Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fotoboksvarsling

Startet av @roger, tirsdag 08. oktober 2013, klokken 18:32

« forrige - neste »

Thor2014

De med snittmåling lar deg nok ikke kjøre upåaktet forbi en av boksene i for høy hastighet heller.

zbk

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

BMW850

#32
Sitat fra: Thor2014 på søndag 30. november 2014, klokken 00:46
De med snittmåling lar deg nok ikke kjøre upåaktet forbi en av boksene i for høy hastighet heller.

Jo, de gjør det og takk og lov for det!

" Forskjellen på punkt-ATK og streknings-ATK
Med punkt-ATK måles farten ved én fotoboks. Føreren blir bøtelagt hvis farten i dette punktet er for høy.
Med streknings-ATK måles gjennomsnittsfarten mellom to fotobokser på en strekning. Føreren blir bøtelagt hvis gjennomsnittsfarten mellom de to punktene er for høy. Ellers blir føreren ikke bøtelagt, uansett hvor høy farten er ved fotoboksene. "

http://www.klikk.no/motor/bil/article854923.ece

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

jkirkebo

Sitat fra: BMW850 på søndag 30. november 2014, klokken 01:22
Sitat fra: Thor2014 på søndag 30. november 2014, klokken 00:46
De med snittmåling lar deg nok ikke kjøre upåaktet forbi en av boksene i for høy hastighet heller.

Jo, de gjør det og takk og lov for det!

" Forskjellen på punkt-ATK og streknings-ATK
Med punkt-ATK måles farten ved én fotoboks. Føreren blir bøtelagt hvis farten i dette punktet er for høy.
Med streknings-ATK måles gjennomsnittsfarten mellom to fotobokser på en strekning. Føreren blir bøtelagt hvis gjennomsnittsfarten mellom de to punktene er for høy. Ellers blir føreren ikke bøtelagt, uansett hvor høy farten er ved fotoboksene. "

Dette visste jeg ikke. Har alltid trodd at man ble bøtelagt for det høyeste måleresultatet av 2 punktmålinger og snittmålingen. Merkelig løsning de har valgt synes jeg?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Oreo

Sitat fra: frosken på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 22:41
Fotoboksvarsling er også ulovlig i enkelte land som Frankrike og Sveits.
hm, lurer på om det er regler for å merke av på kartet i NAF's veibok, med penn (kanskje med blyant?), hvor fotoboksene er når man passerer dem? Samt å ha en kartleser som skriker ut neste gang en passerer dem? Merkelig land det annerledeslandet Sveits altså.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

cra

Sitat fra: Oreo på mandag 01. desember 2014, klokken 13:38
hm, lurer på om det er regler for å merke av på kartet i NAF's veibok, med penn (kanskje med blyant?), hvor fotoboksene er når man passerer dem? Samt å ha en kartleser som skriker ut neste gang en passerer dem? Merkelig land det annerledeslandet Sveits altså.

Det er nok ikke forbudt å merke av i NAF-boka, nei. Men jeg er nokså sikker på at de fleste land har regler som hindrer deg i å sitte og lese i den boka mens du kjører. ;)  Ikke er det forbudt å vite hvor disse boksene er heller, og kjøre lovlig forbi dem. Det er jo poenget med disse boksene. Holder du alltid fartsgrensa trenger du ikke tenke på dem, men ligger du alltid "litt over" må du være bevisst på boksene. Eller du kan velge alternativ 3; drite i både bokser og fartsgrenser, og betale giroen som kommer i posten. (Intil de henter førerkortet pga for mange prikker, i alle fal). :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elkjell

De nye bilene med skiltgjenkjenning må vel også kunne varsle fotoboksskilt. Da slipper vi også å oppdatere fotoboksdata  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA