Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dekktrykk

Startet av Øybil, søndag 06. april 2014, klokken 02:11

« forrige - neste »

1317142119

Dekktrykk er ikke så enkelt som at "fyll dette, så er du OK resten av vinteren". Det avhenger av hvor du kjører og hvor store temperaturforskjeller det er fra du fyller til du skal kjøre (såfremt du ikke sjekker jevnlig utover vinteren, noe du burde).

Hvis du kjører med Nokian vinterdekk, så er dette faktaene du må forholde deg til:
Maksimalt dekktrykk: 3,5 bar
Optimalt dekktrykk for best rekkevidde/trafikksikkerhet: 2,3 foran og 2,8 bak (eventuelt 2,5 foran og 3,0 bak dersom du er bælfeit eller har med familien på tur).
Motorveikjøring mer enn ca 15 min: dekktrykket øker pga varme med ca 0,2 bar på alle dekkene

Det betyr, fyller du anbefalt lufttrykk og pendler til og fra jobb på motorveien, så vil du oppleve å ha 2,5 foran og 3,0 bak etter bare noen minutter på motorveien. Det gjør ingen ting, for det er innenfor toleranseverdiene.

Det er også viktig å huske på temperaturforskjellene nå og midt på vinteren. Fyller du 2,3 bar nå i 10 plussgrader og ikke etterfyller når det er -20 grader, så er dekket nede i ca 1,9 bar.

Det subjektive valget du må ta selv, er om du mener du selv kan mer om dekkegenskaper enn Nokian og BMW og dermed velger å øke lufttrykket mer enn nødvendig på bekostning av bremselengde og kjøreegenskaper. Det du potensielt tjener er kanskje noen få kilometer lenger rekkevidde. Jeg skal ikke legge meg opp i hva andre mener er viktigst av trafikksikkerhet eller et par km ekstra rekkevidde, men jeg selv velger trafikksikkerhet.

Det du uansett ikke vil gjøre, hvis jeg forstår den helt uleselige setningen et par poster over her, er å fylle 3,4 bar bak. Du vil med 3,4 bar i bakhjulene overskride grenseverdiene for dekket når du kjører på motorveien. Grenseverdiene er nok ikke så ekstreme at du garantert eksploderer et dekk så fort det går over grenseverdiene, men det er en fullstendig meningsløs risiko å ta.

Bilblondie

Dette var veldig informativt!! Tusen takk! Jeg sjekket lufttrykk og fylte på luft i går (for første gang! skjønner at dette er noe jeg må bli bedre på), og klønet veldig i starten, men tror det ble bra/riktig til slutt. Det ble 2.3 foran og 2.8 bak siden jeg fortsatt kjører med sommerdekk, men skal ta en ny sjekk når jeg bytter til vinterdekk om et par uker. Tusen takk for hjelp!

Samco

Tok 2.5 foran og 2.8 bak la om til vinteren i dag.

PionerThink

La også om til sommerdekk i går og så til min store undring at bakdekkene var veldig slitte på midten :o
Har 175/60 R19 bak og de er brukt to sesonger nå, noe som var litt rart med kun 2mm igjen etter så kort tid?
Kjørte i sommer med rundt 3.1 Bar bak og 2.9 Bar foran, stort sett bynær kjøring, så tempen og trykket blir skjelden høyere enn dette! (fordekkene er bare en sesong gamle, men var helt jevnt slitte!)
Noen andre som har opplevd at Bridgestone-dekka slites kjappere på midten etter en tids bruk ???
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

SveinJ

Sitat fra: PionerThink på mandag 23. november 2020, klokken 10:00
La også om til sommerdekk i går og så til min store undring at bakdekkene var veldig slitte på midten :o
Har 175/60 R19 bak og de er brukt to sesonger nå, noe som var litt rart med kun 2mm igjen etter så kort tid?
Kjørte i sommer med rundt 3.1 Bar bak og 2.9 Bar foran, stort sett bynær kjøring, så tempen og trykket blir skjelden høyere enn dette! (fordekkene er bare en sesong gamle, men var helt jevnt slitte!)
Noen andre som har opplevd at Bridgestone-dekka slites kjappere på midten etter en tids bruk ???

i3'n spiser dekk! På min har bakdekkene holdt en sommer og framdekkene 2 sommere. Vinterdekk bak, en sesong!
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

1317142119

Sitat fra: PionerThink på mandag 23. november 2020, klokken 10:00
La også om til sommerdekk i går og så til min store undring at bakdekkene var veldig slitte på midten :o
Har 175/60 R19 bak og de er brukt to sesonger nå, noe som var litt rart med kun 2mm igjen etter så kort tid?
Kjørte i sommer med rundt 3.1 Bar bak og 2.9 Bar foran, stort sett bynær kjøring, så tempen og trykket blir skjelden høyere enn dette! (fordekkene er bare en sesong gamle, men var helt jevnt slitte!)
Noen andre som har opplevd at Bridgestone-dekka slites kjappere på midten etter en tids bruk ???
Det er trolig fordi du kjører med for høyt lufttrykk. For høyt ja, ikke for lavt, slik praksis var i gamledager på datidens dekkteknologi.

https://www.michelin.no/auto/tips-og-raad/raad-kjoretoy/monsteret-ser-ut-til-aa-vaere-i-daarlig-stand

Det kan gjentas til det kjedsommelige, men det beste lufttrykket er det som står i dørstolpen. Så får det bare være at man kanskje kommer et par km kortere på "full tank".

PionerThink

Sitat fra: 1317142119
Det er trolig fordi du kjører med for høyt lufttrykk. For høyt ja, ikke for lavt, slik praksis var i gamledager på datidens dekkteknologi.

https://www.michelin.no/auto/tips-og-raad/raad-kjoretoy/monsteret-ser-ut-til-aa-vaere-i-daarlig-stand

Det kan gjentas til det kjedsommelige, men det beste lufttrykket er det som står i dørstolpen. Så får det bare være at man kanskje kommer et par km kortere på "full tank".

Tja, det er 0,1 Bar høyere enn makslast som jeg har kjørt alle mine siste og nåværende BMW'er med, så jeg vil ikke si det er veldig mye for høyt?
For å følge logikken burde jo fordekkene også vært enda mer slitte på midten, men selv med måling ved bruk av digitalt skyvelære avdekket ikke dette nevneverdig slitasje samme sted? (de skal jo ha 2,5 Bar ved maks, men jeg hadde 0,3-0,4 bar mer i disse?!)
Nesten som jeg lurer på om det er en "akselererende effekt" når de først begynner å bli litt slitt?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Viks

Sitat fra: PionerThink på mandag 23. november 2020, klokken 11:16

Tja, det er 0,1 Bar høyere enn makslast som jeg har kjørt alle mine siste og nåværende BMW'er med, så jeg vil ikke si det er veldig mye for høyt?
For å følge logikken burde jo fordekkene også vært enda mer slitte på midten, men selv med måling ved bruk av digitalt skyvelære avdekket ikke dette nevneverdig slitasje samme sted? (de skal jo ha 2,5 Bar ved maks, men jeg hadde 0,3-0,4 bar mer i disse?!)
Nesten som jeg lurer på om det er en "akselererende effekt" når de først begynner å bli litt slitt?

Kan tenke meg at bakdekka blir fortere varme og dermed øker trykket i de. Og siden de ligger på maks allerede så blir lufttrykket alt for høyt og logisk nok så slites dekkene fortere på midten.

Lynet

Radialdekk vil ikke slites nevneverdig mer på midten ved 10-20% økt lufttrykk. Men derimot for lite luft kan føre til midtslitasje ved kjøring i høy hastighet på grunn av deformasjon i slitebanen.
Kordlagene som ligger under mønstret kan ikke strekkes da vanligvis består av ståltråder som ligger på langs.

Årsaken til at det fortsatt snakkes om midtslitasje ved høyt dekktrykk er at det er sannheten på diagonaldekk. Men de forsvant fra personbil for ca 50 år siden, og det er det vistnok ikke alle som har fått med seg  ;D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

1317142119

Sitat fra: Lynet på mandag 23. november 2020, klokken 21:58
Radialdekk vil ikke slites nevneverdig mer på midten ved 10-20% økt lufttrykk. Men derimot for lite luft kan føre til midtslitasje ved kjøring i høy hastighet på grunn av deformasjon i slitebanen.
Kordlagene som ligger under mønstret kan ikke strekkes da vanligvis består av ståltråder som ligger på langs.

Årsaken til at det fortsatt snakkes om midtslitasje ved høyt dekktrykk er at det er sannheten på diagonaldekk. Men de forsvant fra personbil for ca 50 år siden, og det er det vistnok ikke alle som har fått med seg  ;D
Så du sitter der i fullt alvor og mener du kan mer om dette enn de som lager dekkene?

Hvis Michelin er en kilde du stoler lite på (fransk vet du, kan ikke stole på franskmenn), så kanskje Goodyear er en bedre kilde?

https://www.goodyear.eu/no_no/consumer/learn/checking-your-tire-treads.html

Eller stoler du ikke på amerikanerne heller? For mye kolesterol i blodet etter alle hamburgerne, så hjernen ikke får nok frisk oksygen? Frykt ikke, Pirelli, de som lager dekk til Formel 1, har også skrevet om senterslitasje og for høyt lufttrykk.

https://www.pirelli.com/tires/en-us/car/driving-and-tire-tips/tire-pressure-markings-safety

Men for all del, du må gjerne sitte der og tro på gammel overtro om at for høyt lufttrykk sliter sidene på dekkene dine.

moonbuggy

123456789:
Det holder med kildehenvisningene.  :-1:
Resten kunne du spart deg...

Ferry

Sitat fra: 1317142119 på mandag 23. november 2020, klokken 22:49
Frykt ikke, Pirelli, de som lager dekk til Formel 1,

Og for noen dårlige dekk de lager! Skulle nesten tro de gjorde det med vilje.

turfsurf

Sitat fra: Ferry på mandag 23. november 2020, klokken 23:48
Sitat fra: 1317142119 på mandag 23. november 2020, klokken 22:49
Frykt ikke, Pirelli, de som lager dekk til Formel 1,

Og for noen dårlige dekk de lager! Skulle nesten tro de gjorde det med vilje.
Formel 1 dekkene må jo være dårlige, de holder jo bare noen runder
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: 1317142119 på mandag 23. november 2020, klokken 22:49

Hvis Michelin er en kilde du stoler lite på (fransk vet du, kan ikke stole på franskmenn), så kanskje Goodyear er en bedre kilde?

https://www.goodyear.eu/no_no/consumer/learn/checking-your-tire-treads.html
Gode råd fra Goodyear:

"Dersom du oppdager at bare fronthjulene har slitte kanter, kan det være at du kjører for raskt i svinger."
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

pberg

Som jo forsåvidt er helt riktig... Kjører du spesielt en framtung forhjulstrekker som understyrer herfra til himmelen, så skurer du fort av kantene på fordekkene om du blir for entusiastisk. Hvordan en kan bli så entusiastisk med en slik bil er jo litt mer uforståelig.. :-)
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA