Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva vis staten kjører full avgift på elbil?

Startet av Bushy, mandag 31. mars 2014, klokken 21:32

« forrige - neste »

Bushy

Hei. Tenkte litt på dette idag. Nå har jeg lest om så mye forskjellige priser hva tesla skulle ha kostet. Alt fra millionen å oppover til 1,5...
Men vis vi tar et utgangspunkt på ferdig bil med di nødvendige tillegg.
Kommer en bil på 1,2 mill( bare med mva nærmer den seg vel mill..)
Finnes det noen i Norges land som ville kjøpt den da? Hva med fremtiden vis dette skjer. Nybilsalget stuper med 90 prosent. Service senterne har ikke noe annet en... Ja service igjen å tjene på. Er dette nok å leve av for tesla i Norge. Eller vil vi se en etter en legges ned? Noen som har gjort noe tanker om dette?
S75D sept. 17

glemmestad

Det kommer ikke til å skje. I alle fall ikke med det første. De er vel vitende om at det ville være å "ta livet av" elbilen. Dette er ikke noe de som bestemmer vil gjøre uten videre (for en horde av sinte velgere!), og elbilforeninger og lignende vil si høylytt fra (les: ramaskrik :}

Så jeg tror du kan sove godt på natten. Det første som forsvinner er nok kollektivfelt og kanskje årsavgift.

Muffinman

Når elbilene blir avgiftsbelagte er de såpass gode og rimelige at de konkurrerer med fossilbiler. Ikke noe å bekymre seg for.

kennethl

Eller man lager en elbil med masse torque og lite hester slik at den også kan bli avgiftsgunstig. Husk at en E-up koster mer enn en vanlig Up om ikke det samme ca. Og folk kjøper den, du får sikkert rimeligere biler en BMW i3 til 300-350k også, men jaggu selges ikke de også.


Sense

Tror nok det første som går vil være momsen. Kanskje det kommer halv moms først eller økt veiavgift.
Avgift på HK, vekt og CO2 sitter nok lenger inne.

Det vil nok være fri ferdsel i kollektivfeltet som først må vike av insitamentene.

Amoss

Sitat fra: Sense på tirsdag 01. april 2014, klokken 22:40
Avgift på HK, vekt og CO2 sitter nok lenger inne.

Vel, for min del kan full CO2 avgift komme først som sist ;)
Model S 85D

Sense

Javisst, den kan de gjerne innføre.
Tror de folkevalgte er litt mer forsiktige når de skal endre bilavgiftene nå. For forrige regjering fikk mye pes når diesel-bilene over natten ble uglesett pga. nox utslipp og forslag om å stenge ute diesel-biler fra storbyene stod på avisenes forsider.
Mitt tips er at elbilene mister de mest belastede kollektiv-feltene mellom Asker-Oslo, først.
Håper jeg tar feil.

Car-El

Full CO2 avgift på en elbil er flere tusen i avslag, så det kommer aldring til å skje så lenge staten ikke tar inn "ei krona" på elbilen.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

OddB

Avgiftsnivået på biler vil bli mer og mer konsentrert rundt miljøbelastningen.
I praksis klimagassutslipp.
Selv om det vil komme økte avgifter på elbiler vil avgiftene på fossilbiler alltid være høyere.
Som elbileier  tror jeg du trygt kan se lyst på fremtiden. Det er det tverrpolitisk enighet om.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway


timingbeltkiller

#10
Sitat fra: OddB på onsdag 02. april 2014, klokken 23:18
Som elbileier  tror jeg du trygt kan se lyst på fremtiden. Det er det tverrpolitisk enighet om.
Staten verken kan eller vil gi slipp på bilen som melkeku.
Det betyr minkende statsinntekter pga sviktende fossilbilsalg må kompenseres med økte inntekter fra elbilene.
Det betyr igjen du som elbileier kan se mørkere på framtiden jo større deler av bilmarkedet elbilen erobrer.

BTW
Tverrpolitisk enighet har null verdi.
En politiker er nok mann for å love noe.
Men like mye mann for å bryte løfter.
Og politikere med rett til å gå i skjørt ved festlige anledninger,
er minst like ille.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

OddB

Det spørs hvilket perspektiv man har. ;-)
Jeg håper at den dagen elbilene kan stå "på egne føtter" og bensinstasjonene blir en kuriositet kommer snart. Ikke bare i Norge men i hele verden. Jeg har ingen problemer med å betale skatter og avgifter til fellesskapet.  På veien dit kan jeg love deg , selv med en blå-blå regjering, at det vil lønne seg å velge miljøvennlig. At partiene nå kappes om å fremstå klimavennlige er et godt tegn for framtiden selv om de enda ikke har fått til så mye.
Jeg vet at de fleste som har kjøpt Tesla ikke har gjort det av miljøhensyn,  men NOEN av oss har det :-D
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Elmo

Sitat fra: OddB på lørdag 05. april 2014, klokken 12:26
Jeg vet at de fleste som har kjøpt Tesla ikke har gjort det av miljøhensyn,  men NOEN av oss har det :-D

Hva gjør det nå om man kjøpte av miljøhensyn eller ikke, så lenge er utfallet det samme ;)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

OddB

Forskjellen er at noen er bekymret for at det blir for mange elbiler,  mens andre ikke kan få nok  men utfallet blir som du sier det samme  :-D
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 05. april 2014, klokken 12:14
Staten verken kan eller vil gi slipp på bilen som melkeku.
Det betyr minkende statsinntekter pga sviktende fossilbilsalg må kompenseres med økte inntekter fra elbilene.

Tja, når gir jo Staten slipp på arveavgiften som melkeku, og det snakkes om å gjøre det samme med formueskatten. Så at avgiftene fra enhver sektor aldri kan gå ned er jeg ikke med på, det kan kompenseres andre steder.

Forøvrig betaler jeg mye heller arveavgift enn hk- og vektavgift på elbiler. Dessuten, hvordan ser du for deg at de skal kompensere de manglende drivstoffavgiftene? Årsavgift på 15.000,-? Kilometeravgift som i gamle dager?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA