Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla-batteri i Nissan Leaf?

Startet av Erik N, onsdag 18. juni 2014, klokken 06:06

« forrige - neste »

Erik N

Hei, nå når Tesla sleppt alle patenter, har de også frigjort styringsmykvare for batteri og ladere?

Skulle det vare muligt at lyfte ur batteriet ur en Leaf, og stoppe inn et Tesla-batteri og få en bil med nærmare 600 km rekkevidde (da Leafen drar mindre per mil en Tesla) og access til superladere? (hehe, skulle dette bli en Lesla eller en Teaf?)

Selvfølgelig blir dette ganske dyrt, men selv med 200.000 i kostnad så er det et billigere alternativ enn Tesla (ja vel, man får ikke all luksus da..)

Jeg har ikke funnit noe spesifikasjoner på volym på batterierne (kun funnit energitæthet, 121 Wh/kg vs 79 Wh/kg), men jeg antar at Tesla sitt batteri er fysiskt større. Det må uansett bygges om, men da kan man eventuellt bruke en del av bagageutrymmet t.eks.

Bare et tankeeksperiment, men man kan jo drømme.. :)

elektrolux

Tror en enklere og billigere løsning er et booster batteri i bagasjerommet. Dersom Tesla batteriet har en annen kjemi enn Leaf batteriet blir det dessuten forbudt å bytte.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

emil

At de frigir patenter for bruk betyr ikke at de slipper kildekoden til programvaren, så jeg tror ikke du får se en Leaf med Teslabatteri som står og lader på Tesla supercharger. Hvis ikke noen slakter en kollisjonsskadet tesla og bygger inn i en Leaf...

Var det ikke noen over dammen som skulle ta en skadet Tesla og gjøre om til bobil (vw camper)?


Erik N

Sitat fra: elektrolux på onsdag 18. juni 2014, klokken 08:50
Tror en enklere og billigere løsning er et booster batteri i bagasjerommet. Dersom Tesla batteriet har en annen kjemi enn Leaf batteriet blir det dessuten forbudt å bytte.

Jeg har ikke peiling på lovverket kring (el)biler og ombyggnad, men er det alltid ulovligt at "mikse" olike batterier? T.eks. hvis Tesla begynner at selge fristående battericeller fra sin Gigafactory og en uberoende part bygger range-extender-batteripakker at montere i bagasjerommet (t.eks. en liten boks med 10kWh), kommer det at vare byråkratiske problemer at installere en sån?

elektrolux

Foreløpig er det kun laget skriv om batterikjemibytte.

Oppdager staten at vi kjører lengre enn 15 mil i elbil grunnet Boosterbatteri spørs det om det ikke kommer forbud mot det også.

På eldre biler med NiCd batteri er det meget gunstig å montere inn et 5-10 kW boosterbatteri. Rekkevidden og akselerasjon øker, uten at det koster alt for mye.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

OneMore

Jeg har fått muntlig ja til å skifte kjemi i THINK.

Bare tid og lyst som skal til for å gjøre det på en bil nesten ingen vil ha.

OneMore
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

elektrolux

Skal vi sette i litiumbatteriet mitt og se om de holder hva de lover?

Selv tør jeg ikke engang nevne at jeg har satt inn DAB+ radio. :o

Har meget dårlig erfaring med biltilsynet som har nektet meg både C1 godkjenning, Godkjenning av original Volvo 480, og nå sist pålegg om å trimme guttungens A2 sykkel fra 25 kW til 35 kW.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elbil fundamentalist

Sitat fra: elektrolux på torsdag 19. juni 2014, klokken 13:55
Skal vi sette i litiumbatteriet mitt og se om de holder hva de lover?

Selv tør jeg ikke engang nevne at jeg har satt inn DAB+ radio. :o

Har meget dårlig erfaring med biltilsynet som har nektet meg både C1 godkjenning, Godkjenning av original Volvo 480, og nå sist pålegg om å trimme guttungens A2 sykkel fra 25 kW til 35 kW.
Trimme guttungens sykkel? gjorde du det med Møllers Tran?  ;D
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

elektrolux

Nei. Men vi kjøpte en BMW F800S og bygget den om til A2 sykkel med 25 kW i h.h.t. kjøretøyforskriftene.

Problemet oppstod da kjøretøyforskriftene og førerrett med A2 sertifikat ikke er samkjørte. Med et A2 sertifikat kan en nemlig ikke kjøre motorsykkel der effekten er redusert med mer enn 50% og maks 35 kW. Siden sykkelen originalt har 62,5 kW blir 25 kW mer enn 50% reduksjon, så selv om sykkelen er godkjent som A2 sykkel, er det likevel ikke lov å kjøre den uten å trimme den opp til minst 31,5 kW. Siden 31,5 kW kit ikke finnes, måtte vi montere 35 kW kit, noe som øker toppfarten fra 160 km/t til ca 180 km/t.

Vi har sendt klage til vegdirektoratet der vi uttrykker bekymring for at guttungen skal bruke disse ekstra 20 km/t i toppfart til å skade seg, og ber om at regelverket samkjøres slik at han kan få lov å kjøre sykkelen også med 25 kW effekt.

( Det hører med til historien at faren ( Meg ) syntes sykkelen er betydelig bedre med 35 kW enn 25 kW som ble noe puslete på norske fjellveier )

Volvoen fikk vi tilslutt godkjent med originale 14" felger, men fikk ikke godkjent 14" dekk, siden norsk typegodkjenning av eldre 480er var kun med 13" dekk. Vi solgte bilen før neste EU kontroll, så vi vet ikke hvordan det gikk videre med denne. Burde vel egentlig påklaget dette vedtaket også, da det blir meget farlig å presse 13" dekk på en 14" felg. Selv beholdt vi felgene og dekkene Volvoen ble levert med fra fabrikk. ;D

C1 måtte kollisjonstestes til tross for at det var snakk om enkeltgodkjenning, og ble retunert til Tyskland for salg. Like før salg kom heldigvis EU til redning, og fra sep 2011 skal alle kjøretøy godkjent i EU eller US ikke kunne nektes skilt i Norge. Den ble derfor reimpotert, og kjører nå rundt med EL skilt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

OneMore

Sitat fra: elektrolux på torsdag 19. juni 2014, klokken 13:55
Skal vi sette i litiumbatteriet mitt og se om de holder hva de lover?


Ikke med original lader, da den kan overlade.

Det må også dokumenteres på forhånd, men det kan selvfølgelig gjøres ved å ta ut kassa.

OneMore
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

elektrolux

Originalladeren leverer maks 171V / 44 celler =3,9V / celle. Selvfølgelig kan spenningen / celle fordeles ujevnt, slik at enkeltceller kan få høyere spenning.

Dette må uansett styres av BMS.

Krever biltilsynet virkelig bruk av uoriginal lader for å kunne godkjenne montering av LiFePo4 batteri?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA