Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading på Gardermoen

Startet av vonar, tirsdag 29. april 2014, klokken 16:20

« forrige - neste »

bruisepristine

#30
Sitat fra: Rasmus.B på torsdag 29. mai 2014, klokken 23:58
Jeg er også ansatt som parkerer på Gardermoen P11, men er flyvende og kan være ute på tur i inntil 5 dager. Da blir det umulig for meg å flytte bilen etter 16 timer. Skal flyvende da i praksis bli nødt til å la vær å bruke elbil til Gardermoen?


Jeg synes det virker urimelig at en skal oppta en ladeplass i flere dager når det er såpass trangt om ladeplassene som det er. La oss håpe nye ladeplasser ikke er veldig langt unna, og at de blir flinkere til å sette opp strømkontakter fortløpende - tenk om det kunne blitt utarbeidet og innført standardiserte krav om stikk ved alle p-plasser slik at man kunne slippe denne tidvise kampen om ladeplass de gangene man trenger det.

Og apropos det å trenge lading, folk kunne blitt flinkere til å kjenne på om "trenger jeg egentlig å lade mens jeg parkerer her?". Dette gjelder selvsagt alle elbileiere men jeg mynter denne til, og med litt ekstra trykk på teslaeiere nettopp fordi denne nye folkevognen som de farter rundt i (med 38+ mils rekkevidde) om mulig kanskje ikke skaper like ofte behov for lading (selv om dette selvsagt er helt individuelt) slik som hos eiere av elbil med 10-15 mils rekkevidde? Det ville overrasket meg om samtlige teslaer i P11, som stort sett opptar langt over halvparten av ladeplassene de gangene det er trangt om plassen, har reisevei til og fra gardermoen som overskrider 38+ mil. At dette gjelder noen ytterst få er selvfølgelig unntaket, men at det gjelder alle er svært usannsynlig. Som nevnt et sted tidligere i denne tråden finnes det hurtiglader ved McDonalds på gardermoen, bare noen få minutter unna terminalen, skulle man ha behov for litt raskt påfyll av strøm på batteriet etter noen dager på farten. Ansattparkeringen burde utvilsomt, i mine øyne, få makstid på ladeplassene. 16 timer makstid her fremstår svært så fornuftig og rimelig.
i-MiEV 2013
MG4 2023

Bluewave

Kan fint oppgradere de sporadisk plasserte strømkontaktene i etasjene på h-rekkene, så kunne det vært et alternativ. Ved parkering ved disse kan man jo alltids ha en sjanse på å få litt lading
Nissan Leaf 2011 :-)

satheesh.net

Denne var jo ganske passende i denne tråden:

Gardermoen: Best på lading i Norden
http://www.nrk.no/trondelag/flyplassene-satser-elektrisk-1.11743123
;)

Rasmus.B


Sitat fra: bruisepristine på fredag 30. mai 2014, klokken 01:51
Sitat fra: Rasmus.B på torsdag 29. mai 2014, klokken 23:58
Jeg er også ansatt som parkerer på Gardermoen P11, men er flyvende og kan være ute på tur i inntil 5 dager. Da blir det umulig for meg å flytte bilen etter 16 timer. Skal flyvende da i praksis bli nødt til å la vær å bruke elbil til Gardermoen?


Jeg synes det virker urimelig at en skal oppta en ladeplass i flere dager når det er såpass trangt om ladeplassene som det er. La oss håpe nye ladeplasser ikke er veldig langt unna, og at de blir flinkere til å sette opp strømkontakter fortløpende - tenk om det kunne blitt utarbeidet og innført standardiserte krav om stikk ved alle p-plasser slik at man kunne slippe denne tidvise kampen om ladeplass de gangene man trenger det.

Og apropos det å trenge lading, folk kunne blitt flinkere til å kjenne på om "trenger jeg egentlig å lade mens jeg parkerer her?". Dette gjelder selvsagt alle elbileiere men jeg mynter denne til, og med litt ekstra trykk på teslaeiere nettopp fordi denne nye folkevognen som de farter rundt i (med 38+ mils rekkevidde) om mulig kanskje ikke skaper like ofte behov for lading (selv om dette selvsagt er helt individuelt) slik som hos eiere av elbil med 10-15 mils rekkevidde? Det ville overrasket meg om samtlige teslaer i P11, som stort sett opptar langt over halvparten av ladeplassene de gangene det er trangt om plassen, har reisevei til og fra gardermoen som overskrider 38+ mil. At dette gjelder noen ytterst få er selvfølgelig unntaket, men at det gjelder alle er svært usannsynlig. Som nevnt et sted tidligere i denne tråden finnes det hurtiglader ved McDonalds på gardermoen, bare noen få minutter unna terminalen, skulle man ha behov for litt raskt påfyll av strøm på batteriet etter noen dager på farten. Ansattparkeringen burde utvilsomt, i mine øyne, få makstid på ladeplassene. 16 timer makstid her fremstår svært så fornuftig og rimelig.
Jeg er uenig med deg Bruisepristine. Å henvise flyvende til en Chademolader eller annen semi hurtiglading blir helt urimelig.
Selv om vi kan stå der i inntil 5 dager, for min egen del i hvertfall, så har jeg fri i 4-5 dager etterpå og bruker ikke ladeplassen i det heletatt, mens en som jobber på bakken kommer gjerne 5 dager i uken, og står der hele dagen. Bilen min står der også på dagtid, men også på nattid når de aller fleste bakkeansatte er hjemme og ikke bruker plassen. Så slik jeg ser det har det ikke så mye å si på tilgangen av ladestasjoner gjevnt over om bilen står stille i 4-5 dager for så å være vekke i tilsvarende tid, en om bilen kommer hver dag kl. 07.00 og drar kl. 17.00.

I dag hadde jeg noen timer på bakken mellom to flighter, og gikk da ut til parkeringshuset og flyttet Leafen min til en annen plass. Alle ladeplassene var opptatt, så det er viktig at man ikke parkerer på ladeplass om en ikke trenger å lade.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

satheesh.net

Ok... Da fikk jeg testet ut dette i dag tidlig. Ankom kl. 07.40 og da var det nokså fullt faktisk. ???

Må nesten prøve noen flere ganger for å få et mer realistisk bilde, men var "bekymret" en liten stund før jeg fant noe ledig helt lengst vekk. Tror det var fire/fem plasser tilgjengelige. :-X

leafster

Tur/retur Gardermoen går vel helt fint selv med en P85 (ref.signaturen din)?

satheesh.net

Sitat fra: leafster på tirsdag 03. juni 2014, klokken 20:20
Tur/retur Gardermoen går vel helt fint selv med en P85 (ref.signaturen din)?

Hehe.. Er ikke "drivstoffet" jeg tenker på. Les forrige side, så skjønner du mer. ;) Kort fortalt; jeg reiser såpass mye at jeg leker litt med tanken (nå praksis) på å kjøre kontra Flytoget. ::)

leafster

Ok :) Jeg trodde det var mangel på ladeplass som fremkalte angsten...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA