Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mobile serviceverksteder i Norge

Startet av fandango, lørdag 26. januar 2019, klokken 13:49

« forrige - neste »

fandango

Hei!

Er det noen som vet om tesla har begynt med mobile serviceverksteder i Norge, eventuelt når det er planlagt? Jeg vet det var noe tull med godkjenninger i sommer, men da sa statens vegvesen at tesla aldri hadde søkt..

Motorwatt

Har vært i drift siden september i Østlandsområdet, men virker som de prioriterer nye biler med feil. Har hatt dem på besøk, og var ikke veldig imponert. Måtte inn på verksted noen dager senere, og bilen stod der da i 14 dager. Dette til tross for at feilen bare tok 30 minutter å fikse når de omsider hadde tid til å se på den.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

fandango

Håndterer de ordinær service og EU-kontroll med disse?

Motorwatt

Nei. Da er man vel avhengig av garasje-lift. Det er Tesla som til enhver tid avgjør om servicebil kan benyttes, og ikke noe man kan bestille.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

fandango

Ok... i USA skryter de jo av at 80% av alle reparasjoner kan utføres med mobile service. Da er det litt snodig at de ikke kan håndtere vanlig service, som tross alt er bytte av filter og småtterier

RuneW

Sitat fra: rensvold på lørdag 26. januar 2019, klokken 16:20
Håndterer de ordinær service og EU-kontroll med disse?

Kan ikke uavhengige verksteder ta EU-kontrollen?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Amoss

Sitat fra: rensvold på lørdag 26. januar 2019, klokken 17:04
Ok... i USA skryter de jo av at 80% av alle reparasjoner kan utføres med mobile service. Da er det litt snodig at de ikke kan håndtere vanlig service, som tross alt er bytte av filter og småtterier

For EU kontroll må bilen på bremsetest ruller. Dette har neppe den mobile servicebilen med seg.
Model S 85D

fandango

ok EU-kontroll greit nok. Men ordinære servicer burde i alle fall håndteres

o.b.lix

Tesla tar ikke EU-godkjenninger. Da må de kunne gjøre avgassmålinger, noe de ikke har tenkt å starte med. Så all EU må på fossile verksteder.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

o.b.lix

Sitat fra: Klykken på mandag 28. januar 2019, klokken 10:42
Avgassmålinger...? :p

For å bli et verksted godkjent til å foreta EU-godkjenninger, er det det visse kriterier de må ha på plass. I praksis er det at de skal kunne ta alle biler (under 3,5 tonn), også fossilbiler. Derfor må de da ha utstyr for må måle eksosutslipp om de skal ta EU.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

Sitat fra: rensvold på lørdag 26. januar 2019, klokken 17:04
Ok... i USA skryter de jo av at 80% av alle reparasjoner kan utføres med mobile service. Da er det litt snodig at de ikke kan håndtere vanlig service, som tross alt er bytte av filter og småtterier
EU-kontroll og service er ikke reparasjoner.
Dette må naturligvis gjøres på verksted der man kan komme under bilen for inspeksjon samt testing av bremser mm.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA