Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avspilling av musikk fra minnepinne via USB

Startet av Ofolde, fredag 11. april 2014, klokken 10:12

« forrige - neste »

Ofolde

Har kopiert inn noe musikk på en minnepinne. Filen er en Apple-MPEG-4-lyd. Tesla finner filene, men er ikke i stand til å spille de av. Noen som kjenner til hvordan man løser denne utfordringen?
Har søkt både på dette forumet og googlet, uten at jeg har blitt noe klokere.
TMS85

Cowboystrekk

Tror du må ha FAT32 som formatteringssystem, sjekka det? Usikker på hvilke format som er støtta. Husker bare jeg formaterte med NTFS og da greide ikke bilen å lese minnepinnen.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Ofolde

Bilen leser nok pinnen, siden den ser hva som er på den, men den vil altså ikke spille musikken. Det er mulig Elon Musk har lagt inn begrensninger slik at det er bare hans personlige smak som skal spilles. ;)
TMS85

smurf

Har ikke testet selv, men har hørt at Apple format ikke støttes...
2014 Hvit S85 Tech Panorama Luft HIFI Vinter Alarm P-sensor (solgt 2017)
2017 Hvit X100D 7seat kremfarget, Premium, oppgradert AP: Lev sen Nov -Des 2017. (Endret til sen oktober- november)

Quintilian

Har også lest (dessverre) at apple-formatene ikke støttes.... Er visst FLAC og MP3 som er greia...

rene


Sveinung1954

Sitat fra: smurf på fredag 11. april 2014, klokken 15:56
Har ikke testet selv, men har hørt at Apple format ikke støttes...

På en av prøveturene mine hadde jeg med en memory-stick med filer fra iTunes biblioteket mitt (AAC). De fungerte utmerket. Det er mulig det er Apple lossless (ALAC) filer som ikke støttes.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

sirtom

Har selv to minnepinner stappet med musikk og lydbøker, alt rippet fra CD i iTunes med standard format som iTunes tilbyr.
Fungerer fjellstøtt i vår bil.

Ofolde

Har nå lagt inn en CD i mp3 format. Det fungerer helt greit. Ingen problemer med svenske bokstaver, GÖran Fristorp. Så det ser ut til å være slik at vi ikke kan bruke Apple lossless. Bortsett fra lydkvaliteten så er vel det eneste at vi får inn flere sanger pr GB.
Vedr. FLAC:
FLAC er ikke format for MAC.
TMS85

Quintilian

Sitat fra: rene på fredag 11. april 2014, klokken 17:16
Sitat fra: Quintilian på fredag 11. april 2014, klokken 16:50
Er visst FLAC og MP3 som er greia...
Det er FLAC som er greia.

Joda, min er også full av høyoppløst FLAC men det er jo ikke alle som er like spesielt interessert... Og da holder MP3 i lange baner :-)

Ofolde

Forsøkte å si at FLAC ikke lages i Apple software. Må da til med tredje parts sw. Jeg er klar over at mp3 ikke er et lydformat å skryte av. Det var derfor jeg hadde forsøkt først med den beste lydformat iTunes kunne komme opp med, men som Tesla ikke godtok.
TMS85

Rawen76

Jeg har noen filer i M4A (mp4 Audio). Det er ikke Tesla'en spesielt glad i...
P85 Grå | Tech | Luft | Pano | Park | Lyd | Dobbeltlader | Lys | Vinter | Sort skinn/carbon | 19" |
Finalized 07.10.2013 | Vin nr. 08.10.13 | under produksjon 14.01.2014 | Produksjon fullført 21.01.2014 | Levering 17.03.14 |

2000 Honda VFR800, rød med 33000km, selges.

Car-El

Er ikke det (M4a) formatet Apple bruker?  Apple har noen sanger, fra gammelt av, som dem ennå ikke har fjernet DRM på. Det vil si at dem bare kan spilles av på Apple produkter.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Birger

Sitat fra: Ganddal på fredag 11. april 2014, klokken 17:35
Har nå lagt inn en CD i mp3 format. Det fungerer helt greit. Ingen problemer med svenske bokstaver, GÖran Fristorp. Så det ser ut til å være slik at vi ikke kan bruke Apple lossless. Bortsett fra lydkvaliteten så er vel det eneste at vi får inn flere sanger pr GB.
Vedr. FLAC:
FLAC er ikke format for MAC.

Det er bare tull. Selvsagt kan Mac spille FLAC.
Et enkelt søk på Google ga:

http://xiph.org/flac/download.html
http://sourceforge.net/projects/flac/

Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Thomas Parsli

Jeg klarer ikke en gang å dekryptere setningen "FLAC er ikke format for MAC.", men FLAC er nå ihvertfall like lite format for PC ;)

Men

* iTunes kan lage MP3, du må bare inn i instillingene (under CD-import) og endre fra AAC til MP3)
* FLAC er et tapsfritt format som er overkill i en bil. Normale mennesker hører ikke forskjell på FLAC og 192-256Kb MP3 hvis de bruker en fornuftig enkoder.
* MP4a kan være både AAC og Apple Loss Less, og kan være DRM-befengt.
* Tesla oppgir at bilen støtter AAC (http://www.teslamotors.com/no_NO/models/specs), jeg kan ikke tenke meg at den støtter Apple Loss Less (ALAC/ALE)
* MP3 er et supert lydformat!

Hvis du ikke er totalt audionisse (stereoanlegget ditt koster like mye som bilen til naboen og stua er dekorert så den passer høytalerene -som står i riktig avstand fra veggen) anbefaler jeg MP3.
En rekke blindtester viser at få hører forskjellen på FLAC (eller WAV) og MP3 i ordentlig kvalitet. Og for de fleste er 192Kbps "godt nok", mens 256Kbps muligens er i overkant.

Hvis man er overbevist om at man hører forskjell på FLAC og MP3 i en bil foreslår jeg en dobbel blindtest ;)

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA