Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglader Nes i Ådal kommer mai 2014

Startet av Ferry, søndag 13. april 2014, klokken 22:55

« forrige - neste »

Ferry

Så et svært banner på veggen på Veikroa på Nes i Ådal idag, om at det kommer hurtiglader i løpet av mai. Logoen til Ringeriks-Kraft var også på banneret. Noen som vet noe mer? Nes i Ådal er 99,4 km fra Sandvika, og er et populært stoppested for folk på vei oppover Valdres. Neste tettsted er Bagn, ytterligere 44 km. Fagernes er 72 km unna, Beitostølen 110 km. Jeg kjører ofte fra Lierskogen til Aurdal, ca 165 km, og det er litt i lengste laget for alt annet enn Tesla. Med hurtiglader på Nes i Ådal er det plutselig realistisk å kjøre Leaf, Golf e.l. Men jeg frykter å måtte vente i ladekø fredag ettermiddag.

svingen

Er jo veldig bra, hvis/når laderen på hønefoss kommer (ishavkraft så spørs) blir det jo lek å kjøre oppover :-) send mail til kroa og spør om info håper det blir mere enn 1 lader, blir nok fort kø her.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

elvedalen

Det er Shell på Nes som kommer med flere hurtig ladere, men det er samme mann som har veikroa også.
Nissan Leaf Tekna 2013.

offpist

Det er gode nyheter.
Jeg skal til Bagn fra Oslo i dag og ser ikke noe håp for å ta Leaf`n.

Kjører forbi der senere i dag med audi`n, skal jaggu stoppe og spørre litt.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

svingen

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

offpist

#5
Nei, gikk ikke inn og spurte men hang noen store skilt om at den åpner i mai. Fruen og småen sov så søtt i bilen så jeg knipset et bilde og kjørte videre.

Spørmålet er vel kanskje hvordan man betaler og hvor mye. Antar det er inne på stasjonen eller med kort? Uansett dette blir nok bra!

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

offpist

Litt OT, men det er tre stk 16A strøm stolper på den store parkeringsplassen et steinkast bak kjøpesenteret på Bagn. Ingen merking.

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

svingen

Burde vel snakke med eieren og få i inn på ladestasjoner.no slik att alle er klar over det :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Aladdin Oil

Det kommer en Terra 53 CJG lader. Ladestasjonen kommer sikkert på ladekartet etter påske.

offpist

The Terra multi-standard DC charging station 53 CJG is the all in one electric vehicle charging solution. It is a DC fast charger with a CCS (Combo), CHAdeMO and AC outlet.
The Terra 53 series is the successor of the popular Terra 51/52 series. Terra 53 CJG is compatible with all CHAdeMO, CCS and Type 2 AC vehicles currently on the road. This charger is the ideal choice to serve all these vehicles en route.
The CCS and CHAdeMO outlets share 50kW output power, resulting in typical non-simultaneous charging times of 15-30 minutes. Simultaneously, the AC outlet can deliver up to 43kW. Optional power-limiting software adapts the charger to match grid capacity.

Ref: http://www.abb.com/product/seitp332/5d5534b9d6428d64c1257b0f003a35b2.aspx
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

svingen

#10
Håper det blir "delt" ccs og chademo,er ikke lenge man får 50kw på hverken ccs,så bedre med delt dynamisk mellom. Så ungår man lengre kø enn nødvendig :-)si att en bil kun få ladet 20kw får den andre 30kw,er ofte man ikke får mere enn 30kw så dumt å la 20kw være "ubrukt"
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Aladdin Oil

#11
Det er slik at kapasiteten blir delt, men førstemann har prioritet i kapasiteten osv.
Laderen kan da gi minst 50 kv hele tiden. I teorien kan da biler lade på samme tid hvis det stemmer i forhold til kontaktene. Eks Leaf/BMW, og Tesla.

el-snorre

Elbilforeningen har lenge vært kjent med denne etableringen. Grunnen til at denne ikke ligger på Hurtigladekartet, er at eier ikke har villet kunngjøre den før endelig åpningsdato er satt. Det er blandt annet knyttet usikkerhet til når siste versjon av protokollen for AC foreligger og laderen planlegges ikke åpnet før det.

Etter det vi får opplyst kan laderen kun tilby lading av 1*DC +AC samtidig. Altså enten CCS eller Combo.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Aladdin Oil

#13
Hvis alt går etter planen så blir det testing av Chademo og Combo 12 og 13 mai.
Det ventes fortsatt på protokoll/ godkjenning for AC. Siste tilbakemelding er 26. mai.
Jeg kan poste informasjon her fortløpende når det er noe å melde hvis det er av interesse.














offpist

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA