Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Samtlige stolper på jobb uten strøm - hva skjer?

Startet av Zero-talent, tirsdag 08. april 2014, klokken 10:25

« forrige - neste »

KjellG

#15
Sitat fra: Griffel på onsdag 28. mai 2014, klokken 17:17
Hvor finurlig det er avhenger av om det er trefas eller enfas opplegg. Er det en trefas 32A kurs som mater tre enfaskontakter blir 3 x 16A = 28A, og 10+10 = 17,3 i fellesledningen og 10 i hvær av de andre. (og watt/(volt x sqr3)= ampere)

(Er det en enfas 32A kurs som mater tre enfaskontakter blir 3 x 16 = 48A).

Her hang jeg ikke med. Så langt jeg kan se:

Gitt en 32A 3-fasekurs 400V TN, bare 230V/16A ohms last og jevnt fordelt: 6 uttak kan kjøre samtidig. 32A i hver faseleder.

Gitt en 32A 3-fasekurs 230V IT, bare 230V/16A ohms last og jevnt fordelt: 3 uttak kan kjøre samtidig. 28A i hver faseleder.


Griffel

Sitat fra: KjellG på fredag 30. mai 2014, klokken 10:48
Sitat fra: Griffel på onsdag 28. mai 2014, klokken 17:17
Hvor finurlig det er avhenger av om det er trefas eller enfas opplegg. Er det en trefas 32A kurs som mater tre enfaskontakter blir 3 x 16A = 28A, og 10+10 = 17,3 i fellesledningen og 10 i hvær av de andre. (og watt/(volt x sqr3)= ampere)

(Er det en enfas 32A kurs som mater tre enfaskontakter blir 3 x 16 = 48A).

Her hang jeg ikke med. Så langt jeg kan se:

Gitt en 32A 3-fasekurs 400V TN, bare 230V/16A ohms last og jevnt fordelt: 6 uttak kan kjøre samtidig. 32A i hver faseleder.

Gitt en 32A 3-fasekurs 230V IT, bare 230V/16A ohms last og jevnt fordelt: 3 uttak kan kjøre samtidig. 28A i hver faseleder.

Nå gikk det vel fram av sammenhengen at snakk om 230V anlegg.

Sitat fra: Zero-talent på onsdag 28. mai 2014, klokken 13:14
Nå var det et firma her forrige uke og de sa at de seks kontaktene hadde en felles 32A bakenforliggende kurs. Da er det kanskje ikke så rart at strømmen går når det står seks biler som hver trekker 10-16A? Nå har de splittet den i to sånn at det er 32A til tre og tre kontakter, og da har det gått fint siden.
I tilfelle 400V hadde det ikke vært nødvendig å splitte dette i flere kurser.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

svingen

#17
Ja går jo fint til det kommer 3 biler med 16a ladere på samme men 80% har vel bare 10a kabel og da går det stort sett bra 2 på 10a og en på 16a går jo bra. Godt det løste seg :-) hvis det blir problem er det mulig og sette opp lapp og informere om maks 10a eventuelt sjekk att det ikke er andre på 16a Før du lader :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

KjellG

Det som overrasker er at "flere firmaer har vært innom uten å finne feilen" uten å innse at tommelfingerregler for samtidighet ikke lenger gjelder.

Dette viser en ny, men påregnelig, problemstilling som trolig vil øke både på arbeidsplasser der mange kommer og starter lading samtidig. Det samme vil skje i borettslag når alle skal lade og fyre opp induksjonstoppen. Kanskje vil det slå ut i eneboligfordelinger også.

En førstehjelp er reglement eller koblingsur som fordeler lading over tilgjengelig ladetid.

jkirkebo

Sitat fra: KjellG på fredag 30. mai 2014, klokken 19:01
En førstehjelp er reglement eller koblingsur som fordeler lading over tilgjengelig ladetid.

Eller Type 2 ladestasjoner med sentral som fordeler effekten. Opp til 32A når ingen andre lader, og helt ned til 9A om alle lader samtidig. Da går det fint med 6 stk. ladepunkter på en 3-fase 230V 32A kurs.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sigurdi

Bakkenteigen har TN nett om jeg ikke husker feil, men ikke dermed sakt at alle faser og n leder er trekt ut og fordelt på ladepunktene. :-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

Griffel

#21
Sitat fra: sigurdi på fredag 30. mai 2014, klokken 20:09
Bakkenteigen har TN nett om jeg ikke husker feil, men ikke dermed sakt at alle faser og n leder er trekt ut og fordelt på ladepunktene. :-)
Sitat fra: Zero-talent på tirsdag 08. april 2014, klokken 10:25
Heisann, på jobben har vi en rekke med fem ladestolper, og en med tre (Garo. Hver stolpe har to schuko med 16A).
Først innlegg er vel svar godt nok!
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA