Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dekktrykk

Startet av Øybil, søndag 06. april 2014, klokken 02:11

« forrige - neste »

Øybil

Hei

Hvilke dekktrykk kjører dere med ?, har på vinterdekket 2,5 framme og 2,7 bak. Hva er idelle trykk for lengst mylig rekkevidde ?

Øybil

TorleifS

Når jeg fikk på sommerdekkene var alle 3 bar, justerte de ned til 2,5/2,8 (0,1 bar ekstra på førersiden er vel pga. min vekt :)

Føler dekkene er litt flate.. Og ser det skal være 2,3 bar fremme...
Følger dere merkingen i dørkarmen?
Sort/hvit i3

snakkis

Nå som flere har fått på sommerdekkene så hadde det vært interessant å høre hvilket trykk dere kjører med.

Mine sommerdekk ble også levert med 3.0 bar og jeg kjører fortsatt med det, men tenker å justere litt ned.
Derav nysgjerrigheten for andres erfaringer.

magmin

Kjører med det trykket som er angitt - 2,3 fram og 2,8 bak (målt med kalde dekk) - ser at de4t forandrer seg litt men antar at det er temperaturen som påvirker.
BMW i3

Karbon

Har 2,5 forran og 2,8 bak.  Ikke sikkert det er optimalt.  Lavt dekktrykk = comfor, men dekket slites mere på kantene.  Høyt dekktrykk = rekkevidde, men dekket slites på midten.  Høyt trykk reduserer friksjonen mot veibanen, og betyr også mindre veigrep.

Har tidligere bestandig hatt litt mindre trykk i vinterdekk enn i sommerdekk, pga. framkommelighet.

Det er godt mulig produsenten har lagt inn en god margin på trykk, da det skal være mulig å kjøre 150km/t i 30+ uten at dekket smeller.  Har ikke sjekket hvor mye opp eller ned i trykk det tåles før du må resette.

Kjell Leaf

Sitat fra: Karbon på mandag 28. april 2014, klokken 19:10
Har 2,5 forran og 2,8 bak.  Ikke sikkert det er optimalt.  Lavt dekktrykk = comfor, men dekket slites mere på kantene.  Høyt dekktrykk = rekkevidde, men dekket slites på midten.  Høyt trykk reduserer friksjonen mot veibanen, og betyr også mindre veigrep.

Har tidligere bestandig hatt litt mindre trykk i vinterdekk enn i sommerdekk, pga. framkommelighet.

Det er godt mulig produsenten har lagt inn en god margin på trykk, da det skal være mulig å kjøre 150km/t i 30+ uten at dekket smeller.  Har ikke sjekket hvor mye opp eller ned i trykk det tåles før du må resette.
Da har du motsatt av det som er anbefalt, man bør ha 10% mer luft i vinterdekkene enn det som er oppgitt av bilen.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Karbon

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 29. april 2014, klokken 10:24
Sitat fra: Karbon på mandag 28. april 2014, klokken 19:10
Har 2,5 forran og 2,8 bak.  Ikke sikkert det er optimalt.  Lavt dekktrykk = comfor, men dekket slites mere på kantene.  Høyt dekktrykk = rekkevidde, men dekket slites på midten.  Høyt trykk reduserer friksjonen mot veibanen, og betyr også mindre veigrep.

Har tidligere bestandig hatt litt mindre trykk i vinterdekk enn i sommerdekk, pga. framkommelighet.

Det er godt mulig produsenten har lagt inn en god margin på trykk, da det skal være mulig å kjøre 150km/t i 30+ uten at dekket smeller.  Har ikke sjekket hvor mye opp eller ned i trykk det tåles før du må resette.
Da har du motsatt av det som er anbefalt, man bør ha 10% mer luft i vinterdekkene enn det som er oppgitt av bilen.

Ser ut til at du har rett i det. Det anbefales faktisk hele 20% mere trykk enn det som er oppgitt av produsenten.  http://www.dinside.no/356781/alt-om-lufttrykk-iii

Men det er fremdeles bedre veigrep på snø med mindre luft.  Har prøvd dette i praksis med mange biler.  Spesielt stor forskjell fikk jeg med min gamle Nissan Patrol som hadde store seipa og pigga mudd dekk.  Blir jo litt sleivete etter hovedveien med lite luft, men vesentlig bedre til å ta seg frem.

Evolution

#7
Merkelig ting skjedde med min i3 idag.
Bilen ba om å sjekke og nullstille dekktrykket.
Jeg sjekket dekktrykket manuelt på en bensinstasjon.
Før justering, så viste skjermen i bilen: foran 2.1 bak 2.6.
Men ved manuelt sjekk viste det seg at det egentlig var foran 1.5 bak 2.0, jeg pumpet luft opp 0.5 bar på alle dekk, fordi den anbefalte er foran 2.3, bak 2.8.
Etter min pumping så viste skjermen: foran 2.6. 2.9 (!). bak 3.1. 3.1
Merkelig avvik fra skjermen og bensinstasjonen. Hva burde jeg stole mest på, skjermen eller målinger fra bensinstasjonen?

Jeg kjører nå med piggfrie dekk 155/70 R 19 84 Q (dekk er fra 2017)
bmw i3 60Ah 2014 (kjøpt 2020)
bmw 318d 150hp 2016 (kjøpt 2019)

Orbit

Jeg ville stolt mest på bilen. (Pumpene på bensinstasjon krever også at du fyller en liten dose luft for å få riktig avlesning. Dersom du bare setter pumpen på ventilen uten å fylle, får du feil verdi. Men her du jo goså lest av på pumpen etter siste fylling).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ingeniøren

Skaffet en liten sak for å sjekke trykket på dekkene for mange år siden, med viser og meget presis samt intet batteri, en av de beste investeringene jeg har gjort. Anbefales. 
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Samco

Xiaomi USB dekk kompressor er tingen. Stemmer på prikken hva BMW I3n selv viser.

https://www.multicom.no/xiaomi-mi-portabel-elektrisk-luftkompressor/cat-p/c/p1000494150

Anbefales har en selv.

Bilblondie

Sitat fra: Orbit på torsdag 17. september 2020, klokken 15:13
Jeg ville stolt mest på bilen. (Pumpene på bensinstasjon krever også at du fyller en liten dose luft for å få riktig avlesning. Dersom du bare setter pumpen på ventilen uten å fylle, får du feil verdi. Men her du jo goså lest av på pumpen etter siste fylling).

Jeg skulle akkurat til å lage ny tråd om dette, men da prøver jeg her - er det slik at bilen selv sier i fra om hva dekktrykket er?? Jeg byttet til sommerdekk i vår, og da ordnet de snille gutta trykket for meg, men bilen gav meg beskjed om å kalibrere (eller noe sånt?) rett etterpå, hvilket jeg gjorde, og da fikk jeg ikke noe flere meldinger, før i går, da bilen plutselig bad meg om å kalibrere/sjekke lufttrykk. Spørsmålet mitt er: hvorfor? Merker bilen at trykket er suboptimalt, siden det er lenge siden jeg har sjekket det? Eller er det bare sånt bilen ber om med jevne mellomrom?

Takk!

RJK

TPMS - Tyre Pressure Monitoring Sensor tipper jeg er korrekt betegnelse, måler trykket du faktisk har, og kommuniserer med bilen. Du vil derfor kunne se hva trykket er i bilens oversikt over dette, i tillegg til at du får advarsel om trykket er lavere (eventuelt høyere og vil jeg tro) enn grenseverdiene satt.


Fikk selv advarsel i fra bilen da trykket ble godt lavere enn det skulle være, sannsynligvis pga lav temperatur i det siste, siden det gjaldt alle 4 hjul. Fylte opp, og den viste ganske fort nytt trykk, som stemte overens med det jeg fylte på etter trykkindikatoren på pumpa på stasjonen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

02jan

#13
Det er helt ok å spørre om lufttrykk på i3, da det er svært viktig (min mening) å rett trykk for å få glede av bilen.
Ved relativt lite avvik på trykk, vil bilen oppføre seg annerledes.

Varslingen du fikk(etter å få satt inn rett trykk) i våres, fikk du fordi du må resette måleren i bilen og kjøre ny kalibrering. Kalibrering skal utføres etter dekkbytte eller endring av trykk.

Med for lite trykk, vil i3 oppleves ustødig.

Min erfaring:
Trykk foran Sommerdekk  : 2.6 bar uavhengig 19 eller 20 tommer.
Trykk foran Vinterdekk :  2.6
Trykk bak sommerdekk : 3.0 19 tommer
Trykk bak vintrdekk(nokian r2) : 3.4
Trykk bak sommerdekk : 3.0 19 tommer
Trykk bak sommer : 3.2 - 3.4 20 tommer

Mine sommer og vinterdekk (19) ble byttet ut på 100.000km pga alder.

Luftrykk på «vanlige» biler ligger ofte på 2.0 til 2.2.

Edit14.10  justert på ordlyden for den tekniske beskrivelsen i innlegget, skriver alt på mobiltelefon:)
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Viks

Sitat fra: 02jan på søndag 11. oktober 2020, klokken 20:14
...
Min erfaring, 2.6 bar foran for sommer  og vinter19/20'  , bak 19' 3.0 og 3.4 bak for sommer 20'og 19 vinter.
..
0_o det var litt av en setning da hehe

Vil bare legge til at bilen vet ikke hva riktig trykk er. Den bare bruker det som blir satt under kalibreringen som referanse og varsler om avvik.
Selv kjører jeg 2,4/2,9 på sommer 20" (som øker til > 2,5/3,0 når det blir varmt ute) og 2,5/3,0 på vinter 19" (målt med kalde dekk)

Mange i3-er blir vel levert med 3,0 på alle fire hjul grunnet faststroppingen ved transport

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA