Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtigladere som ikke virker

Startet av Aldrimer, lørdag 19. april 2014, klokken 11:18

« forrige - neste »

Aldrimer

I påsken prøvde jeg å ta med meg elbilen fra Bærum til Halden. Hadde da sjekket at det skulle være flere hurtigladere på veien.
McDonalds ved Vestby er det en hurtiglader og en vanlig lader. Her virket ikke hurtigladeren og ble stående og lade over en time på den vanlige.
Jeg kjørte så til Sarpsborg der jeg visste det var to hurtigladere. Kjørte først til McDonalds, men der var det to timers kø og tenkte jeg at kunne lade den et annet sted. Kjørte videre til Nissanforretningen og her virket (selvfølgelig) ikke hurtigladeren. Jeg kjørte videre til Borg Storsenter for å la den lade der. Etter å ha forsøkt ladet den en times tid, forstår jeg at også denne laderen er ødelagt. Da var heldigvis køen til hurtigladeren mye kortere og måtte bare vente i 30 minutter før denne ble ledig. Resultatet ble at jeg brukte 5,5 timer på en tur som vanligvis tar 1 time og 20 minutter.

Jeg kjørte tilbake på langfredag og hadde da lært av "mine feil". Hurtigladeren ved Sarpsborg var tom og det null problem å lade. Jeg sjekket kartet videre og leste at det skulle være en gratis hurtiglader ved Marche i Rygge. Denne virket jo selvfølgelig ikke. Sjekket da ladeappen min at det skulle være to hurtigladere i Ski og begge virket, i følge appen. Jeg kom meg til Ski og fant til slutt frem. Den første hurtigladeren ved Nissanforretningen virket ikke og jeg måtte kjøre videre og lete etter den andre som heller ikke virket. Jeg fant da et vanlig ladepunkt som resulterte i at jeg ble stående og lade en god stund og brukte 4,5 timer på hjemveien.

Spørsmålet mitt til forumet er om dette er vanlig erfaringer for elbilister eller har jeg vært maks uheldig?
Resultatet er at jeg fikk så dårlig opplevelse med dette elbilsystemet og  skal selge den j..... elbilen så fort sjansen byr seg og jeg velger lett en bensinbil isteden. Jeg gleder meg til å kunne bruke to minutter på en bensinstasjon fremfor å måtte bruke mange timer på lading.   

emil

Litt uflaks ja, men desverre ikke enestående. Men er du avhengig av hurtiglading for å få til den "daglige" kjøringen vil jeg påstå at du har valgt feil bil eller kjører på feil måte. Hvis det kun er enkelte ganger du skal på langtur kan det være greit å sjekke dagen i forveien hvor ladere er plassert og høre med de som driver dem om de er i drift (men man kan fortsatt møte lange køer eller defekte ladere). Dette den store ulempen med elbil og så får man se det opp mot fordelene (praktiske/økonomiske) om bilen faktisk er riktig for deg.

Du sier jo heller ikke hvilken bil, eller hvor i Bærum du kjørte fra. Men en tur fra et tilfeldig valgt sted i bærum (Bærums Verk) og til sånn ca midten av Halden sentrum burde være mulig uten lading på veien med pen kjøring i en euroleaf, alternativt med et times ladestopp på 16A hvis hurtiglading ikke er mulig.

Vil ellers tro at utbredelsen og stabiliteten til (semi)hurtigladere vil bli mye bedre iløpet av et års tid, men jeg tør selv ikke begi meg ut på langtur med Leafen nettopp av den grunnen. Så for meg blir det ikke lengre turer enn at jeg vet at jeg får ladet det nødvendige på 16A frem til tilbaketuren. Skal jeg lengre står fossilbilen klar med nesten full tank, men sist jeg fyllte bensin på den var i august i fjor...

jkirkebo

Sitat fra: Aldrimer på lørdag 19. april 2014, klokken 11:18
I påsken prøvde jeg å ta med meg elbilen fra Bærum til Halden. Hadde da sjekket at det skulle være flere hurtigladere på veien.
McDonalds ved Vestby er det en hurtiglader og en vanlig lader. Her virket ikke hurtigladeren og ble stående og lade over en time på den vanlige.

Det står en åpen hurtiglader på andre siden av E6 der, utenfor Marché.

Sitat
Jeg kjørte tilbake på langfredag og hadde da lært av "mine feil". Hurtigladeren ved Sarpsborg var tom og det null problem å lade. Jeg sjekket kartet videre og leste at det skulle være en gratis hurtiglader ved Marche i Rygge. Denne virket jo selvfølgelig ikke.

Var du på den på østsiden? Den har vært defekt lenge. Det står en åpen hurtiglader på andre siden av E6.

Sitat
Spørsmålet mitt til forumet er om dette er vanlig erfaringer for elbilister eller har jeg vært maks uheldig?

Ganske uheldig, men det er nok viktig foreløpig å ha oversikt over de laderne som finnes.  Foreløpig er det kun Tesla som har god redundans, med 6-8 uttak fordelt på 3-4 hurtigladere på hver lokasjon.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

#3
Uheldig med at mange hurtigladere ikke funker ??  Er du sikker på at du opererer dem riktig??
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

erikf

Sitat fra: emil på lørdag 19. april 2014, klokken 14:06
Litt uflaks ja, men desverre ikke enestående. Men er du avhengig av hurtiglading for å få til den "daglige" kjøringen vil jeg påstå at du har valgt feil bil eller kjører på feil måte. Hvis det kun er enkelte ganger du skal på langtur kan det være greit å sjekke dagen i forveien hvor ladere er plassert og høre med de som driver dem om de er i drift (men man kan fortsatt møte lange køer eller defekte ladere). Dette den store ulempen med elbil og så får man se det opp mot fordelene (praktiske/økonomiske) om bilen faktisk er riktig for deg.
...
Nei, jeg synes ikke vi skal skyve ansvarsfølelsen over på brukeren her. Han har ikke valgt feil bil, vi bør kreve en nær 100% oppetid på hurtiglading når vi faktisk betaler for å være bruker. Det er ytterst viktig for samfunnet at hurtigladerne er til å stole på og at det er lite kø, så ikke kom og si at noen har valgt feil hvis de har valgt elbil, selv om de skulle være avhengig av hurtiglading daglig. Skjønner at dette ikke er riktig verdensbilde i øyeblikket men det må bli slik snarest mulig, når nå elbilandelen av nybilsalget er 20-30%.
Vi bør i da holde oss oppdaterte på om hurtigladerne er oppe og går når man planlegger ruten men slik bør det absolutt ikke være. Elbilister skal ikke trenge å være verken kilometer- eller elbilnerd eller trenge å dobbelsjekke oppestatus for å kjøre langtur som krever et par hurtigladinger. Man skal for all del ikke føle seg skyldig for ikke å ha sjekket dette på forhånd i alle fall. Da bør vi heller kreve kompensasjon fra selskapet som opererer ladestasjonene, selv om det nok står med skrift av forskjellig størrelse at de ikke har noe som helst ansvar.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

VanillaBean

Turen din høres veldig lik ut som min tur/retur til Hvaler.

Du bør være glad for at du ikke har forsøkt deg tur/retur Kristiansand....
iMiev siden september 2013.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA