Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Firma og offentlig hurtiglader

Startet av Mippen, søndag 13. april 2014, klokken 12:20

« forrige - neste »

Mippen

Jeg har sett at en del mindre bilfirma som selger elbiler benytter seg av hurtigladere for å lade bilen til prøvekjøring eller før overtakelse til kunde. Siden det ikke er så mange hurtigladere tilgjengelig er det greit at firma benytter seg av offentlige ladestasjoner eller burde de siden de selger elbiler selv spandere på seg skikkelig lademulighet der de holder til?

Har selv sett paralellimportører som får en last med elbiler levert på biltilsynet "sjonglerer" med flere elbiler på en hurtiglader som de ikke "eier".

Lurer også på det samme om drosjer som kjører elektrisk. Er det ok at de som kjører såpass mye og må lade flere ganger i løpet av en dag benytter seg av offentlige plasser? Nå er det ikke så mye elektriske drosjer i Bergensområdet, men det kan med flere ladestasjoner kommer flere av de også.

Fremtiden er elektrisk.

sn0le

I utgangspunktet er jo disse offentlige stasjonene akkurat det, offentlig.
Da har vel alle lik rett til å bruke de.

Men om det er noen som selger masse elbiler så burde de ordne seg med skikkelig lademulighet i butikken.
De som ikke får ladet på disse offentlige punktene (hvis de er opptatt av forhandlerens biler) kan jo faktisk være kunder av firmaet, eller fremtidige kunder.

Drosjer burde vel og primært benytte ladeløsninger de har selv, men det er urimelig å kreve at de skal la være å bruke offentlige ladestasjoner.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Mippen

Jeg syns egentlig de som driver komersielt bør i hovedsak benytte seg av egne ladestasjoner, men at de også kan benytte seg av offentlige dersom ytterst behov. Det at mange benytter seg fast som jeg har opplevd av hurtigladere gjør det vanskelig for oss vanlige elbileiere når vi skal lade.

En bensinstasjon er også åpen for alle, men der tar det til sammenligning bare et par minutter å fylle også holder en tank flere ganger så mye. Hvis en taxi tesla skal lade opp maks på en vanlig hurtiglader flere ganger for dagen eller en importør kommer med 8-10 leaf som skal lades blir det for kø på hurtigladeren. Har selv opplevd det siste.
Fremtiden er elektrisk.

Mhal

Det bøt vere fritt for alle som trenger lading å bruke offentlige ladestasjoner.  Blir pågangen for stor og prisen på lading slik at det er lønsomt å drive ladestasjoner. Vil dette gangne alle.

Mippen

Sitat fra: Mhal på søndag 13. april 2014, klokken 23:17
Det bøt vere fritt for alle som trenger lading å bruke offentlige ladestasjoner.  Blir pågangen for stor og prisen på lading slik at det er lønsomt å drive ladestasjoner. Vil dette gangne alle.

Helt enig, men det er litt surt å havne i ladekø bak 4-5 leaf som en forhandler skal lade før de selger bilene til kunde. Syns de i stedet kunne ha ladet de i butikken.
Fremtiden er elektrisk.

Mhal

Derfor er det viktig at det er så god butikk å drive ladestasjon at tilbudet kan utvides. Blir det for dyrt for storbrukere invisterer dei selv.

Mippen

Sitat fra: Mhal på søndag 13. april 2014, klokken 23:34
Derfor er det viktig at det er så god butikk å drive ladestasjon at tilbudet kan utvides. Blir det for dyrt for storbrukere invisterer dei selv.

Du tenker hvis ladestasjonene ikke var gratis ville det ha blitt mer lønnsomt å sette opp egne stasjoner? De stasjonene som jeg har sett de firmaene bruke er offentlige gratis ladestasjoner.
Fremtiden er elektrisk.

Mhal

Eg trur at så lenge det er gratis å bruke offentlige ladestasjoner er det ingen som vil invistere selv.  Blir det enten for dyrt, eller vanskelig å komme til (også for dyrt). Vil profesjonelle aktører begynne å invistere selv.

Mippen

Sitat fra: Mhal på søndag 13. april 2014, klokken 23:47
Eg trur at så lenge det er gratis å bruke offentlige ladestasjoner er det ingen som vil invistere selv.  Blir det enten for dyrt, eller vanskelig å komme til (også for dyrt). Vil profesjonelle aktører begynne å invistere selv.

Ok, det er jeg enig i. Syns likevel at prisene ikke skal være høye. Hvis elbil skal være rimeligere enn en fossil bil bør ikke prisene være så høye. 100kr for en lading på en leaf for eksempel er litt dyrt. Jeg kan kjøre minst like langt med golfen min som er diesel for samme prisen.
Fremtiden er elektrisk.

Mhal

Som forbruker er låg pris alltid viktig. Som elbilist er tilgang på lading viktigst. Derfor tror jeg det er helt kurrant å prise tilfeldig lading som bensin, mens det bør vere rabattordninger for fastbrukere. Basislading på 10 a bør koste litt mer en strømmen heime. Mens hurtiglading børe være dyrere.

Mippen

Sitat fra: Mhal på mandag 14. april 2014, klokken 00:01
Som forbruker er låg pris alltid viktig. Som elbilist er tilgang på lading viktigst. Derfor tror jeg det er helt kurrant å prise tilfeldig lading som bensin, mens det bør vere rabattordninger for fastbrukere. Basislading på 10 a bør koste litt mer en strømmen heime. Mens hurtiglading børe være dyrere.

Naturligvis, men syns likevel det bør være et stykke under bensin, for å prise strøm likt som drivstoff gjør at folk velger fossil i stedet. Spes hvis det skjer en omveltning i forhold til avgifter, gode mm til elbileiere etter 2017. Hvis det blir like dyrt å fylle batteriet som det er å fylle tanken med bensin på tur er det ikke så store forskjeller på el og fossil. På fossil får du lengre rekkevidde og det tar bare 2 min før du kan kjøre videre.

Det å betale etter hvor mye du lader er riktig men prisen bør være nok til at eieren av stasjonen får noen kr, og at utgiftene blir dekket. På bensin er det bare noen få prosent av fortjenesten som går i lommen til bensinstasjonen. Mesteparten er avgifter til staten.

Strøm får folk også tilgang til hvor som helst, så for å kunne tilby en tjeneste folk benytter seg av kan ikke prisen være høyere enn det folk vil betale og under det bensinen koster.
Fremtiden er elektrisk.

Mhal

Jeg tenker at pris opp til bensinpris er akseptabelt på tilfeldig lading.  Dette ut fra at det øker bevegelsesfriheten min uten å trenge å ha en ekstra bil eller leigebil. Har jeg mer regelmessige behov er abonnement/klippekort en løsning som bør være rimligere.

OddB

Setter mer og mer pris på konseptet med Teslas superladere :D
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Reodor

Kommer jeg med to fulle handlevogner til kassen på Rema og mannen bak kommer med en melk lar jeg ham gjerne gå foran meg.

Jeg mener og det er greit å spørre om å få komme foran dersom man ser en person er stillt opp med flere biler..

På meg virker det plundrete å skulle kjøre fler biler ned samtidig for å bruke en ladestasjon og at dette derfor vil begrense seg noe av seg selv.

Tenker og at det er greit at f.eks bilhandlere bruker hurtigladestasjonene fra tid til annen men oppfordrer dem til å forsøke å lade når rushet erfaringsmessig er minst.

Med så begrenset modellutvalg og dermed konkuranse som det fortsatt er på elbiler har vel disse paralellimportørene bidrat til å få ned prisene noe.


2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

Mippen

#14
Jeg har ikke noe imot at bilfirma bruker hurtigladestasjoner nå og da, men syns de bør ha lademulighet hjemme også slik at man ikke trenger å måtte hurtiglade hele tiden. Har sett eksempel når jeg så etter elbil hos små forhandlere. Noen hadde bare plass til en elbil på lading om gangen også hadde de 8-10 elbiler stående i og utenfor butikken, pluss ukjent antall biler parkert rundt om. De brukte bare vanlig schuko i butikken. Hos vanlige bilforhandlerene er det alltid minst et par dedikerte ladestasjoner for normallading utenfor og de klarer seg stort sett med det. Etter min mening er det ok at de hurtiglader men syns de bør ha skikkelig lademulighet hjemme for å ikke oppta hurtigladeren hele tiden. For øyeblikket er det bare en Hurtiglader i området der de lader og det er kanskje den laderen som er mest brukt i Bergen siden den er plassert riktig vei i forhold til Stavanger, Haugesund, Stord, Austevoll mm. Det er altså flere forhandlere i samme området som denne laderen.

Hvis prisene hurtiglading blir like høy som bensin vil jeg i liten grad benytte meg av offentlig lading med mindre det er krise. Har lading hjemme og benytter meg 99 prosent av det. Det er greit at det kan bli billigere med avtale, men problemet er at det er ulike aktører. Hvis jeg skal på langtur og har lyst til å benytte meg av flere hurtigladere kan jeg være uheldig å lade på flere ulike aktører sine stasjoner. Det betyr at enten må jeg være medlem hos alle for å få en ok pris, ellers må jeg betale mer. Det er også ganske stor forskjell på prisen å være medlem og ikke medlem. Det som også er et problem pr i dag er at noen steder må du være medlem for å få lade. Det burde være mulig å lade uansett om man er medlem eller ikke, også syns jeg prisene burde ha vært mer like. På en bensinstasjon kan du også være medlem og bruke rabattkort. Syns de burde bruke mer den modellen på lading også. Er ikke slik at dersom du ikke er medlem får ikke du fylle bensin.

Hvis du er medlem kan du fylle til halv pris nesten og er du ikke medlem må du betale 100kr for fullt batteri. Det er litt drøyt syns jeg på en liten leaf.  100prosent påslag for ikke medlem.

Uansett er det billigere å produsere strøm enn å produsere bensin eller diesel. Oljen skal jo først pumpes opp av havet og fraktes til land med tankskip eller store rørledninger. Så skal den raffineres for å bli til det produktet man vil ha. Så skal den igjen fraktes til til depot også etter hvert fraktes til bensinstasjonen. Det er en lang og dyr prosess. Ikke minst kreves mye strøm for å raffinere. Flere ledd i prosessen også. Strømmen i norge produseres stort sett av vann. Kraftselskapet leverer strømmen direkte til forbruker uten mellomledd. Det er fornybar energi som ikke er like kostbart å utnytte og benytte seg av.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA