Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Klimaanlegg på varme dager

Startet av Håkon T, mandag 28. april 2014, klokken 20:29

« forrige - neste »

Håkon T

I dag - i 22 varmegrader - greide ikke klimaanlegget å kjøle ned bilen. Bilen hadde stått i sola hele dagen og var veldig varm innvendig. Prøvde flere innstillinger på klimaanlegget også  "A/C max". Kjørte i ca 30 minutter, uten at det var i nærheten av å bli kjølig inne i bilen. Noen som har tilsvarende erfaringer? Må evt sjekke med BMW om det er en feil på bilen.
Asker.
BMW i3 (fra januar 2014)
Saxo 2003 mod, 45 000 km (solgt)

LMOR

Jeg hadde også en tilsvarende utfordring, men på A/C maks gikk er fort.
Du må stille temperaturen lavt 16-18, og viften på minst trinn 3. Da holder AUTO bilen i OK temperatur uten at du trenger å bruke A/C maks mer enn helt i starten (eventuelt at du starter kjølingen fra appen litt før).
Men alle ventilene må stå helt åpne selvfølgelig.

Hvis det da ikke fungerer, så høres det ut som en feil.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Terondo

Vel, vi har vel verdens enkleste bil å lufte ut, bortsett fra kabrioletkategorien. Er bilen grisevarm inni når jeg kommer, åpner jeg alle dører og da er bilen fint temperert til jeg har pakket ladekabelen i bilen. Ellers har jeg så langt ikke hatt noe som helst problemer med å kjøle ned bilen. Luften som kommer ut er så kald at det nesten er ubehagelig (bare nesten).
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

SE

Hmm.. opplever også liten eller ingen kjøleeffekt fra AC, uansett innstilling på vifte temp. etc. Korreksjon: det blir ' best' om jeg slår av AC og bytter ut luft ASAP. .. må være noe feil..

Terondo

For ordens skyld, kjøres det i Comfort modus eller i EcoPro?

Som standard i EcoPro er også EcoPro-klima, som er strømsparende.
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

Gautiluss


Sitat fra: SE på mandag 28. april 2014, klokken 22:50
Hmm.. opplever også liten eller ingen kjøleeffekt fra AC, uansett innstilling på vifte temp. etc. Korreksjon: det blir ' best' om jeg slår av AC og bytter ut luft ASAP. .. må være noe feil..

Høres ut som kjølemediet er lekket ut. Få den sjekket.

pberg

Jeg er heller ikke spesielt imponert over ACen i min, selv i comfort. Det er mye mer kjøling i min gamle 5-serie fra 1998...
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Klykken

Det er et annet type anlegg i denne for å minske energibruken. Det er luft til vann-varmepumpe, for de som ikke er klar over det, for hadde det vært et tradisjonelt anlegg ville rekkevidden sunket betraktelig ved bruk.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Håkon T

Sitat fra: SE på mandag 28. april 2014, klokken 22:50
Hmm.. opplever også liten eller ingen kjøleeffekt fra AC, uansett innstilling på vifte temp. etc. Korreksjon: det blir ' best' om jeg slår av AC og bytter ut luft ASAP. .. må være noe feil..
Gjorde akkurat samme erfaring mtp AC av/på.

Sitat fra: Terondo på mandag 28. april 2014, klokken 23:13
For ordens skyld, kjøres det i Comfort modus eller i EcoPro?
Comfort.

Asker.
BMW i3 (fra januar 2014)
Saxo 2003 mod, 45 000 km (solgt)

Vind

Har ikke problem som du beskriver, har hatt bilen stående i solen, og det er kaldt etter få minutter nårj jeg starter opp (1 eller to).  Tar man ned vinduene og kjører max AC går det enda fortere.  Bilen holder temperaturen greit i solsteken, men jeg må øke viftehastigheten noe i forhold til "automatisk" nå på de varmeste dagene.

På Eco Pro kjøler den litt dårligere, ikke minst ved at viftehastigheten går ned noe.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

ganton

#10
Min erfaring var også (etter å ha kjørt i3 noen timer en varm ettermiddag) at AC-anlegget ikke var like kraftig som i 3-er bensin jeg kjører til daglig. Ser ikke personlig på det som noe stort problem siden det uansett ikke er langkjøring som blir bruken.

Er det samme kjøleanlegg i nordiske biler som de som feks selges til California, noen som vet?
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

LMOR

#11
Når du setter alt på maks så kjøler den like bra som min andre BMW, men husk at hvis solen skinner, så er det større glassflater uten varme"filter", og mer svart overflate, enn på de bilene de fleste sammenligner med.

Merket godt at med en gang solen forsvant, så ble det fort for kaldt i bilen. Derfor må en justere temperaturen ned til 16 grader når solen skinner for å få maks effekt, og opp igjen til det en ønsker når solen ikke skinner. Slik er det også på de fleste andre biler, men forskjellen er merkbart større på i3.

Hvis en vil spare strøm, og ikke har tid til å lufte ut bilen, så kan en kjøre med vinduene åpne en stund først :-)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Håkon T

Sitat fra: LMOR på tirsdag 29. april 2014, klokken 15:11
Merket godt at med en gang solen forsvant, så ble det fort for kaldt i bilen. Derfor må en justere temperaturen ned til 16 grader når solen skinner for å få maks effekt, og opp igjen til det en ønsker når solen ikke skinner. Slik er det også på de fleste andre biler, men forskjellen er merkbart større på i3.

Dette var også min erfaring frem til i går. Men, med 22-23 grader i lufta greide ikke klimaanlegget å kjøle ned bilen. Temp stod på 16, men klimaanlegget blåste ikke kald luft. Skal få sjekket ut om det er noe feil på min bil.
Asker.
BMW i3 (fra januar 2014)
Saxo 2003 mod, 45 000 km (solgt)

Snart-i3

Jeg ville tro at bilen hadde solsensor som kompenserer for sola, men vet ikke hvordan dette er på i3.
Det finnes i alle fall en solsensor i bilen.
http://www.etk.cc/bmw/EN/search/selectCar/I01/MCV/BMW+i3/ECE/61/61_3138/
2013 i3 med 94Ah. Orange og komplett utstyrt.
2002 A6, 2003 A8, 2008 E93 Alle nesten komplett utstyrt.

LMOR

Sitat fra: Snart-i3 på tirsdag 29. april 2014, klokken 15:48
Jeg ville tro at bilen hadde solsensor som kompenserer for sola, men vet ikke hvordan dette er på i3.
Det finnes i alle fall en solsensor i bilen.
http://www.etk.cc/bmw/EN/search/selectCar/I01/MCV/BMW+i3/ECE/61/61_3138/
Bra observasjon, og hvis du ser oppe til høyre, ser du hva den brukes til. Trykk på opsjonen/e
Slik jeg leser dette brukes den som regn-sensoren, og til å styre Auto-lys, i tunneler og når det blir mørkt.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA