Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Knirkelyder fra rattet

Startet av atkhobby, torsdag 27. mars 2014, klokken 22:04

« forrige - neste »

LMOR

Min erfaring er at det ofte kommer slike lyder fra andre steder enn der årsaken ligger, og at det kan være ting som ligger i hanskerommet eller et par mynter, eller noe som gnisser mot skinnet, ..., som blir til bzzz et annet sted.

Men du taper ikke noe på å spørre når du er innom BMW.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

MortenH

Nå hører jeg knirken best ved å stå stille med vinduet åpent. Da kommer en kraftig knirkelyd gjennom vinduet fra under bilen når jeg dreier maksimalt på rattet.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

Sirka

Jeg starter dagen hver morgen med å aller først foreta noen manøvre som gjør at det knaker skikkelig i både styring og bremser; full u-sving i en trang bygate får bilen til å høres ut som et lite skipsverft. Håper ikke jeg skader den med denne litt brutale morgengymnastikken ... :-\ Bortsett fra dette er min bil helt knirkefri. :)

Har for øvrig også lagt merke til dette "klonket" som kommer fra hjulene ganske fort etter oppstart, har vi funnet ut hva det egentlig er?
- Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen
- i3 fra 05.03.14
- Venter på PS2-levering i juni->juli->august->september->oktober ... :/

skritt

Sitat fra: Sirka på søndag 06. april 2014, klokken 15:48
Jeg starter dagen hver morgen med å aller først foreta noen manøvre som gjør at det knaker skikkelig i både styring og bremser; full u-sving i en trang bygate får bilen til å høres ut som et lite skipsverft. Håper ikke jeg skader den med denne litt brutale morgengymnastikken ... :-\ Bortsett fra dette er min bil helt knirkefri. :)

Har for øvrig også lagt merke til dette "klonket" som kommer fra hjulene ganske fort etter oppstart, har vi funnet ut hva det egentlig er?
Sulland sier det er bremserens.

i3_X5_116dA

"Knirking" fra rattet på våre i3'er er fra reima fra el-servopumpa. Når olja er kald, drar el-servopumpa ekstra hardt og enten glipper reima eller så blir overtrykket blødd av.  8)

Sirka

Hmm ... Betyr det at jeg bør vurdere å parkere bilen sånn at jeg unngår de harde svingene i det jeg starter opp om morgenen? Blir i så fall stående mot kjøreretning ... Men "glippe" og "blødd" høres dramatisk ut?
- Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen
- i3 fra 05.03.14
- Venter på PS2-levering i juni->juli->august->september->oktober ... :/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA