Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svensk kortfilm om innmaten i elsykkel

Startet av PerBear, torsdag 03. april 2014, klokken 12:01

« forrige - neste »

PerBear

Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

janstok

Hehe, virka ikkje som de hadde heile peilingen då. Men eg tenke på den skumgummien i kontrolleren.  Den e vel for å holde garantien i orden (at ingen fikle med den) eller e det som i filmen å holde fuktigheten unna?
Sandnes

Ezee kit: www.ebikes.ca
35 000 km på elsykkel

MGR20

Det er ikke skumgummi, det er plast, epoxy eller silikon, og er der for å holde fuktigheten unna. Det er vanlig i elektronikk på motorkjøretøy.

janstok

Hvilke fordeler er det å gjøre det på den måten i forhold til å dekke hele printet med lakk?
Sandnes

Ezee kit: www.ebikes.ca
35 000 km på elsykkel

PerBear

Innstøping holder fukt helt ute i tillegg til å beskytte mot mekaniske skader og "hacking". Det som var brukt så ut til å være silikongummi som er relativt lett å fjerne og som ikke henger spesielt godt fast. Disse fås i varmeledende kvalitet hvor gummien ("RTV")typisk er blandet med aluminiumoksyd (billig) eller aluminiumnitrid (dyrt). Brukes bl.a. i LED sparepærer. Ellers brukes mye polyuretan og epoksy.

Lakkert elektronikk vil bli fuktskader over tid dersom kortet er utsatt for kondens/vann over lengre tid.
Jeg har studert kretskort fra Think, både Classic og ny, som har vært lakkert men allikevel fuktskadet. Også på Nissan Leaf har lakkerte kort blitt skadet av fukt.

Problemet med lakkering er flere:
Løsemiddelbaserte er porøs og slipper fukt igjennom.
Tokomponent blir dyrt og gir stort svinn ved dypping
Varmeherdende er bra men krever at kortet tåler høy temperatur
Dypplakkering er best men krever veldig god maskering av tilkoblinger
Spraying brukes endel men dekker ikke 100% og må inspiseres med UV lys e.l.
Selv om hele kortet er dypplakert og at tilkoblinger kun er med ledninger er det fare for at fukt kommer inn til kortet gjennom ledningene.
Dessuten er det jo sånn med lakkering ("conformal coating") at belegget kan løsne fra underlaget pga dårlig regnjøring eller vedheft (spesielt med silikonbaserte belegg skjer det) og da kan fukt komme inn til kortet.
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA