Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model S Firmware ønskeliste SAMLET

Startet av omart, tirsdag 22. april 2014, klokken 21:14

« forrige - neste »

minim

Ønsker meg varme på bena :D

Det hadde også vært genialt å kunne styre kupe lysene individuelt i fra skjermen. F.eks med barn i bilen så rekker de ikke frem til lysbryter og om de leser/ser på bilder så er det greit å kunne skru på lyset uten å måtte ha hele kupeen belyst.
-vw multivan

cra

Sitat fra: ChrML på torsdag 17. november 2016, klokken 00:00
Kan ikke si at jeg tenker så mye over det alle sier med skjerm og lysstyrke. Kjører med min i auto hele tiden og kan ikke si jeg blir plaget nevneverdig av lys eller hatt behov for å stille dette manuelt.

For oss som kjører en del tunneller på vestlandet blir det fort slitsomt når en har mye lys på ute i sola, og så er det mørkt utenforbilen og flommlys inni når en kommer inn i en tunnell. Når en kommer ut igjen etter å ha justert manuelt er skjermen svart. Sensorene i bilen klarer jo fint å oppdaget at det blir mørkt, for lysene kommer på omtrent umiddelbart. Jeg kjenner ikke til akkurat hordan de ulike systemene i Tesla snakker sammen, men som programmerer ser jeg for meg at justering av skjerm i takt med hovedlysautomatikken skulle være relativt enkelt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: cra på torsdag 17. november 2016, klokken 21:57
Sitat fra: ChrML på torsdag 17. november 2016, klokken 00:00
Kan ikke si at jeg tenker så mye over det alle sier med skjerm og lysstyrke. Kjører med min i auto hele tiden og kan ikke si jeg blir plaget nevneverdig av lys eller hatt behov for å stille dette manuelt.

For oss som kjører en del tunneller på vestlandet blir det fort slitsomt når en har mye lys på ute i sola, og så er det mørkt utenforbilen og flommlys inni når en kommer inn i en tunnell. Når en kommer ut igjen etter å ha justert manuelt er skjermen svart. Sensorene i bilen klarer jo fint å oppdaget at det blir mørkt, for lysene kommer på omtrent umiddelbart. Jeg kjenner ikke til akkurat hordan de ulike systemene i Tesla snakker sammen, men som programmerer ser jeg for meg at justering av skjerm i takt med hovedlysautomatikken skulle være relativt enkelt.

Dagens "automatikk" er virkelig håpløs. Justeringen går så tregt at skjermen er ferdig dimmet ned akkurat idet man kjører ut av tunnelen, og dimmet opp til maks igjen akkurat i det man kjører inn i neste ;) I tillegg tar den null hensyn til at jeg har stilt inn 45% som det nivået jeg bruker i sollys (har aldri skjermen lysere), med automatikken på drar den seg sakte opp til 100%.

Nei, for at dette skal bli brukbart må den kun dimme ned fra det nivået man har valgt som normalnivå, og neddimming i tunnel må ta maks et par sekunder. Ikke bare vet bilen når den kjører inn i tunnel ved hjelp av lyssensorene (lysene kommer jo på som du skriver), men navigasjonssystemet vet det også. Burde være en enkel programmeringsjobb.

Personlig kjører jeg uten automatikk og justerer lysstyrke manuelt med høyre scrollehjul. Fungerer fint, men burde være unødvendig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cookie Monster

Ja er ganske utrolig Tesla ikke klarer få til dimming av skjermen. Selv den gamle bilen jeg hadde før dimmet ned belysning i dashbord og knapper nesten på sekundet man kjørte inn i en tunnel.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

cra

Vår fire år gamle Nissan Leaf takler dimming av skjem i tunneller utmerket. Det eneste jeg kunne ønske meg gjort litt bedre var at den fadet inn/ut i stedet for å bytte momentant. Det hadde vært litt mindre forstyrrende.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

lunitiks

#290
Av pur nyskjerrighet kjørte jeg nettopp en liten test i bilen min av hvor sensoren som bestemmer dimming av 17" ligger. I mørtna' med blitzlyset på iPhonionionen  8)

Klart nok viser det seg å være den runde sensoren oppe i speilfestet mot frontvinduet (ikke kameralinsen, men den runde optikken ved siden av). Antar dette er en kombinert regn- og lyssensor, som via datamaskinene gir ordrer til både viskere og lysstyrke på displayene inne i bilen.

Autodimmingen av langlysene som skjer ved motgående trafikk tror jeg derimot er styrt av signaler fra forward camera, via mobileye-chippen. Mener nemlig å ha lest at mobileye reklamerte med at systemet registrerer og gir kommandoer til bilen ved lys fra motgående biler.

Med andre ord 2 forskjellige sensorer, sånn som jeg forstår det.

Har ikke sjekket kretsdiagrammene men dette er min teori foreløpig. Forklarer selvfølgelig ikke fullt ut hvorfor softwaren ikke håndterer dette, men er nok et utganspunkt mht hva årsaken kan være til at dimmingen av displayene oppleves "treg" mens dimmingen ved motgående oppleves som "umiddelbar"
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Amoss

Blir spennende å se om noen av ønske her blir oppfylt med dette da...
https://twitter.com/elonmusk/status/799670715397980160
Sitat
Elon Musk @elonmusk

@vicentes @TeslaMotors @FortuneMagazine big mobile app update coming with 8.1 next month
Model S 85D

Cookie Monster

Sitat fra: lunitiks på fredag 18. november 2016, klokken 19:25
Av pur nyskjerrighet kjørte jeg nettopp en liten test i bilen min av hvor sensoren som bestemmer dimming av 17" ligger. I mørtna' med blitzlyset på iPhonionionen  8)

Klart nok viser det seg å være den runde sensoren oppe i speilfestet mot frontvinduet (ikke kameralinsen, men den runde optikken ved siden av). Antar dette er en kombinert regn- og lyssensor, som via datamaskinene gir ordrer til både viskere og lysstyrke på displayene inne i bilen.

Autodimmingen av langlysene som skjer ved motgående trafikk tror jeg derimot er styrt av signaler fra forward camera, via mobileye-chippen. Mener nemlig å ha lest at mobileye reklamerte med at systemet registrerer og gir kommandoer til bilen ved lys fra motgående biler.

Med andre ord 2 forskjellige sensorer, sånn som jeg forstår det.

Har ikke sjekket kretsdiagrammene men dette er min teori foreløpig. Forklarer selvfølgelig ikke fullt ut hvorfor softwaren ikke håndterer dette, men er nok et utganspunkt mht hva årsaken kan være til at dimmingen av displayene oppleves "treg" mens dimmingen ved motgående oppleves som "umiddelbar"

dimming av fjernlys er kamera ja. Snakkes om sensoren som brukes til å skru på nærlys og baklysene når det blir mørkt nesten på sekundet man kjører inn i en tunnel.
Det er samme sensor som også de uten AP har.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Kim Kim

Har en Volvo XC90 i to dager og den har en funsksjon jeg håper kommer til Tesla også.

Når man skjener litt i veibanen juster bilen seg tilbake mellom linjene og gir samtidig en lett motstand i rattet.
Merket dette da jeg ikke blinket og skulle kjøre fordi på E6, bilen trodde jeg skjenet og førte meg tilbake i filen.

Det føltes meget sikkert, og gjør deg raskt oppmerksom på om du vingler når du trykker på infotainment eller andre ting i bilen.

Hadde vært en fin funksjon for de gangene man ikke kjører på autopilot


Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

Øyvind.h

Sitat fra: Kim Kim på fredag 27. januar 2017, klokken 11:15
Merket dette da jeg ikke blinket og skulle kjøre fordi på E6, bilen trodde jeg skjenet og førte meg tilbake i filen.

Høres ut som noe som burde vært standard på absolutt alle biler :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

spirrevipp

Hadde en lignende funksjon på min forrige bil (Mazda CX-5), og den endte jeg opp med å skru av. Når den var påskrudd så føltes bilen "nervøs", spesielt på litt smalere veier. Bilen ville korrigere når jeg ville jevne ut kurver litt, og overreagerte også mtp hvor mye den korrigerte. Hvis den fikk bestemme selv så ble det litt ping-pong mellom linjene. En god implementasjon hadde vært bra dog, og kanskje spesielt når man kjører i motorveihastighet.

Det som jeg savner litt mer fra forrige bil er "rear cross-traffic warning". Det fungerte veldig bra når man skulle rygge ut fra parkeringsplasser og det kom bil. Fikk som oftest advarsel lenge før jeg hadde mulighet til å se bilene selv.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

jlan

Det er lett å legge seg til en uvane med å se litt bort et øyeblikk når man vanligvis kjører på autopilot, så ja det hadde vært greit med en slik funksjon. Tilsvarende kunne det vært greit om kollisjonsadvarsel og nødbrems funksjonen kunne settes til å virke tidligere og roligere når TACC er av - det har også Volvo. Slik det er nå må man jo lage en nesten-ulykke for å teste om det virker.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

kirky

Kunne vært kjekt med indikator på lilleskjermen som viste om luftfjærer ikke var i Standard.

En annen ting kunne vært at ved krypehastighet, under 10kmt for eksempel, hvor man finrygger/kjører inn/ut - at bilen ikke lot en kjøre borti noe om sensorer/radarer så det var mindre enn 5cm igjen. Crawling Collision Avoidance eller noe.

2019 Long Range S, HW3, CCS.

jcnorway

Ønsker meg et diskret hilse/hei-"blink/lyssignal/lysmønster" som kan aktiveres ved et trykk på en av knappene på rattet. Brukes selvfølgelig kun til å hilse på andre Tesla man treffer på veien  ;D
Bosted: Oslo
Kjøretøy: Tesla Model S 75D (2017)

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA