Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noe poeng i å bruke "Low" (luftfjæring)?

Startet av Torpedo Ted, tirsdag 15. april 2014, klokken 23:51

« forrige - neste »

Thor2014

Sitat fra: Chlangum på onsdag 16. april 2014, klokken 12:35
Sitat fra: Thor2014 på onsdag 16. april 2014, klokken 10:29
Jeg har en dump der bilen i gangfart går nedi på standard, men kun dersom det sitter flere i bilen. På high går det bra



Trodde noe av poenget med luftfjæring var at det ikke skulle være forskjell på kjørehøyde med lastet bil

Enig, men de kompenserer nok ikke for øket vekt når bilen er i bevegelse.
Kun høyden.

janmb

Sitat fra: Sbr på onsdag 16. april 2014, klokken 10:07
Jeg vet om minst 2 i Oslo hvor TMS går nedi på normal... Den ene er utenfor Narvesen på Bergkrystallen hvis noen har veldig lyst til å teste ::) Det kommer riktignok an på litt hvordan man kjører over, men står det biler på begge sider så man må kjøre rett over kommer det en herlig lyd!

Tviler ikke. Det er ikke uvanlig av vegvesenet tar seg friheter så det holder.

Ikke rapporter disse til vegvesenet. Anmeld det som straffbart forhold til politiet.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

janmb

Sitat fra: Muffinman på onsdag 16. april 2014, klokken 07:15
Hva gjør low med hjulstillingen? Mistenker at man risikerer  mer slitasje på innsiden, spesielt bak. Etter 19.000km på R2 ser jeg antydning på bakhjulene til at de er mer slitt på innsiden, ikke så mye at det reduserer levetiden på dekket men nok til at det er synlig. Og da er bilen kjørt i standard høyde hele tiden.

Vil vel tro at det er smart å ta en hjulinnstilling om man skal bruke links for å senke i det minste.

Innsideslitasje er helt vanlig uansett på TMS, helt enkelt fordi riktig hjulstilling har rimelig markant positiv camber i første omgang. Dette er i seg selv ikke noe med luftfjæring eller høydevalg å gjøre.

Vanlig bruk av luftfjæringen skal ikke egentlig påvirke camber i det hele tatt. Vi kjører en bil fra 2000-tallet, ikke 1950, ergo har man ikke en fjæring der man roterer om et punkt og dramatisk endrer camber hver gang fjæringen trykkes sammen / slippes opp. Med doble wishbones vandrer fjæringen tilnærmet helt lateralt. Det er hvertfall meningen.

Jeg er enig i sistnevnte dog. Endrer man bilen vekk fra original stand og kjører vesentlig lavere eller høyere enn originalt bør man sjekke camber - geometrien er sjelden så perfekt at man får lateral forskyvning uansett hvor ekstremt i ytterkant man går.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

erot

Negativ camber :)

Nei, den beveger seg langt fra lateralt. Som de fleste lignende biler er den konstruert slik at negativ camber øker med fjæringsutslaget, og det med hensikt. Faktisk ganske betraktelig gjennom hele fjæringsveien, men på den ene centimeteren til low er det nok uansett ikke så mye å snakke om.

erot

#19
For øvrig bør du ta hjulstillingskontroll uansett, og gjerne be om minimering av neg. camber uavhengig om du bruker low mye. Her er mer info:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11306.0.html

Roger (NO)

Etter å ha satt grensen for "Auto Low" på luftfjæringen til 80km/t opplever jeg at den hurtig senker seg når en passerer denne grensen.

Det jeg imidlertid lurer på er hvilke kriterier som må oppfylles for at bilen også skal heve seg til Standard?
Jeg har erfart at bilen først hever seg igjen når en reduserer farten til lavere enn 50km/t.

Kan dette stemme?

Hadde likt det bedre om den hevet seg etter en gitt periode (f.eks 1min) med lavere hastighet enn "Auto Low" settingen...

cairnz

Virker cirka slik hos meg også, den hever seg når det går såpass sakte at man kan forvente at det trengs. Du tar vel ikke fartshumper i 50? ;)
Elbilist

Roger (NO)

Sitat fra: cairnz på fredag 18. april 2014, klokken 19:06
Virker cirka slik hos meg også, den hever seg når det går såpass sakte at man kan forvente at det trengs. Du tar vel ikke fartshumper i 50? ;)
Ihvertfall ikke nå...  ;)

Nei, men det kan være relativt dårlige vestnorske veier med betydelig høyere fartsgrenser enn 50.
Hadde vært greit å slippe å tenke på det...

janmb

Folkens, det skal mye mer til enn litt dårlig vei for at low skal være noe problem...

Du skal ha rimelig ekstremt telehiv eller lignende for at du skal ha noe problem med bakkeklaringen uansett.

Kjører selv på dårlige veier fulle av kuler, humper og hull flere ganger i uka uten at det er i nærheten av å være noe problem i low.

Selv i low har bilen mye mer bakkeklaring enn mange tydeligvis tror.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Havebigfun

nye low er lik gamle std- for de som har kjørt med std før er det naturlig å sette på alltid low nå

pej

Noen av dere som vet om bilen nivellerer seg uansett low/std/high/ext High ? Altså om man har bilen full på low, har man da lettere for å ta nedi eller kompenserer systemet for vekten i bilen og med andre ord beholder den gitte mm høyden uansett vekt?
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Havebigfun


erot

Sitat fra: Havebigfun på mandag 21. april 2014, klokken 19:40
nye low er lik gamle std- for de som har kjørt med std før er det naturlig å sette på alltid low nå

Hvor har du dette fra? Standard er akkurat som før.

Muffinman

Jeg klarer ihvertfall ikke å se at bilen er blitt noe høyere i standard.

cyber

Sitat fra: Roger (NO) på fredag 18. april 2014, klokken 19:00
Etter å ha satt grensen for "Auto Low" på luftfjæringen til 80km/t opplever jeg at den hurtig senker seg når en passerer denne grensen.

Det jeg imidlertid lurer på er hvilke kriterier som må oppfylles for at bilen også skal heve seg til Standard?
Jeg har erfart at bilen først hever seg igjen når en reduserer farten til lavere enn 50km/t.

Kan dette stemme?

Hadde likt det bedre om den hevet seg etter en gitt periode (f.eks 1min) med lavere hastighet enn "Auto Low" settingen...

Luftfjæringen i min bil vil i modiene " auto " og " dynamic " gå i senket stilling i 120 km/h ( bakspoileren kommer opp i 130 km/h ) for så å gå tilbake til normalstilling når hastigheten har vært holdt i under 70 km/h i mer enn 120 sekunder.
Kan dette være et alternativ for TMS ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA