Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fra vest til øst

Startet av Adrian, torsdag 17. april 2014, klokken 23:11

« forrige - neste »

Adrian

Hei. Stilte dette spørsmået på FB, men ikke noen gode svar. Noen som har tatt forsøket å kjøre fra vestlandet til østlandet over Haukeli? Nærmere bestemt Haugesund-Porgrunn på en enkelt lading?

Det finnes jo ikke noe skikkelig ladepunkter på veien hvis det ikke skulle gå, så hvis noen har utført dette og testet det, så setter jeg pris på tilbakemelding.

La inn destinasjon og biltype på en webside som jeg ikke husker navnet på nå og i følge den skal det gå veldig fint. Da tok den også med seg høydemeter i beregningen. Bare greit å vite om denne beregningen stemmer eller ikke.
Bil endelig levert 04.12.13. Lykkelig eier av Model S.

Hyperstress

Det er uproblematisk om du ikke sløser unødig energi. :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Adrian

Sitat fra: Hyperstress på torsdag 17. april 2014, klokken 23:24
Det er uproblematisk om du ikke sløser unødig energi. :)

Håper du har rett.
Bil endelig levert 04.12.13. Lykkelig eier av Model S.

RaBalder

Sitat fra: Adrian på torsdag 17. april 2014, klokken 23:11
Hei. Stilte dette spørsmået på FB, men ikke noen gode svar. Noen som har tatt forsøket å kjøre fra vestlandet til østlandet over Haukeli? Nærmere bestemt Haugesund-Porgrunn på en enkelt lading?

Det finnes jo ikke noe skikkelig ladepunkter på veien hvis det ikke skulle gå, så hvis noen har utført dette og testet det, så setter jeg pris på tilbakemelding.

La inn destinasjon og biltype på en webside som jeg ikke husker navnet på nå og i følge den skal det gå veldig fint. Da tok den også med seg høydemeter i beregningen. Bare greit å vite om denne beregningen stemmer eller ikke.

Så langt jeg kan se så er det 365km.

Det er mange faktorer inne i bildet her:


  • Har du 60kWh eller 85kWh batteri?
  • Hvordan er din kjørestil? Hva bruker du av energi på en langtur?
  • Hvordan er vær og føre når du skal kjøre? Våt vei vil føre til at det forbrukes mer energi. Slaps og snø likeså
  • Det er et fjell man skal opp. Og det er greit at det er nedoverbakke på østsiden, men det hjelper ikke hvis man ikke passerer toppen  ::)
  • Tung eller lett bil?

Jeg hadde ikke lagt avgårde der i den tro at jeg helt sikkert hadde klart det på en lading.

Sansynligvis hadde jeg kjørt rundt og innom både Lyngdal og Brokelandsheie. Det blir drøye 100km ekstra. Og noe ferje-tjafs.

turfsurf

Sitat fra: Adrian på fredag 18. april 2014, klokken 00:25
Sitat fra: Hyperstress på torsdag 17. april 2014, klokken 23:24
Det er uproblematisk om du ikke sløser unødig energi. :)

Håper du har rett.

Det skal gå greit, men husk forvarmet bil/batteri, 100% lading og høyt lufttrykk i dekkene. Og hvis det regner mye, så  bør du vurdere å senke farten. Det beste er jo å opparbeide noe å gå på til å begynne med så slipper du å stresse mot slutten.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Adrian

Sitat fra: RaBalder på fredag 18. april 2014, klokken 07:47
Sitat fra: Adrian på torsdag 17. april 2014, klokken 23:11
Hei. Stilte dette spørsmået på FB, men ikke noen gode svar. Noen som har tatt forsøket å kjøre fra vestlandet til østlandet over Haukeli? Nærmere bestemt Haugesund-Porgrunn på en enkelt lading?

Det finnes jo ikke noe skikkelig ladepunkter på veien hvis det ikke skulle gå, så hvis noen har utført dette og testet det, så setter jeg pris på tilbakemelding.

La inn destinasjon og biltype på en webside som jeg ikke husker navnet på nå og i følge den skal det gå veldig fint. Da tok den også med seg høydemeter i beregningen. Bare greit å vite om denne beregningen stemmer eller ikke.

Så langt jeg kan se så er det 365km.

Det er mange faktorer inne i bildet her:


  • Har du 60kWh eller 85kWh batteri?
  • Hvordan er din kjørestil? Hva bruker du av energi på en langtur?
  • Hvordan er vær og føre når du skal kjøre? Våt vei vil føre til at det forbrukes mer energi. Slaps og snø likeså
  • Det er et fjell man skal opp. Og det er greit at det er nedoverbakke på østsiden, men det hjelper ikke hvis man ikke passerer toppen  ::)
  • Tung eller lett bil?

Jeg hadde ikke lagt avgårde der i den tro at jeg helt sikkert hadde klart det på en lading.

Sansynligvis hadde jeg kjørt rundt og innom både Lyngdal og Brokelandsheie. Det blir drøye 100km ekstra. Og noe ferje-tjafs.

Hei

Har et 85 batteri, vær og føre er enda litt uvist, men langtidsvarsel sier sol. Kjøremønster må jeg jo bare legge litt om slik at jeg ikke sløser med batteri. Ikke så mye ekstra tyngte av ting i bilen heller.
Bil endelig levert 04.12.13. Lykkelig eier av Model S.

noto

Det viktigste er rolig fart og begrenset bruk av klimaanlegget. Forsiktig høyrefot og godt med luft i dekkene hjelper også på. Du kan redde deg i en knipe ved å ligge bak en buss e.l.

Starter du med 100% og klarer å kjøre under 180Wh/km i snitt bør du bruke ca. 440 rated km på turen og ha ca. 60 i margin.

Opp og ned tar litt ekstra energi, men forbausende lite. Det samme gjelder ekstra vekt i bilen.

Kimpala

Erfaringa mi er at en fjellpassering ikke har veldig mye å si, hvis det ikke er skikkelig bratt som det stort sett ikke er på riksveier o.l.
Jeg tror de 36,5 milene burde gå helt fint. Sjøl har jeg kjørt over 40 opp og ned på Sälenfjellet (ikke veldig høyt da) men kjørte helt vanlig, fulgte trafikken og ti over der jeg kunne
X
3

sisc1337

Jeg er også nysgjerrig på dette (bor i Haugesund). Flott hvis du oppdaterer denne tråden om hvordan turen gikk dersom du har planer om å ta turen!:)
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

Mons

Jeg kjørte fra Haugesund til Gol i høst. Det er ca 360km og gikk akkurat med 85kW batteri og 21". Da kjørte jeg ikke sparsomt. Jevn kjøring på E134 bør kunne gi noe lengre rekkevidde.
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

Anders Heibø

Jeg kjørte motsatt vei i vinter. Ladet 100% på Skagerak Arena og kjørte til Bergen.
http://www.varden.no/nyheter/kom-seg-over-fjellet-med-elbil-1.8284727

Ingen problem. Var i kontakt med avisen for å sette fokus på lading i indre Telemark så jeg bestemte meg ved Seljestad at jeg skulle ha 1km rekkevidde igjen når jeg kom frem. Skrudde varmeanlegget på fullt for å komme ned når jeg nærmet meg. Hadde jeg kjørt veldig forsiktig fra Seljestad også hadde jeg kanskje klart 4-5 mil til, men da uten særlig bruk av varmeapparat.

P+, 20" Vredestein Wintrac Extreme, 160km med is/snødekke, underkjølt regn, kolonnekjøring. Litt regn ellers.

Mitt tips som jeg kommer til å følge neste gang jeg må over er cruise ikke høyere enn 86km/t. (Ikke lovlig uansett...), rolige forbikjøringer. Ligg med god avstand slik at du slipper å bruke bremsene. Har ikke forsket så mye på hvor mye man tjener på Range Mode og i tillegg skru av A/C, men vil i hvertfall ha Range Mode på.

Husk å lad til bilen stopper å lade. Virker som at den når 100% før den er helt toppet.
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

Adrian

Sitat fra: Anders Heibø på fredag 18. april 2014, klokken 12:23
Jeg kjørte motsatt vei i vinter. Ladet 100% på Skagerak Arena og kjørte til Bergen.
http://www.varden.no/nyheter/kom-seg-over-fjellet-med-elbil-1.8284727

Ingen problem. Var i kontakt med avisen for å sette fokus på lading i indre Telemark så jeg bestemte meg ved Seljestad at jeg skulle ha 1km rekkevidde igjen når jeg kom frem. Skrudde varmeanlegget på fullt for å komme ned når jeg nærmet meg. Hadde jeg kjørt veldig forsiktig fra Seljestad også hadde jeg kanskje klart 4-5 mil til, men da uten særlig bruk av varmeapparat.

P+, 20" Vredestein Wintrac Extreme, 160km med is/snødekke, underkjølt regn, kolonnekjøring. Litt regn ellers.

Mitt tips som jeg kommer til å følge neste gang jeg må over er cruise ikke høyere enn 86km/t. (Ikke lovlig uansett...), rolige forbikjøringer. Ligg med god avstand slik at du slipper å bruke bremsene. Har ikke forsket så mye på hvor mye man tjener på Range Mode og i tillegg skru av A/C, men vil i hvertfall ha Range Mode på.

Husk å lad til bilen stopper å lade. Virker som at den når 100% før den er helt toppet.

Takker for svar. Da kan jeg kjøre over uten bekymring. Bare kjøre forsiktig og fornuftig.
Bil endelig levert 04.12.13. Lykkelig eier av Model S.

sigurdi

Var stort sett bare tørre veier på Mandag, var nedbør i går så er nok snøføre på det aller høyeste partiet.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Lanber

Været er jokeren.  Det koster mye energi å flytte på vann om det regner. Høljer det så sier jeg lødd gukk!

Kimpala

Jeg bruker range mode forresten ja, egentlig ikke mtp sparing men varmer fortsatt mer enn kjapt nok. Og slipper å høre vifta går i hundre.
X
3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA