Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lade i3 med et eksternt mobilt agregat

Startet av 02jan, lørdag 05. april 2014, klokken 22:49

« forrige - neste »

02jan

Har lurt litt på om jeg skulle utstyre i3 med et mobilt strømagregat for lading ved uforutsett situasjon hvor man går tom for strøm ( situasjon som uventet kø ved ulykke/veiarbeide/vær eller ladestasjon ikke virker etc.)

Som eksempel har jeg tenkt på en slik nett type :
http://www.mekk.no/media/bruksanvisning/149485.pdf

Er klar over at det finnes kraftigere agregat - men hvis lading fra slike agregat er mulig å utføre , uten skade av batteri/elkomponenter / bilgaranti - så tenkte jeg at ved å plasser denne boksen på ca 10 kg i motorrommet hvor REX motoren er plassert - så ville jeg alltid hatt mulighet til å lade opp på en time eller to for å komme meg de nødvendig kilometere ,uavhengig av hjelp fra tredjepart.

Lading skal skje når bilen er parkert - neste utfordring vil være å finne egnet tank og plassering for nødvendige 2 liter drivstoff.

Er det noen med erfaring ,tanker rundt en slik løsning ?

Edit: mener type agregat som går på bensin.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

LMOR

Denne er nok for svak dessverre, sikringen vil gå med en gang.
Det finnes noen som går, men de blir ganske store.
Ca 1500w kontinuerlig er absolutt minimum, og da vil det gå på min som er 6A og ta nesten 2 timer per mil, og de minste klarer ikke så mange timer sammenhengende drift.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

02jan

Ja, det er de ytre målene og vekten på de litt kraftigere agregatene er for store&tunge

Ved minimum 1500w , så er min erfaring at agregatene bør kunne gi 1800-2000w på maks , for å levere jevn 1500.

Minste 2000w jeg har funnet er på 22kg og L55, B40 - jeg burde sjekke med utstyrsprodusenter til elbil generelt - antar at det er noen som leverer slik "reservekanne-løsning".
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

LMOR

Litt usikker på om du misforstod de 1500W. Den du så på leverer bare 700W i gjennomsnitt. Du må lete etter en som leverer minst 1500W.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

02jan

Joda , forstod forklaringen over.

Boksen med 700 w uttaket er på kun 10,5 kg og ok dimensjoner, men forstår at den dessverre er for svak i forhold til minimum ladekraft.

Den minste jeg har funnet på da 2000w maks, dvs kan da levere 1500+w konstant, er på 22 kg og for stor i formatet.

Siden utvalget av semi/hurtigladere for type2 er svært begrenset - hvis man noen få ganger i året skulle bevege seg ut av bysonen, ser jeg for meg å stå strandet et sted mellom en lader på en skole - hvor man er avhengig av å ringe å avtale med en vaktmeste om å få låst opp - eller spørre betjeningen på en bensinstasjon om å kjøpe litt strøm.

Litt rart om det ikke finnes noe slikt "reservetank" for elbil  ( for få år siden var det ikke uvanlig å kjøre rundt med en liten bensinkanne , da man kunne havne i kolonne, bensinstasjon stengt osv ).
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Klykken

Ikke for å være gledesdreper, men om behovet for aggregat i bagasjen er der permanent skulle du vurdert en annen bil.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

02jan

Da får du lese spørsmålet en gang til - ønsker å ha en medbrakt "ladestasjon" for nødlanding - på samme måte som man har med repp- sett for å reparere punkterte dekk.

Mener man at det er mer økonomisk/miljøvennlig å rekvirere kranbil ved driftsstans pga tomt batteri ?

Har "annen" bil - men tenkte det skulle gå å kjøre mellom byene - uten for mye planlegging de få gangen by til by er aktuelt. 95% av min kjøring er i og rundt kun en by.

Husk at I3 også er en bensin-elbil også. Så jeg behøver ikke å avbestille denne.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Vind

Sitat fra: 02jan på lørdag 05. april 2014, klokken 22:49
Er klar over at det finnes kraftigere agregat - men hvis lading fra slike agregat er mulig å utføre , uten skade av batteri/elkomponenter / bilgaranti - så tenkte jeg at ved å plasser denne boksen på ca 10 kg i motorrommet hvor REX motoren er plassert - så ville jeg alltid hatt mulighet til å lade opp på en time eller to for å komme meg de nødvendig kilometere ,uavhengig av hjelp fra tredjepart.
Jeg tror du får utfordring med å plassere noe som helst i det rommet.  Det går ett støttestag på tvers gjennom det - og elmotoren tar en del plass.  REX motoren er tredd rundt dette staget - og delvis rundt elmotoren.  Jeg har sett en gjennomskåret i3 i London, og det er veldig lite tilgjengelig plass - selv uten REX motoren.  Besintanken til denne er plassert forann - i nærheten av spyleveskebeholderen, og er ikke veldig mye større - det er vel ikke helt å anbefale å montere en bensintank der på egen hånd.

Du vil også få litt utfordringer med kjøling og lufting.  Mulig ett prosjekt man kan gjøre på en eldre bil, men jeg ville ikke begynt å skru så omfattende på en ny bil.  (du skal selvfølgelig få lov, skal ikke nekte deg)

Da vil jeg vel heller få tak i en kollisjonsskadet REX modell fra Tyskland, og slå dem sammen uten å fortelle noen - men det spørs vel om du heller burde vurdere en Audi A3 e-tron.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

sven erik

skal  man lade elbil på noe måte er 2600vats agrigat det minste man burde ha  men en ide er enten kjøpe en bil med lenger rekkevidde  eller å jokse og få ettermontert  motorene som kommer til disse men da må en ta de ut  ved eu kontroll  og tror nokk du kan ha ganske mange bilbergninger før  det lønner seg  og nå i løpet av dette året vil jo hurtigladerene og ta i3 ++++

haggen

Bilen er levert med BMW mobility service, gratis veihjelp når du en skjelden gang trenger det. Ikke noe å bekymre seg for.  ;)
Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

02jan

#10
Mulig jeg har formulert meg feil eller at dette tema er et ikke-tema i disse elbilkretser.

Min intensjon var ikke ,å ha en rekkevidde forlenger - da jeg hverken har behov for dette eller større/tyngre batterikapasitet. Kjører 6-8 mil hver dag 90% av all kjøring, som en i3 klarer fint.

Tanken var å ha et kompakt, agregat på 10kg på 700w - som reserve, hvis man gikk tom for strøm - istede for å ringe etter kranbil. Men siden 700w er for lite for lading, større agregat utelukket da vekt og størrelse ikke er ønskelig å drasse rundt med. 

Så ikke for meg at man skulle behøve mer en en liten skvett bensin ,type 2 liter for å få ladet til ca 10 km kjøring - nok til å komme seg til en eller annen lademulighet.
Så noe stor avansert bensintanksystem ser jeg heller ikke poenget med - da ladingen kunne gjøres med en  ekstern enhet , når bilen står stille.   

Denne enheten - ville jeg ha plassert i motorrommet - men kun med i transport de få gangene det var aktuelt med langtur/tur på nye plasser med ukjent lademulighet.

*Men enkleste er ,som Haggen poster - bruke tjenesten som følger bilen (har også Viking medlemskap på fosilbil).



Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Vind

Var innom BMW verkstedet i dag, og fikk anledning til å titte ordentlig opp i motorrommet.  I forhold til den halvt gjennomskårte modellen jeg har sett tidligere - var det litt lettere å se opp i en virkelig bil.  Det er nok plass til å gjøre om mer enn halvparten av motorrommet til oppbevaring, men det krever en del ombygging.  Det er dessuten ganske åpent i forhold til støv, søle og slikt.  Igjen - jeg vil ikke anbefale å gjøre det - men teknisk sett kan man nok få plass til ett mellomstort agregat.  Selve motoren er svært liten og helt til venstre.

Dette kunne fint vært oppbevaring for en koffert eller noe annet i "tomrommet".
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Jejl

#12
Hvis strømaggregatet veier 25 kg inkl. bensin vil den ekstra vekten redusere rekkevidden på bilen med ca 3 km.
Hvis du skal lade på strømaggregat må du vente ca en time for å få strøm til 10 km. 

Skal du kjøre langt er det bedre å heller vurdere om du kan gjøre noe for å redusere forbruket, og heller se deg ut på forhånd en plass som du kan lade til nøds på veien.
Kjører du i 60 km/t i stedet for 80 så kommer du ca 20% lengre.
Hvis du har et forbruk på 1500w på varme og musikk o.l. så får du ca 20km kortere rekkevidde.
Hvis du har 10% ekstra luft i dekkene kommer du også betydelig lengre. Hvis du ser at rekkevidden er knapp, så stopp ved en bakketopp og vent til et (tungt lastet) vogntog kjører forbi, og legg deg bak denne for å redusere luftmotstanden.

jkirkebo

Sitat fra: Jejl på søndag 13. april 2014, klokken 08:26
Hvis strømaggregatet veier 25 kg inkl. bensin vil den ekstra vekten redusere rekkevidden på bilen med ca 3 km.

Det tror jeg ikke noe på. Jeg kjørte Leaf med 600kg last (litt over det som er lovlig...) på en rute jeg har kjørt ofte uten. Merforbruket lå på 3-4% sånn circa, eller rundt 5km rekkevidde for hele 600kg last.

Så sant det ikke er så bratte nedoverbakker på veien at man trenger regen for å holde farten nede samt at man ender opp på samme høyde over havet som man dro fra er det i praksis kun rullemotstanden som øker energiforbruket pga. økt vekt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Jejl

#14
Jeg la inn 25 kg ekstra i jurassictest på strekningen Stavanger-Lyngdal og fikk oppgitt 3km kortere rekkevidde. Ingen erfaring i praksis.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA