Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Partner til salgs hos Forsvaret

Startet av bosonic, fredag 21. november 2008, klokken 14:16

« forrige - neste »

bosonic


Link til FORSVARETS AVHENDINGSPROSJEKT
NESTE AUKSJON
26.nov, Hovemoen


547 Peugeot Partner EL-Bil 2000 mod 41928 km
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

vetlus

Det var jeg som kjøpte den !!

Jeg kjøpte den uten strøm og uten noen form for kunnskaper om el.bil.gjorte med andre ord det motsatte av alle som har kjøpt el.bil etter det jeg forstår her på forumet. ( Ønsker gode råd vedr. el.bil - fordeler / ulemper ved el.bil ? o.s.v ).

Men , men , etter å ha lest 90 % av innleggene på forumet er jeg plutselig blitt en el.bilmann jeg også!!
Bilen ble som sagt kjøpt uten noen form for forkunnskaper om el.bil, jeg er en generelt bilinnteresert mann i 50 årene som har arbeidet med bil siden jeg var 20 år.
Bilen ble klubbet etter at aukjonarius fortalte at el.bilen selvsagt måtte lades før den kunne brukes og det hadde han jo rett i !!!!!!, ( Hvem skjønner ikke at en el.bil må lades for å brukes !!!!!!!!!!..

Dagen etter aukjonen ble bilen hentet etter at lader hadde stått med lader over natten, fortsatt uten å ha vært inne på dette forumet !!, NULL LADING, men jeg har vært ute en vinternatt før så jeg hadde med biltralle med vinsj.

Vel hjem , da google jeg el.bil og min åpenbaring og redning åpnet seg for meg  !!, boogie og elektrolux med flere .

Det første jeg lærte var at drivbatteriene ikke  tok lading uten at 12 V batteriet tok lading , hvilket det definitivt ikke gjorde.

Nytt batteri og en ny natt lading så var det prøvekjøring , dette var morsomt !!, skremte vettet av naboen som var ute å gikk tur, han hørte ikke at jeg kom , men så meg !!!.

Bilen har blitt brukt på Ørlandet flyplass , er grønn ( miljøgrønn), er utrolig fin ut / innvendig uten en steinsprut ( lite grusing på en flyplass !! ).

Alle blokker er utbyttede, ingen kjørt over 15.000 km , men de er fra 2002 / 03.

Bensinvarmer virker ikke , bilen har stått ubrukt over 1 år på Ørlandet flyplass så jeg håper at batteriene kan la seg " trimmes opp igjen " ?


Noen som har noen gode råd /prosedyrer på hva som er best på en bil som ikke er brukt på 1 år ?

2000 mod Parter, kjørt 41.000 km

elektrolux

Gratulerer Vetlus

Høres ut som om du kan ha gjort et kupp.

At framdriftsbatteriet har stått ubrukt i et år kan være både bra og ikke så bra. Lagring i utladet tilstand er bra.

Siden du fikk lading på bilen etter bytte av 12V batteri, var nok ikke batteriet helt tomt, og det kan ha dannet seg store krystaller som gir lav kapasitet på blokkene, og mye varmgang i siste del av ladefasen. Ideelt sett burde batteriene vært kondisjonerte ved å dra ca 5A ut av dem til de var nede i 2V/ blokk. Forstår at dette er bakvendt på en bil som tilsynelatende er OK, men hold et våkent blikk på spenning / blokk ved å måle de enkelte kassenes spenning og dele på antall blokker oppi. 6 framme, 4 i motorrom, 11 i midten og 6 bak. Sjekk denne spenningen nå, og etter fullading, og ved ladelys. Er spenningen innenfor 0,02V ( litt mer er også OK ) i alle ladetilstander er alt OK. Blir der forskjell ved ladelys bør du vurdere kondisjonering.

Der er et par nybegynner tabber du kan prøve å unngå:

Ikke vent på at vannlyset skal komme på. Sett bilen på vannservice snarest, og bruk gjerne servicesjemaet mitt: http://elbil.no/forum/index.php?topic=343.0
Sjekk at kjøleviften virker før servicelading, da Partner bruker 2 seperate kjølekretser for h.h.v. lader og batterier. Dermed kjøler ikke batteriene laderen, og manglende kjølevifte vil raskt føre til overopphetet lader.

Skaff deg en oversikt over din egen bils vannforbruk. Av egne Partnere ( solgt nå )bruker den ene så mye vann at den må fylles for hver 3000 km. Den andre kan kjøre helt til vannlyset kommer på, etter 5-6000 km

Ikke press batteriene ved å kjøre på orange eller rødt på ecometeret. Egen regel er 2 sek på rødt og 10 sek på orange, og resten på grønnt. Heller ingen vits i å kjøre bilen helt tom den første tiden.

Lad når som helst, og husk at bilen selv overlader det batteriene trenger. På PSA ( i motsettning til Classic Think ) blir der ikke for mye overlading.

Ikke hold bilen stille med strømpedalen. Det vil overopphete deler av kommutator, og føre til at denne blir oval og dermed børstehopp og brenning.

Ta av deksel under motoren og sjekk hvor mye børster der er igjen, og se etter oljelekksje fra gir med det samme. Alt mer enn lett svetting bør fikses snarest. Der er kun 3 tettninger, men motoren må ut for den ene av dem.

Med dette kan de dyreste tabbene unngås.

Varmeapperatet kan sikkert resettes, og bør virke etter det.



Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA