Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Wave 2014 bloggen åpnet

Startet av elektrolux, lørdag 12. april 2014, klokken 13:54

« forrige - neste »

elektrolux

I år stiller hele styret i Elbilhjelpen.no på Wave og med nyinnkjøpt e-Up. Denne har erstattet Citroen C1 som farkost. Planene var å montere inn ekstra batteri nemlig 1/2 Enerdel litium batteri fra en Think City, men tiden går, og ser nå at dette ikke blir realistisk. Dette kunne sammen med 3 fase lading gitt oss mulighet til å kjøre bilen på egne hjul til biltog i Tyskland, men nå blir det nok Camper og henger med e-UP bakpå.

Wave kjører i år stort sett rundt i alpene, og er en fantastisk måte å se plasser en ellers ikke ville sett, og treffe folk en ellers ikke ville truffet. Prisen for et Team er ca 15 000 kr og det inkluderer alt under hele ralliet. Ellers koster bare en Pizza og en natt på hotel i Sveits noe lignende.

Her er link til selve ralliet.

http://wavetrophy.com/de/wave-2014/

Og her kan kommentarer legges inn til de som ønsker det. Ellers blir denne bloggen fort uryddig. : http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13899.0.html

Mer detaljer følger...
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#1
29 mai / Dag -1

Da er dagen kommet. Avreise Stavanger kl 11:30 og fergen fra Kristiansand går kl 16:30.

Vi lander i Hirtshals kl. 20:00, og skal innom kunde i Danmark før turen går videre sydover. Vi kan ikke stoppe før vi har passert nåløyet Hamburg, så det blir neppe til at vi klatrer opp i tak teltet før godt over midnatt.

I morgen er det briefing og middag kl 20:00 nær Stuttgart, men før det håper jeg å få plassert Viano og tilhenger nær Basel. Det betyr igjen en 250 km videre fra Stuttgart innom Strasbourg  for å sette fra oss e-Up på tog stasjonen og 250 km tilbake; først med taxi/tog og så med e-Up fra Strasbourg til Stuttgart.

Blir to lange dager før vi kommer oss skikkelig i gang, men dette gjør at vi etter rallyet kan kjøre e-Up til Viano'en og sette kursen hjemover forhåpentligvis uten lade stopp.   

e-Up stiller selvfølgelig nyvasket og fulladet, og ferdig dekorert med logoer fra våre sponsorer.

Artig at odometeret viser nøyaktig 4100 km ved start. Lurer på hva det viser vel hjemme igjen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#2
Dag -1 + 1t

Krise:

Tilhengeren knakk sammen i det vi svingte den ned for å kjøre e-Up oppå!

Det viser seg at akslingen til tilt mekanismen på tilhengeren er et gjengeparti. Ikke ulikt nedre oppheng på en gammel Triumph bare uten smørenipplen.

Over tid har salt og manglende smøring låst denne akslingen og tilten har forårsaket vridning av bolten. I dag knakk den rett og slett av.

Er glad dette skjedde før vi kom oss avgårde, og ikke nedi Basel på vei hjem. Eller enda verre, sviktet på veien og forårsaket ulykke.

Vi hadde 1 1/2 t på oss å reparere dette, og alt ble forsøkt. Normalt vil påsveising av bolt slik jeg gjorde løst rust og gitt feste for å skru ut restene av bolten, men ikke her, og tilslutt måtte vi bore bolten ut av mutteren.

Planen var å sveise inn en midlertidig bolt, men tiden strakk ikke til. Vi har derfor måttet melde avbud.

Gode venner tilbød oss lånebiler, men akkurat nå var gnisten slukket, og der var rett og slett ikke energi igjen. Kunne nok leid en henger, men vi hadde ikke rukket fergen uansett.

Bildene under viser problemet. Får prøve igjen neste år....



Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#3
30 mai / dag 0

Da er de defekte delene reparert.

Gikk enklere enn forventet. Zinksprayet sveisene og satte på en smørenippel slik at dette ikke skjer igjen. Synd fabrikanten av hengeren ikke tenkte så langt.Kostet meg en gjengestav, en mutter til 10 kr, og et rally gjennom alpenes flotteste veier.

Tenk at dette stoppet meg i å kunne bli 3 ganger Guinness Rekordholder på rad i å lage verdens lengste Elbilkortesje.

Nå må andre siden kontrolleres og smørenippel monteres der også.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

svingen

#4
Så utrolig kjipt! Føler med deg :-(
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

elektrolux

#5
31 Mai / dag 1

Takk for det, men kunne vært verre: f.eks hva som skjedde med en annen Wave deltaker: http://ooe.orf.at/news/stories/2649864/.

Ellers snur situasjonen seg og i dag kunne SAS melde om Happy Weekend og billett til og fra europeiske storbyer for kun 2050 kr. Slo til på det og reiser i morgen via Frankfurt med fly og tog videre til Munchen der jeg tar igjen Wave gjengen. Uten bil blir det større anledning til sosialt samvær, og økte muligheter for å smake på lokale spesialiteter. ( Les øl)  ;)

Planen videre er å sitte på med Gero og eventuelt bytte litt rundt. Synd for kona som blir hjemme, men uansett bedre enn at begge blir hjemme og følger rallyet fra internet.

Igjen takk for medfølelsen men siden vi nå er i gang igjen minner jeg om at kommentarer legges inn her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13899.0.html Da forblir bloggen ryddigere.

Fikk akkurat vedlagte bildet fra Stuttgart. Det viser hva resten av Wave gjengen holdt på med i går. Har hadde virkelig takflagget på e-Up skilt seg ut.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#6
1 juni Dag 2:

Har justert på telling av dagen slik at det stemmer med Wave sin telling.

Kl 13:00 ble det avreise Stavanger med e-Up til flyplassen. Flybytte i Oslo, og videre til Frankfurt. Fra Frankfurt gikk tog direkte til München sentralstasjon. Etter det ble det T bane videre til hotellet, inkludert buss på del av strekningen grunnet arbeid på skinnegangen. Her manglet omtrent bare båt så hadde jeg prøvd de fleste offentlige transportmidler.

Ikke helt etter opprinnelig plan, og bemerkelsesverdig likt fjorårets start på rallyet. Var framme på hotellet 01:15 noe som betyr at turen tok over 12 timer. Kunne nesten kjørt ned på samme tid! Kunne også flydd direkte til München, og ser i ettertid at det hadde vært verd ekstra kostnaden.

I hoteldøren ble jeg møtt av Yann som i år kjører trimmet Vectrix. Han hadde montert et 10 kW 160V litium batteri og justert kontrolleren til å kunne trekke 300A noe som tilsvarer over 40 kW effekt. Dette må testes ut i løpet av kommende uke. Nå var jeg så sliten at alt jeg ville var å hoppe oppi sengen og sove.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#7
2 juni / Dag 3

Første person jeg møtte på var Jaromir med sin 400 km rekkevidde P106. Bilen hans er et kaos uten like, men den kjører bemerkelsesverdig bra. Haiket med han til universitetet i München der frokost ble servert.

Det ble gjensyn med de etter hvert faste Wave deltakerene, og mulighet til å treffe nye. I år er vi omtrent dobbelt så mange som i fjor, og er nå oppe i over 100 deltakere fordelt på ca. 74 teams. Det var som alltid mange interessante kjøretøy, og ikke minst ladeløsninger å studere, og jeg kan røpe såpass at vi håper å kunne presentere noen av disse for salg i Norge.   

Etterpå kunne vi velge mellom 6 ulike guide turer. Hadde selv valgt Electromobilitet og fikk se hvordan universitetet hadde produksjonsmodeller av BMW og VW inne til undersøkelser, og hadde selv utviklet det de mente var en liten bybil med 150 km rekkevidde. Denne bilen hadde et nydelig design og var knøtt liten. I mine øyne var denne mer egnet for mye større batteripakke og lengre turer. En bybil bør være lett å gå inn og ut av, mens denne var en lav og sporty 2 seter.

Turen gikk etter hvert videre i rettning Ofterschwang og jeg fikk kjøre med Rolf Noti som for anledningen kjørte BMW i3 utlånt av en BMW forhandler. Normalt ratter Rolf en Think City med litium batteri og med gjentatt rekkevidde på opp mot 200 km. Han kunne fortelle at BMW slet med å klare 150 km, og syntes det var lite imponerende med tanke på hans betydelig eldre Think. Vi stilte inn navigatoren i bilen til Schwangau der vi kunne være med på tour til et nydelig slott og der vi fikk lunch.

Navigering med i3 viste seg å være mildt sagt utfordrende: Navigatoren viser nemlig ruten som en hvit linje, mens parallelle veier vises i grønt. Et underlig valg som skapte mye forvirring om hvilken vei vi skulle velge, og følgelig mye feil navigering. Navigatoren hadde heller ikke de typiske pilene for å indikere at en snart skal svinge av, ikke banevalg, og elendig manuell zoom funksjon i stedet for automatisk. Vi konkluderte med at skjermen egentlig bare skapte forvirring og vurderte å dekke den til og bare kjøre etter muntlige kjøreanvisninger, men endte opp med at jeg drog fram en 900 kr Garmin som trygt guidet oss i rett retting.  Godt var det, for nå begynte alle omveiene å tære på batterikapasiteten. En annen ting jeg merket var at kjøreturen i i3 var rykkete, omtrent likt som å sitte på med fatteren like etter at han byttet fra Think Classic til Think City. Det var pådrag, og regen om hverandre, noe som neppe hjalp på rekkevidden.

Senere byttet vi på å kjøre i3. Dette er andre gang jeg kjører i3, og jeg må dessverre si at det ikke gir mersmak av typen må ha: Håper virkelig BMW endrer på en-pedals ideen sin, for ellers liker jeg konseptet og de andre egenskapene til bilen. Jeg overtok rattet på en landevei, og var spent på å prøve ut adaptiv cruise kontroll for første gang. Satte bilen i eco pluss for best mulig komfort og lavest mulig forbruk. Ute på veien aktiviserte jeg cruise kontrollen og justerte inn ønsket hastighet. Bilen akselererte behagelig opp til ønsket hastighet og holdt denne. For å teste ut systemet justerte jeg opp hastigheten slik at vi tok igjen en liten lastebil. Etter det holdt i3 automatisk ca 3 sec avstand til denne uavhengig av hvor fort den kjørte. Genialt, og deilig å kunne ta foten av fartspedalen som jeg misliker på denne bilen. I neste by beholdt jeg cruise kontrollen på og fikk oppleve at i3 stoppet helt opp om bilen framfor gjorde det, og faktisk startet igjen om en ikke hadde stått helt i ro. Jeg er herved totalt frelst når det kommer til adaptiv cruise kontroll. Er allerede glad i vanlig cruise kontroll fra Mercen og e-UP, men dette er konge! Må bare våre litt observant i rundkjøringer, for bilen kan skyte fart idet bilen framfor deg svinger rundt denne, og i3 tror veibanen plutselig er fri.

Så kom vi til en stigning med hårnålsvinger og bakketopper. Her måtte cruise kontrollen vike for manuell kontroll via den forhatte fartspedalen, og ganske riktig: Greit nok å kjøre jevnt oppover, og greit nok å regenerere inn mot neste sving. Her ville jeg uansett brukt B giret på e-UP, men så kom vi til en bakketopp, og jeg ville rulle over toppen. Dette gjør jeg både på fossilMersen og e-Up rutinemessig, men på i3 er dette umulig. Det ble omtrent bråbrems idet jeg slapp fartspedalen, og måtte "gasse" på igjen for å komme over toppen. Igjen; BMW. Vær så snill å legge inn mulighet for seiling på den ellers så fantastiske i3. Slik den er nå frister den rett og slett ikke til å kjøre med, og det var helt greit å bytte over til Gero's ombygde Audi A8 etter lunchen. Vi kommer tilbake til A8 så snart jeg har kjørt den selv.

Turen gikk videre til Tiefenberg der deilig Goulasj og apfelstrudel til dessert ventet og  vi fikk møte selveste Chris Paine, regissøren av filmen Who killed the electric car, og revenge of the electric car. Chris er æresgjest på rallyet og skal følge oss i 3 dager. Han var imponert over Wave ralliet, og ikke minst den nye verdensrekorden på 492 biler + 15 segways i en rekke, og hvordan Louis Palmer sammen med Stefan Swartzkoph hadde klart å organisere bilene som står oppstilt som et hjerte etter at ny verdensrekord var et faktum.

Å få 602 biler ( inkludert noen hybridbiler ) nøyaktig plassert på 90 minutter er ikke så enkelt som det umiddelbart kan virke. Her var google maps benyttet, og antall biler beregnet på forhånd. Så var plasseringen merket opp med kritt. Selv mengden kritt som trengtes måtte beregnes. For lite og en ville ikke få merket alt opp, og for mye skaper andre problemer. Funfact: Ser en nøye etter på bokstaven ELECTRIC ser en flere Segways.

Etter middagen gikk turen til et spa hotell ekstraordinare'   Sonnenalp hotell har ikke bare bygget opp hotellet, men også landskapet rundt. Et stort basseng starter innendørs men strekker seg ut i friluft. Her kan en ligge i det varme vannet i de flotteste omgivelsene en kan tenke seg. Inne er det sauna og boblebad, og sågar en underjordisk tunnel til et shopping senter. Dette hadde kona likt!

Akkurat nå hadde jeg et logistikkproblem: Vi bodde på flere forskjellige steder, og jeg hadde sett meg ut 3 andre team som bodde samme sted. Jeg måtte finne noen av disse slik at jeg fikk haik hjem. Hadde allerede spurt et team der vi spiste, men de hadde parkert bilen for lading så 2 team gjenstod. Hellet stod meg bi. Ene teamet var fra england, og mens jeg satt i baren og nøt en Hefe Weissen øl satte er par seg ned ved siden av og snakket engelsk. De kunne bekrefte at de var Daniel og Stefany. De hadde egentlig tenkt å bare kjøre tilbake til hotellet, men satte seg ned ved baren ved en tilfeldighet....

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#10
5 juni / dag 6

I dag skal vi over Furkapasset og turen startet i e-Golfen til Schwys der alle team skulle presentere eget kjøretøy for 2 forskjellige skoler.

Etter første skolen byttet jeg over til en Twike. Solen skinte og i slike omgivelser er Twike uslåelig. Imponerende kraft og fart i den lille sykkelbilen, og topp komfort der en ligger oppi en behagelig liggestol og farer lydløst gjennom landskapet. Utsikten er full panorama. Har lenge hatt en gammel drøm om å kjøre 2CV gjennom landskapet, og dette er for meg en moderende versjon av den gamle klassikeren. Mer minimalistisk langtransport skal en lete lenge etter. Har vært passasjer i Twike før, men må innrømme at jeg hadde glemt hvor god Twiken faktisk er. Eieren bruker da også denne hele året til og fra arbeid.

Andre stopp var på neste skole der elevene skulle rangere kjøretøyene etter eget inntrykk. For 2 år siden oppdaget team Smiley at skoleungene lar seg bestikke med bamsemums og annet godteri, og nå har det nesten gått sport i å bestikke til seg popularitetspoeng. Slikt koster naturligvis, men team Slovakia hadde funnet en genial løsning på dette: De hadde med seg white board tusch, som de lånte ut og inviterte ungene til å signere eller tegne på bilen sin. Enormt populært, og presentøren måtte be om at neste bil fikk slippe fram. Twike føreren parerte lynraskt med en muligens enda mer populær løsning: Han stilte som motor og overlot styringen til et par av ungene. Uttrykket til de som fikk ratte en Twike var ekstatisk. Med slik entusiasme fra Wave deltakerne og skoleungene tror jeg vi er godt på vei til bevisstgjøre neste generasjon om at framtiden er elektrisk.

Nå ville fruen fra team still merried prøve Twizy og jeg benyttet anledningen til å prøve ut et team vi har vært med å sponse. Team Extention med Jack og Norman stiller med Norman sin Fiat 500 ombygget til el-drift av et Hamburg basert firma. Bilen virker dessverre dårlig utviklet. Lav kjørespenning med kun 30 stk 100 Ahr LiFePo4 celler, og en oppstartsprosedyre en raskt blir lei av. Bilens originale egenskaper er heldigvis i behold, og servostyringen var perfekt. Oppover passet gikk motoren varm, tross ettermonterte vifter, og hadde det ikke vært for et boosterbatteri ville den ikke hatt nok kapasitet til å klare etappen i det hele tatt. Det ble en del pauser for å la motoren kjøle seg ned.

I Andermatt hoppet jeg raskt over i Electric Team 1 sin ombygde VW T2 med Bruse teknikk. Denne er et forbilde for alle som bygger selv. 60 kWt batteri og 60 kW motor gir den svært så sportslige prestasjoner. Clutsj pedalen er beholdt, men styrer nå regen trinnløst mellom 0 og 40 kW. Selv ned de bratteste bakkene og med brems før sving trengte vi ikke bruke bilens trommelbremser. Batteriet holder til ca 300 km rekkevidde lades opp igjen på 3 timer med innebygget 3 fase 22 kW lader.

Vi var et av kun 10 team som hadde lang rekkevidde og dermed Saas Fee som mål. I Saas Fee har det aldri vært lov å kjøre fossilbiler. Unntak gjøres kun 2 måneder i året slik at byggningsmateriell kan fraktes inn i byen. Elbiler er unntatt, og i byen kan en se noen kantede smale Elbiler som surrer rundt med 20 tall teknikk på motorstyringen.  Her brukes formotstander og releer for å regulere effekten i stedet for IGBT'er

På kvelden var det 3 retters middag på Hotel Allalin.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA