Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mange superladere/hurtigladere trengs i fremtiden?

Startet av Leaf_2014, fredag 25. april 2014, klokken 22:33

« forrige - neste »

Leaf_2014

Dersom ladeinfrastrukturen skal fungere bør den klare å ta unna peak-periodene sånn brukbart. I f.eks. jula kjører svært mange langt, jeg kjører selv enten Oslo-Stavanger eller Oslo-Trondheim og trenger fire superladinger i løpet av t/r.

Spørsmål 1:
Hvor mange hurtigladere a'la Superladere trengs dersom alle i Norge kjører elbil uten at det blir nevneverdig kø i utfartshelgene? Sitter med en følelse av at det trengs ganske mange etterhvert ...  Nå er det solgt hvor mange, 3-4000 Tesla S og det rapporteres om fullt på Lillehammer etc i påsken. I Norge har vi ca 2.5 mill personbiler men alle brukes selvfølgelig ikke til påskeutfart, men vi snakker vel om behov for hundrevis, kanskje over tusen Superladere?

Spørsmål 2:
Har Tesla indikert om de skal dekke dette behovet, eller skal de bare muliggjøre å kjøre mellom de største byene (dvs etablere et minimumsantall ladere) ?

Leaf 2014

Amoss

Aller først må man nok legg opp ett par definisjoner, så man vet at man snakker om samme ting:


  • Ladestasjon: Består av en eller flere superladere. Typisk 2 til 4.
  • Superlader: Består i dag typisk av 2 ladepunkt. Etter uttalelser fra Elon og patenter tilhørende Tesla ser det ut for at de på sikt ser for seg opptil 4 ladepunkt pr. superlader
  • Ladepunkt: En kabel/kontakt som kan levere strøm til en bil av gangen

Når det gjelder hvor mange biler som kan dekkes uten for mye kø er det først og fremst antall ladepunkt som teller. Når det gjelder å få fylt raskest mulig (og det er jo poenget med ladenettverket :p ) er det antall superladere som teller. Når det gjelder dekning - som det du tar opp i Spørsmål 2 så er det ladestasjoner som teller.

Når det gjelder ladestasjoner for å dekke transportbehovet mellom byer så behøves det kanskje ikke så veldig mange. Men flere er bedre da man kan få flere valgmuligheter, og man i mindre grad dikteres utifra stasjonplasseringene hvilke veier man velger. Skulle jeg tippe så vil jeg si at landet bør dekkes rimelig godt av ca 20 stasjoner til. Men så klart, jo flere jo bedre :) Skal de også dekke byene så blir det noen til...

Når det gjelder superladere og ladepunkter - også her: jo flere jo bedre. Jo flere biler som skal serveres, jo flere punkter må det installeres. Og her har Tesla gjort det klart at de følger med på bruken, og utvider ladestasjonene med superladere/ladepunkter etterhvert som de ser behovet.
Model S 85D

OddB

La oss si 2 mill biler i aktivt bruk. Behov for superlader 5% av tiden (15-16 ganger i året) gir 100 000 ladinger pr dag. 20 ladinger pr punkt pr dag gir 5000 ladepunkt.
100 ladestasjoner med 50 plasser burde vel være passe ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

OddB

Om Tesla noensinne vil få en markedsandel på 100% er vel en annen sak ;-)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Leaf_2014

Sitat fra: OddB på fredag 25. april 2014, klokken 23:04
Om Tesla noensinne vil få en markedsandel på 100% er vel en annen sak ;-)

Enig i at det er urealistisk, men dersom elbilen blir dominerende vil andre merker trenge tilsvarende raske systemer. Da blir det jo rimelig ineffektivt hvis hvert merke skal bygge hver sin infrastruktur. Mange merker kommer vel til å teame opp.
Blir forresten litt flau på Teslaeiernes vegne når jeg ser hvordan velvillige Nissan-forhandlere stiller strøm til disposisjon til Teslaer. Ikke mye deling den andre veien.
Leaf 2014

Leaf_2014

Sitat fra: OddB på fredag 25. april 2014, klokken 23:03
La oss si 2 mill biler i aktivt bruk. Behov for superlader 5% av tiden (15-16 ganger i året) gir 100 000 ladinger pr dag. 20 ladinger pr punkt pr dag gir 5000 ladepunkt.
100 ladestasjoner med 50 plasser burde vel være passe ?

Her utelater du vel antakelsen om at enkelte utfartsdager "peaker". I påskeutfart, jul etc vil behovet være mangedobbelt mens på normaldager i uka vil 9 av 10 punkter stå ledige, forutsatt at det er bare folk på langtur som bruker disse punktene.
Leaf 2014

OddB

Det hender det er kø på både hovedveier og ferger enkelte dager i året...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Leaf_2014

Sitat fra: OddB på lørdag 26. april 2014, klokken 00:04
Det hender det er kø på både hovedveier og ferger enkelte dager i året...

Enig i det! Men når hver bil skal lade 30-60 minutter blir det fort timesvis med venting når det først begynner å køe opp. Ladehastigheten på superladerne går vel også ned når det er fullt, dvs to biler på hver Superlader? Hvor lang tid trenger man da for å lade opp?
Leaf 2014

Car-El

KØ? Har fulgt med på forumet om det var rapportert kø ved Lillehammer. 5 minutt venting var vist maks. Da vil æ heller si at man må vente 3 minutter for å komme til dieselpumpa er mere bortkasta tid, sett i sammenheng med tidsforskjellen mellom å lade og å fylle. Så hvem skal ta tak i å få flere bensinpumper og dieselpumper opp. Det var kø langs veiene! Få mere vei! Har du/dere sagt i fra til dem som bensinstasjon/kafé at det av og til er kø for å komme seg på do? Han/Hun/Dem må få bygget ut flere do! Vi må få flere kaffemaskiner, kassaer og kundebehandlrere.   

Hvem skal betale for gildet? Bare for å spare noen minutter? Da syndes jeg heller å dra noen minutter tidligere og heller ta en ekstra kopp kaffe.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Øyvind.h

På turen Oslo-Trondheim bør det holde sommerstid med drøyt 30 min superlading totalt hver vei. På vinteren kanskje 40-45? Dvs sommerstid er det teoretisk mulighetfor 48 slike ladinger per punkt per døgn. Med 8 punkter på Lillehammer blir det da teoretisk rom for 384 besøkende i døgnet om 30 min legges dit istedenfor å deles mellom Lillehammer og Dombås.

Flere ladere og ladestasjoner må etableres i nær fremtid, men peak behov kan være en utfordring på sikt. Det beste hadde vært et batteri på rundt 120-130kWh som gikk hele veien både sommer og vinter uten ladestopp. Da hadde folk flest aldri noensinne hatt behov for å hurtiglade  :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Olatho

Den store forskjellen på lading av elbil kontra det å fylle drivstoff på en fossilbil er jo at strøm er mye bedre distribuert enn bensin og diesel.
Sentraliserte, dedikerte ladefasiliteter mener jeg derfor er en gammeldags tankegang.
Akkurat for superladere, som krever litt spesiell infrastruktur er det et poeng å samle dem litt, men det trengs ikke så fryktelig mange superladere hvis det er semihurtig lading på alle parkeringsplasser ved veikroer, kjøpesentre og butikker og andre steder man uansett stopper underveis.
De aller fleste vil dra hjemmefra med "full tank", og mange vil kunne lade også der de skal tilbringe jula eller påsken.
Med dagens Tesla-rekkevidde eller mer (som vi må forvente blir standard innen en virkelig stor andel av bilene blir elektriske) vil det kun være noen få som har behov for å lade mer enn det, og evt en påfylling underveis et sted man likevel stopper.

I framtida jeg ser for meg er det å lade noe som skjer automatisk de fleste steder man kan parkere.
Om man stopper på Sokna, Flå, Nesbyen eller Gol for å handle eller spise, avgjøres av hva man har lyst på til middag, og hvor lang kø det er i butikken. Mens man likevel er inne vil bilen lades, og det er ikke noe man trenger å tenke på.

De eneste som da trenger superladere osv er folk som kjører langt og ofte, og ikke har tid til å stoppe underveis.

jkirkebo

Sitat fra: Skjervesbu på fredag 25. april 2014, klokken 23:46
Blir forresten litt flau på Teslaeiernes vegne når jeg ser hvordan velvillige Nissan-forhandlere stiller strøm til disposisjon til Teslaer. Ikke mye deling den andre veien.

Tesla legger til rette for at andre aktører skal kunne sette opp ladestasjoner i samband med sine superchargere. Jeg tror ikke Ishavsveien har betalt noe til Tesla for trafokapasiteten som Tesla stiller til rådighet for de to CHAdeMO-laderne på Lillehammer for eksempel. Det var en veldig billig installasjon for Ishavsveien, og det koster ikke stort for Tesla å overdimensjonere trafoen litt til. Så jeg ville ikke hatt så veldig dårlig samvittighet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Car-El på lørdag 26. april 2014, klokken 01:20
KØ? Har fulgt med på forumet om det var rapportert kø ved Lillehammer. 5 minutt venting var vist maks. Da vil æ heller si at man må vente 3 minutter for å komme til dieselpumpa er mere bortkasta tid, sett i sammenheng med tidsforskjellen mellom å lade og å fylle.

Køfrykten var nok overdrevet foreløpig ja. Jeg dro hjem fra hytta 2.påskedag, en typisk dag med svært stor trafikk. Kom til Lillehammer ca. 15.30 men der var det kun én TMS som ladet. Når jeg skulle til å dra rullet nr. 4 inn, så da var halvparten opptatt en svært kort stund. Det virket som om de som var der hadde kjennskap til parkoblingen også, for av de 4 bilene ladet ingen på samme SC.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cstromme

Tror nok et 120kwh tilvalg (til nåværende 80kWh pris) vil komme om noen få år, og gjøre behovet for superladere i Norge enda mindre enn det er nå.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

sigurdi

#14
Siden de aller fleste vil ha/få mulighet til å lade hjemme eller på jobb, hos venner, bestemor. hotellet, osv blir det ikke like stort behov å fylle på SC som det er å fylle diesel eller bensin på stasjon.
(Få med pumper hjemme eller hos Svigers)

Etter vert blir og mer og mer ladestasjoner online, slik at en ser hvor det er ledig til en hver tid.
Dette gjør at kapasiteten blir mer utnyttet og behovet for stor overkapasitete mindre.

Siden leverandørene kan følge med på bruk, kan de bygge ut i riktig tempo slik at infra struktur klarer kapasitets behovet som til en hver tid finnes.

Eks I tyskland bygges det flyttbare ladestasjoner som ksn flyttes etter sesong og behov.

Eks Tesla, BMW, VW, osv kan doble/triple kapasiteten opp mot skisenter og andre vinter aktiviteter i vinter/påskeferie, og flytter de til høyt belastede punkter i sommer ferie.
Eks destinasjon legoland osv.
Horten
Model X90D (18.03.17)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA