Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilket adapter trengs for å bruke denne blå kontakten?

Startet av Torpedo Ted, mandag 21. april 2014, klokken 20:52

« forrige - neste »

Torpedo Ted

Det medfølgende blå adapteret passet ikke :(
Har Biltema/Clas ohlson etc. noe billig som kan brukes?

Batteritralla

Sitat fra: Torpedo Ted på mandag 21. april 2014, klokken 20:52
Det medfølgende blå adapteret passet ikke :(
Har Biltema/Clas ohlson etc. noe billig som kan brukes?

Du trenger en overgang fra 3fase 220V 32A til 1 fase 220V 32A.

Tror ikke Biltema eller Claes Ohlsson har mye i 32A.

1 fase 32A kan være vanskelig å finne.

Mener Elfa skal ha noe.

Alternativt kjøpe overgang hos jkirkebo her på forumet.
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Car-El

Den kontakten er Philip Hauge sin.  Har du spurt han, Philip Hauge, om lovt til å bruke den?   :o
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Sense

Har også stusset på et blått støpsel på et ladepunkt ved Nordby-senteret i Sverige, som er for lite til at det passer til ordinært blått adapter fra Tesla.
Mener dette var 3 polet blått hun-støpsel.

Noen som vet hva slags adapter som passer til den?

Car-El

Du har sikkert funner en CEE kontakt som er 230V 1fase 16A. Den er mindre en blåpluggen til UMC.

Da har Jkirkebo saker som kan hjelpe deg med slike kontakter.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Batteritralla

Sitat fra: Car-El på mandag 21. april 2014, klokken 21:45
Den kontakten er Philip Hauge sin.  Har du spurt han, Philip Hauge, om lovt til å bruke den?   :o

Her kan du møte på problemer, som Car-El bemerker.

Det hadde nok vært enklere om det hadde vært snakk om hans mer profilerte halv fetter, Fredric.

Fredric er som kjent mer vennlig innstillt når det gjelder slike kontakter, selv om han er mest kjent for å låne andre sine.

Du kan jo evt be Fredric legge inn et godt ord for deg i neste familie sammenkomst, så ordner det seg nok  :)


Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

jkirkebo

Sitat fra: Car-El på mandag 21. april 2014, klokken 21:53
Du har sikkert funner en CEE kontakt som er 230V 1fase 16A. Den er mindre en blåpluggen til UMC.

Da har Jkirkebo saker som kan hjelpe deg med slike kontakter.

Det stemmer, på Nordby finnes det en god del 16A 1-fase CEE uttak. Forøvrig en svært vanlig kontakttype i Sverige og Danmark. Jeg har adaptere både for denne og 32A 3-fase på lager. Om noen trenger er det bare å sende mail til jkirkebo@gmail.com.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Torpedo Ted

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 22. april 2014, klokken 00:05
Sitat fra: Car-El på mandag 21. april 2014, klokken 21:53
Du har sikkert funner en CEE kontakt som er 230V 1fase 16A. Den er mindre en blåpluggen til UMC.

Da har Jkirkebo saker som kan hjelpe deg med slike kontakter.

Det stemmer, på Nordby finnes det en god del 16A 1-fase CEE uttak. Forøvrig en svært vanlig kontakttype i Sverige og Danmark. Jeg har adaptere både for denne og 32A 3-fase på lager. Om noen trenger er det bare å sende mail til jkirkebo@gmail.com.

Men det står jo 32A på lokket - får jeg ikke 32A da? Den er rett ved siden av vanlige 16A stikk, så hvis ikke det er noe mer futt i den enn vanlige 16A stikk er det jo ikke vits i å bruke den. Hva koster et adapter?

TB

Sitat fra: Torpedo Ted på tirsdag 22. april 2014, klokken 10:49
Men det står jo 32A på lokket - får jeg ikke 32A da? Den er rett ved siden av vanlige 16A stikk, så hvis ikke det er noe mer futt i den enn vanlige 16A stikk er det jo ikke vits i å bruke den. Hva koster et adapter?

Det er Sense som har funne 16A "blått støpsel på et ladepunkt ved Nordby-senteret i Sverige". Dvs, dette var ikkje svar på ditt spørsmål. Forum er artig slik, ofte det blir gitt svar på mange ting i samme tråd  ;D

Den du har funne / har bilde av i starten er 32 A 3 fase, 230 V. Du treng ein overgang som passer i UMC. Slike finnes lite av ferdige. jkirkebo lager ulike overganger som ikkje er standard.

Hugs på - sjølv om kontakten er 32A, så treng ikkje sikring på kursen vere 32A. Dette er heilt likt som det finnes standard stikkontakter i dei fleste hus som er maks 16A. Men, sikring kan gjerne vere 10A - og samme kurs kan vere delt med andre forbrukere. Eksempel: Om du forsøker og lade på samme kurs som det står kaffetrakter og oppvaskemaskin (som er på) vil sikring gå.

For og finne den nøyaktige maksimale ampere må du kontakte eiger / sjekke i sikringskapet + finne andre forbrukere som er kobla til samme kurs. Om kontakten er lagt opp med tanke på lading av elbil er den nok ikkje i bruk til anna.  8)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA