Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model S Firmware ønskeliste SAMLET

Startet av omart, tirsdag 22. april 2014, klokken 21:14

« forrige - neste »

Simen1

Firmwareønske: Bugfiks for navigasjonen.

1. Storskjermen + kartet på lilleskjermen går helt i lås noen ganger når jeg kjører i tuneller. Dette skjer konsekvent bare i tuneller og kun når navigasjonen er på. Det har skjedd meg 8-10 ganger på ett år.

2. I fravær av GPS-signaler går navigasjonen seg vill i tuneller. De burde brukt triptelleren til å registrere hvor langt inn i tunellen man har kjørt, samt rattutslag for å registrere hvilken avkjørsel man tar inne i tunellen. Navigasjonen burde også skjønt at det ikke går an å forflytte bilen fra inni tunellen til overflaten over tunellen på et blunk. Tesla er som kjent ikke en elektrisk grevling.

3. Navigasjonen estimerer et forbruk på ca 200 Wh/km på fergestrekninger. Ved lange fergestrekninger (f.eks Fredrikshavn-Oslo som jeg tok i sommer) protesterte bilen og sa den ville tom for batteri før ankomst selv om jeg hadde over 60% ved avgang.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

sjokomelk

Sitat fra: Simen1 på fredag 17. august 2018, klokken 14:56
Firmwareønske: Bugfiks for navigasjonen.

1. Storskjermen + kartet på lilleskjermen går helt i lås noen ganger når jeg kjører i tuneller. Dette skjer konsekvent bare i tuneller og kun når navigasjonen er på. Det har skjedd meg 8-10 ganger på ett år.

2. I fravær av GPS-signaler går navigasjonen seg vill i tuneller. De burde brukt triptelleren til å registrere hvor langt inn i tunellen man har kjørt, samt rattutslag for å registrere hvilken avkjørsel man tar inne i tunellen. Navigasjonen burde også skjønt at det ikke går an å forflytte bilen fra inni tunellen til overflaten over tunellen på et blunk. Tesla er som kjent ikke en elektrisk grevling.

3. Navigasjonen estimerer et forbruk på ca 200 Wh/km på fergestrekninger. Ved lange fergestrekninger (f.eks Fredrikshavn-Oslo som jeg tok i sommer) protesterte bilen og sa den ville tom for batteri før ankomst selv om jeg hadde over 60% ved avgang.
Mesteparten av dette har gått over etter oppdateringen til 2018.24.1 og etter man har fått den nye navigasjonen. Men for å få den nye navigasjonen må bilen være koblet til wifi over lengre tid, da det er ganske mye data som skal lastes ned.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Simen1

Jeg sjekket nå og har firmware 2018.26.2. Tror det er ca en måned siden jeg har fått sist firmwareoppdatering, men har opplevd bugs tre ganger i mellomtida.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Apache

Nå har jeg bare prøve kjørt en TMS, mens jeg har en eGolf (byttes b ort i en TMS).
Det jeg savnet er muligheten til "adaptiv" endring av følsomheten på rattet. På Tesla så har man Vanlig, hard/ sport eller noe (husker ikke helt, som sagt bare prøve kjørt en time) mens på eGolf'en så er rattet lett å bruke i lav hastighet men blir mere "hard" i høyere hastighet.

janmb

Mitt største ønske er at de legger frem patch notes skikkelig, og FØR jeg trenger å ta stilling til om jeg ønsker neste oppdatering eller ikke. v9 er et kjempeeksempel på dette - slettes ikke sikkert jeg skal ha den versjonen i det hele tatt, men ettersom vi ikke engang får vite versjonen før man takker ja/nei er dette veldig utfordrende.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Sulle

Hvis en ønsker å være forsiktig er det uansett lurt å vente litt med alle oppdateringer. Eventuelle feil på den nye oppdateringen vil jo uansett ikke fremkomme i releasenotes...
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

GeirKj

Er ny her og har ikke lest gjennom hele lista , så beklager hvis disse allerede er listet:
Ikoner på DAB-stasjonene
Automatisk parklys i Park

Stig O

Vi går vinteren i møte, og forvarming av setene med appen hadde vært kjærkomment. Synes det er unødvendig og forvarme bilen i 20 min for at setene skal bli varme, når en skal kjøre en liten tur på 5 minutter.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

What-a-watt

#368
Leste en. gang til... Slettet.

Klykken

timer på forvarming skulle vært mulig. Ikke prøvd "auto", så usikker på om denne fungerer fint. Litt kjipt om den forvarmer bilen de dagene man ikke trenger dette (f.eks helg og andre odde tider) og brenner av sårt trengte watt.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

What-a-watt

#370
Ta en titt på Teslafi. Her kan du legge inn "Schedules" Klokkeslett og dager, etc.

Ikke i firmware :-) Men hjelper på mangelen....


oyvind86

Sitat fra: Stig O på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 09:36
Vi går vinteren i møte, og forvarming av setene med appen hadde vært kjærkomment. Synes det er unødvendig og forvarme bilen i 20 min for at setene skal bli varme, når en skal kjøre en liten tur på 5 minutter.

:+1:

Simen1

Jeg leste nylig om Huawei mate 20 pro sin "vennelading", der man kan gi litt "blodoverføring" fra batteriet i en telefon til en annen. Nå er riktignok akkurat denne implementasjonen trådløs, men hadde det vært mulig med en kablet variant for Tesla? Det hadde jo gjort det utrolig mye lettere å hjelpe en strandet Tesla-venn i nød enn å måtte ringe veihjelp. Og ikke minst, mindre pinlig. Nå vet jeg ikke om det er noe utbredt problem, men det skjer vel fra tid til annen? Hadde det ikke vært en god idé med slik vennelading via en T2-T2 kabel? Eventuelt mulighet for å nødlade andre bilmerker også?

Trengs det noe maskinvare for å få dette til? Kunne det i så fall vært et ledd i å gjøre teslaene V2G? En slags powerwall på fire hjul, husets UPS.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Somni

#373
Sitat fra: Whatwatt på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 15:42
Ta en titt på Teslafi. Her kan du legge inn "Schedules" Klokkeslett og dager, etc.

Ikke i firmware :-) Men hjelper på mangelen....

Har brukt Teslafi siden bilen var ny i 2017, men denne fant jeg ikke.

(FANT DEN NÅ. GENIALT)
E-Golf 2016 - 15.08.15
TMS 75D - 22.11.17

Even-F

Ønsker mulighet for å kunne skru av active cruise.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA