Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbiler i bilprogrammer

Startet av Tønsberg, onsdag 09. april 2014, klokken 10:55

« forrige - neste »

Tønsberg

Prøvde å søke etter en generell post der en kan laste opp filmsnuter hvor det er innslag om elbiler.
Fant ingen, så jeg starter derfor min egen.

Første innslag:
https://www.youtube.com/watch?v=GkU5OjMw0Os&index=3&list=PLK1ntGc0rxAK4pDO23wvYXGV7T7LywCkX
Svart TMS 85 2014 - Solgt
Grå TM3 2019
Svart TMX 2016

emil

Må bare si at det elbilracet der var noe at det teiteste jeg har sett i forhold til å teste rekkevidde.

pottle

#2
Bladet i Nord-trøndelag har en liten artikkel om racet.

http://www.bladet.no/bilogtrafikk/article7283060.ece

Jeg forstår ikke hele greia - var det slik at alle bilene hadde gasspedalen helt nede absolutt hele tiden? Har E-up fått fabrikkinnstilt en lavere makshastighet slik at batteriet i teorien varer lengre? Det så ut som om E-up-en kjørte sakte.

Var bilene kjørt inn likt før racet slik at guessometerene var beregnet på samme måte?

Sitter igjen med mange spørsmål.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Jorgensen

Sitat fra: pottle på onsdag 09. april 2014, klokken 14:16
Bladet i Nord-trøndelag har en liten artikkel om racet.

http://www.bladet.no/bilogtrafikk/article7283060.ece

Jeg forstår ikke hele greia - var det slik at alle bilene hadde gasspedalen helt nede absolutt hele tiden? Har E-up fått fabrikkinnstilt en lavere makshastighet slik at batteriet i teorien varer lengre? Det så ut som om E-up-en kjørte sakte.

Var bilene kjørt inn likt før racet slik at guessometerene var beregnet på samme måte?

Sitter igjen med mange spørsmål.

+1
-------------------------------------------------------
BMW iX 50 – nov.2023
Solgt ***Hyndai KONA Electric - aug 2018***
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

fws

Den store "feilen" de gjorde her, var å basere seg på antatt rekkevidde igjen. Denne varierer veldig utfra hvordan bilen ble kjørt på forhånd, og hva slags merke. Leaf sin GOM er kjent for å være på bærtur. De hadde nok fått mere interessante resultater hvis de hadde basert seg på % igjen på batteriet.

Konklusjonen han kommer med på slutten er litt feiltolket. Han blander effektbruken på  motoren med kWt pr km.

Uansett en underholdende "test".
Nissan Leaf 2018

Thomas Parsli

Formålet var vel å kjøre bilene tomme for strøm raskest mulig -og det fikk de jo til ganske greit?
Og i motsetning til et annet bilprogram har de ikke "jukset" eller løyet...

Jeg tror også at de engentlig vet at "nøyaktig 100km i oppgitt rekkevidde" ikke betyr noe som helst.

Når Top Gear sammenlignet drivstofforbruket på Prius og M5 "glemte" de jo ikke bare at Prius ikke er konstruert for kjøring på bane med klampen i bånn, de "glemte" også at Prius (frem til 2010) har en "fuel bladder" som gjør det svært vanskelig å måle forbruk.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

02jan

Morsom elbil test.

Men for å sammenligne med bensin/dieselbil, kunne man se hvor mange mil en kompaktbil (1200kg) kommer på denne banen med 5 liter drivstoff. De fleste moderne kompaktbiler er satt opp til å kjøre 10 mil på 5 liter (0.5l pr mil).
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA