da 23000 til tallet er oppe i 50 000 og staten kan se på det eller vente til 2017.

At vi skal passere 50 000 biler i år, er lite sannsynlig men at det tallet passeres til neste år er faktisk ikke bare mulig men ganske sannsynlig.

Men at staten da legger til avgifter over natten er mindre sannsynlig, men at endring kan komme på statsbudsjett for 2016 vil jo tiden vise. :-)

Det kjem nok ikkje nokon endringar før tidlegast i 2018.

Sitat frå nrk.no idag:
"I regjeringsplattformen har Høyre og Frp gjort det klart at de vil «videreføre avgiftsfordelene for nullutslippsbiler til 2017» og har der ikke nevnt taket på 50.000 solgte elbiler.
– Regjeringen har forpliktet seg til å videreføre disse lettelsene frem til 2017. Hva som skjer etter det, får vi da sette oss ned med Stortinget og diskutere, sier finansminister Siv Jensen (Frp) i NRKs Politisk kvarter i morges."
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

KrW

Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Merket meg tidlig noen detaljer fra den nye regjeringen sist høst:
Selve regjeringserklæringen nevner ingenting om antall biler, men at intensive med nullutslippsbiler skulle videreføres til 2017.
http://www.oslohoyre.no/wp-content/uploads/2013/10/plattform.pdf
Sitat:
"- Foreta en helhetlig gjennomgang av kjøretøy- og drivstoffavgiftene for å stimulere til en mer moderne og miljøvennlig bilpark.
- Videreføre avgiftsfordelene for nullutslippsbiler til 2017 og dagens unntak fra veibruksavgift for alternative drivstoff til 2020.
- Utarbeide krav om at alle nye offentlige kjøretøy, og alle nye drosjer, ferger, rutebåter og dieseltog, benytter lav- eller nullutslippsteknologi når teknologien tilsier dette."

Uttalelser fra Ketil Solvik Olsen:
http://www.tu.no/samferdsel/2013/11/08/derfor-kutter-solvik-olsen-i-elbilsatsingen
Sitat:
"Vi har jo skrevet 2017, og ikke nevnt tallet som sa at man skulle stoppe  på 50.000 biler. Jeg er som sagt veldig glad i bil. Men om markedet er modent, og du har et bredt utvalg biler, er det ikke gitt at man skal ha avgiftsfritak i all framtid. Hvis markedet er på 50 prosent, er det en helt annen diskusjon enn om det er på to til tre prosent av det totale bilsalget. Men denne diskusjonen tar vi når vi kommer til 2017".

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA