Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bør elbil fordelene forlenges til 2021?

Startet av Gliderman, onsdag 16. april 2014, klokken 21:23

« forrige - neste »

Mhal

Ingen biler er miljøvennlige. Diskusjonen er ganske meningsløs. Det som er sikkert er at Tesla for mange er et mer miljøvennlig og reelt valg.

jkirkebo

Sitat fra: arv på torsdag 17. april 2014, klokken 20:49
Hvorfor er ikke Tesla miljøvennlig.den bruker nesten samme strømforbruk som småelbilene
Arv

Jepp, jeg kjørte Fredrikstad-Lillehammer i dag med forbruk på 223Wh/km. Kraftig regn hele veien, klissvått føre og kraftig vind. 5 plussgrader ute, kupetemperatur på 22 grader. Lå i fartsgrensa hele veien, mye 100-grense. Jeg tviler på at Leafen hadde kommet seg noe særlig under 200Wh/km under disse forholdene...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

Tesla Model S og X fører til Gigafactory og 3. generasjon. Altså uansett hvor miljøvennlig eller miljøfiendtlig Model S er i seg selv, så fører den i riktig retning, og i det større bildet, så er den miljøvennlig.

Når det gjelder om insentivene burde videreføres, så stiller jeg meg litt tvilende til kollektivfelt, bompenger, ferge og parkering. Fritak for engangsavgift og mva, og redusert årsavgift, kan tas rett ut av oljefondet uten å være inflasjonsdrivende. De andre insentivene kan føre til problematiske bruksmønstre, og bør vurderes fortløpende.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 17. april 2014, klokken 17:22
SATT PÅ SPISSEN:
- Bytter vi ut alle fossilbiler med elbiler av samme størrelse, minker bilparkens skade på miljø og global økologi.
- Bytter vi ut alle fossilbiler med elbiler i Tesla klassen, øker bilparkens skade på miljø og global økologi.

Satt på spissen så vil jeg mene at elbiler med lang rekkevidde sannsynligvis kan erstatte samtlige fossilbiler (spesielt de som forurenser mest).
Elbiler opp til Golf klasse med kort rekkevidde er mer brukbare i bynære områder som kanskje har andre miljøvennlige kollektivtilbud som eldrevet trikk, T-bane og tog. Dersom målet er maksimal reduksjon av klimagasser er det dermed å støtte opp om elbiler med lang rekkevidde som kan erstatte alle fossildrevne alternativer. Små biler opp til Golf klasse i bynære områder gir større sannsynligjhet for at man har en fossilbil i tillegg.

For at de mindre bemidlede skal få råd til å kjøpe nullutslippsbiler må prisene på denne teknologioen ned. Dette skjer bare dersom det blir et større marked for denne type biler og billigere og bedre batteriteknologi. Det at det blir et forholdsvis stort salg av nullutslippsbiler som Leaf og Tesla i Norge er med på å gi større etterspørsel som etter hvert gjør at nullutslippsteknologi på sikt blir billigere for alle.

Etter det jeg kan erindre fra utslipp fra oljesandvirksomhet var ett av argumentene mot dette at dette gav like mye klimautslipp som et kullkraftverk. Samtidig utgjorde dette bare 10-20% av totalutslippet fordi forbruket av den raffinerte oljen til for eksempel fossilbil alen står for 80% av klimautslippene (jfr miljøorganisasjoner, oljeprodusentene vil hevde 90%). Det betyr at en elbil med lang rekkevidde bare vil ha 20% av miljøutslippene som en fossilbil - selv om strømmen ble produsert av et kullkraftverk. Større fossilbiler gir mye høyere utslipp enn små fossildrevne biler med det siste av motorteknologi. Men uansett vil en stor elbil ha betydelig mindre klimautslipp under forbruk enn de minste, mest optimale fossildrevne bilene.
Dermed bør nullutslippsbiler som fullt og helt kan erstatte fossildrevne biler støttes i betydelig grad da det er dette som vesentlig grad kan gi en betydelig reduksjon av klimagasser. Per i dag er det først og fremst Tesla som leverer nullutslippsbiler med lang nok rekkevidde til at det betyr et reelt alternativ til det meste av fossilbiler. Men selv uten avgifter er prisen alt for høy for de fleste, og teknologien i dag krever store og tunge batteripakker med et stort karosseri som er i stand til å bære dette. Først når denne rekkevidden er mulig å få i teknologi som gir samme kapasitet i en betydelig  lettere form og en betydelig lavere pris kan vi begynne å snakke om konkurransedyktige alternativer i biler i omtrent Golf størrelse.

Vi har selv i dag en nullutslippsbil i Golf størrelse hvor vi strekker oss langt for at dette skal være vår primærbil. Dessverre betyr dette at i løpet av en uke må beregne minst 2-3 timers venting på lading for å oppnå at 75% av transportbehovet kan løses med en nullutslippsbil. Med en nullutslippsbil med minst 3 ganger rekkevidde og 7 sitteplasser ville vi dekket 100% eget transportbehov + spart noen tusen km for andre som ellers ville ha sittet på. Vil også legge til at vi bor på et sted hvor vi ikke har kollektivtilbud, men alternativet om man hadde satt inn en fossildrevet buss for å dekke behovet vi kunne hatt for eksempel jobb t/r ville blitt for dyrt både økonomisk og økologisk mhp hvor få vi hadde vært som kunne benytte et slikt tilbud.

Øyvind.h

#19
Sitat fra: Finnøy på fredag 18. april 2014, klokken 20:04
Elbiler opp til Golf klasse med kort rekkevidde er mer brukbare i bynære områder som kanskje har andre miljøvennlige kollektivtilbud som eldrevet trikk, T-bane og tog. Dersom målet er maksimal reduksjon av klimagasser er det dermed å støtte opp om elbiler med lang rekkevidde som kan erstatte alle fossildrevne alternativer. Små biler opp til Golf klasse i bynære områder gir større sannsynligjhet for at man har en fossilbil i tillegg.
Ikke minst - dette er elbilene som bidrar til at folk kjører bil istedenfor å ta kollektiv. Kjenner selv et par som nå kjører Leaf til jobben istedenfor buss/T-bane. Godt mulig de er unntakstilfeller, men elbiler med 10-15 mils rekkevidde kjøpes i langt større grad som pendlerbiler enn eksempelvis Model S. Få/ingen kjøper Model S utelukkende som pendlerbil/småkjørings-bil.

Et kommende bortfall av kollektivfelt-tilgangen vil nok endre litt på dette i favør av kollektivtransport. Bortfallet av ladeplassene på Aker Brygge vet jeg også vil endre situasjonen for en av de jeg kjenner.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

svingen

#20
Hadde det vært en bil med 30 mil rekkevide til 300 tusen ville jeg nok hat 1 bil,men da blir det eller en gammel bensin bil aka stasjonsvogn og en trilling. Har ikke rå til tessla venter på modell e :-)  eller hurtiglader uten kø hver 5 mil da ryker bensinbilen. :-) h
Hjemme blir elbilen brukt til pendling nittedal fornebu,blir nok det fremover og hvis det ikke kommer direktebuss til fornebu som rykte sier det var får 8 år siden. Selv sykkler jeg til bussen og tar den men fristende å ta bensinbilen som tar 25 min bussen tar 45,håper det blir bedre buss ruter fremover,går raskere og sykkle og jeg sykkler ikke fort ;-) gjør det på sommeren tar 40 min hver veie 13km sier jo litt om snitt hastigheten på bussen,og nei bussen står  ikke i elbil kø i kollektiv felte ;-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA