Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Motorstopp på Kewet'en

Startet av Tencor, mandag 24. november 2008, klokken 19:45

« forrige - neste »

Tencor

I dag stoppet Kewet'en (Knerten) midt i trafikken :( Måtte taue bilen hjem.

Kona var ute og kjørte med den da det begynte å lukte svidd. Så stoppet bare bilen å dra. Den ville verken frem eller tilbake. Da jeg kom til, var desverre svi-lukta forsvunnet, så jeg kan ikke si om det var en brent komponent eller plast el. likn.
Symptomene er: Lyset i taket virker ikke, nødblinken virker ikke, fulle lys virker ikke og displayet er helt dødt.
Det som virker er: Vindusviskerne, nærlysene kjørelysene/blinklysene og håndbrekk lampe i display(dash'en). Når en trør på gasspedalen, så slår releet inn som vanlig bak.

Tok en kjapp telefon med Elbil Norge før de stengte og forklarte ståa. De foreslo i første omgang å kikke etter brente ledninger rundt sikringsboksen. Det virket som om noe ikke fikk strøm.

Jeg har skrudd ned sikringsholderen og kikket etter svidde ledninger og liknende. kan ikke finne noe galt noen steder. Jeg tok og ned kjøre kontroll boksen (eller hva den nå heter) og kikket utenpå og inni. Ingenting muffens der heller. Heller ikke på baksiden av displayet kunne jeg se noe galt. Kikket baki motorkontroll kassen, alt så ok ut.

Før jeg begynner å rote for mye med bilen, så vil jeg høre om noen har vært borti noe liknende. Jeg håper at det er ett av relèene på sikringsholderen som er svidd, og håper noen har et koblingsskjema tilgjengelig (ville lettet feilsøkingen) eller vet hvilket som burde sjekkes. Har ikke rukket å måle om kjøre kontrol'eren får spenning enda.

Noen tips?
Sandnes. '97 Kewet Citi Jet 5 (Knerten), 10000km.

bosonic

Hei Tencor

Jeg sjekket som raskest skjemaet til bilen og ser at det er rele K4 som ikke slår inn, dette gir blant annet spenning ut til taklys, nødblink, fjernlys og display.

K4 blir imidlertid styrt via carcontrolleren og dersom batterispenningen på 12V batteriet kommer under en kritisk grense vil ikke K4 slå inn og du får ikke kjørt bilen. Det kan også være selve releet som er defekt eller DC/DC converteren som ikke lader batteiret.

K4 releet sitter som nr 4 fra venstre (det er nummer på ledningene)i relerekka rett over sikringene.

Jeg sender mail til deg nå med nødvendige diagrammer.

Lykke til
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Tencor

Kjempebra, takk skal du ha  :) Mye enkler å jobbe med koblingsskjema. Blir spennede å sjekke dette ut i kveld. Kona fikk ta bussen i dag, men håper at dette er ordnet i løpet av ett par dager dersom det bare er en enkel feil. Noen idèer om hvor et slikt rele kan kjøpes dersom dette er feilen, har Biltema et som kan brukes midlertidig, montro?.

Sjekket spenningen ut av DC-DC converteren i går, den var 13,5V, tror jeg. Den virket i allefall.
Sandnes. '97 Kewet Citi Jet 5 (Knerten), 10000km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA