Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Unormalt høyt strømforbruk ved lading

Startet av OleJA, onsdag 02. april 2014, klokken 14:03

« forrige - neste »

OleJA

En 'Tesla bekjent' opplever et veldig høyt strømforbruk avlest på husets strømmåler. I løpet av de 2 siste kvartalene har strømforbruket økt med 5000kWt hvert kvartal i forhold til tidligere år, dvs totalt 10.000kWt i merforbruk. I løpet av denne tiden har bilen gått ca 7000km. Dvs forbruket er ca 5 ganger større enn forventet!
Er det noen gode teorier om hva dette kan skyldes? Andre som opplever tilsvarende overforbruk?

cairnz

7000km, selv med et snittforbruk på 250Wh/km burde da ikke være mer enn 1750kWh. Sett på 250kWh for tap i ladeprosessen (godt over 10% tap) og du er fortsatt ikke over 2000kWh.

Har han noe trafo på løsninga si som står og "tappes" kontinuerlig?
Elbilist

Jimpec

Interessant. Sliter med å finne ut hvorfor strømfrobruket har gått i taket selv..
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Espen Hugaas Andersen

#3
En mulighet er defekt måler. En annen mulighet er at det brukes mye mer varmtvann i husholdningen av en eller annen grunn. Eller så er det vinteren som har krevd mer oppvarming.

Overforbruk på 8000 kWh på 6 måneder betyr en konstant last på ca 2 kW. Dette kan være mulig om bilen står utendørs, det har vært kaldt, og bilen er alltid varmet opp til 20C.

2 kW merker man, så om det ikke er store varmekilder noe sted, så må måleren være feil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

bb

Jeg tror ikke det er Teslaen som er synderen. Kjøp en strømmåler og se hva bilen faktisk trekker:
http://www.clasohlson.com/no/Trådløs-el-energimåler/36-3981
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

TTLied

Hvordan lader denne bekjente?
Jeg har 32A enfase 230V, og sammenlignet med mars sist år så har mitt daglige forbruk økt med 10kWh. Har kjørt 5.000 km I mars, men lader ca. halvparten hjemme.
Mars I fjor var kanskje en del kaldere, så reelt elbil-forbruk er nok noe mer enn 10kWh /dag.
P85 VIN229xx
Ferdig 01.11.13
Levert 12.12.13

Espen Hugaas Andersen

En yttligere mulighet: En lur nabo har koblet seg inn på husets strømsystem, og bruker det til å varme opp huset sitt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Cirion

Jøss, strømforbruket mitt har gått ned... Bortsett fra de dagene det stør for jævlig, så jeg fyrer opp oppkjørselen...
Har vært en varm vinter, så det har ikke gått med mye til fyring.

Min Tesla har gått 18 000km og jeg brukte 2000kwh mindre i fjor enn året før...
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Sjøhyene

De fleste moderne sikringsbokser har vel mulighet for å vise strømtrekket til enhver tid (i antall kW altså).
Da er det jo i så fall bare å gå rundt å dra ut kontakter til du ser hvor synderen er.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Elkjell

#9
Vet om tilfeller med feil på føler i ventilasjonsanlegg som medfører
at 2kw varme-element står på konstant. ( Balansert ventilasjon )

Dette kan også skje hvis man stiller inn høy temp på styringen..

zimba07

Mange feilkilder...

For et par år hadde et vennepar nyttårsfest som ble dyrere enn planlagt...

Festrøykere. Idioter. Dumskap. De skrudde på terassevarmeren (2x2500W) og glemte å skru den av. Ett kvartal senere kom strømregninga og da fikk far i huset sjokk...

---

Model S85, solgt
Model S90D, solgt
Model 3
Audi e-Tron 55

Cirion

Slike feil, kan unngås med smarte målere...

Bruker en slik til å måle forbruk på kritiske ting som bruker under 2,5kw (som f.eks balansert ventilasjon).
http://www.vesternet.com/z-wave-fibaro-wall-plug

Krever riktignok en hussentral som kan styre disse, men da har du full kontroll på hva som brukes hvor.
Samt at man kan hele tiden finne nye steder man kan automatisere og bytte brytere...
Ugg. Ser jeg er oppe i 68 forskjellige enheter  :o

Går det mange nok år, sparer vel systemet seg delvis inn  ::)
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Jejl

#12
Vi har ca 5 % lavere strømforbruk denne vinteren sammenlignet med i fjor, selv om Teslaen har kjørt ca 6500km.

Vi har 3 stk luft/luft varmepumper i huset, og de har nok likt seg veldig godt i vinden og plussgradene som har vært nesten i hele vinter. I fjor vinter brukte vi litt ved i tillegg, det har ikke vært nødvendig denne vinteren.

sn0le

Bor i vertikaldelt tomannsbolig.
Leser av strømmen med Hafslund-appen hver søndag.
Boligen er 100m2 og 2 etasjer, og vi har varmepumpe.
De siste 5-6 mnd har strømforbruket vært 200-350kWh i uka.
Fordelen med å lese av ukentlig er at man lett fanger opp unormalt forbruk før det er alt for sent, ref den terassevarmeren noen nevnte.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Øggen

Har kjørt 7300 siden 14 feb. og lader bare hjemme.
Vi bruker mellom 800-1000kw i mnd vanligvis.
I februar var forbruket 1657 og mars 1790, altså ca 800kw per mnd. Røfft sett 1600kw = 1600 spenn i tankfylling på ca 7000km. Som sunnmøring gleda meg slike tall :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA