Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

prosedyrer etter skifte av blokker

Startet av andreash, torsdag 06. november 2008, klokken 13:19

« forrige - neste »

andreash

Hei.

Hva er standard prosedyre etter bytte av enkeltblokker i PSA.
En initiallading er jo ganske intens for gamle batterier. Må man ta initiallading etterpå?

Eg ha fått bytta to defekte blokker i min bil.. og i den kasse der byttet var, er alt i orden.. men det ser ut til at ein ny blokk har fått problemer i 4-er kassen.. tipper at initialladingen vi tok etter byttet var litt for drøyt for en av blokkene??

mulig jeg er helt på jordet, men det er altså status og satser på å få orden på siste blokken også..

Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

elektrolux

Initiallading er ikke stresende for blokkene unntatt når den blir initiert på allerede oppladet blokker.

Når du spør etter prosedyren; er det den offisielle metoden med initiallading uansett ladetilstand, eller den mer skånsomme måten, nemlig først utlading av samtlige blokker og så initiallading?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

andreash

Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

elektrolux

Den offisielle metoden er etter å ha konstatert underspenning på en eller flere av kassene å bytte denne/disse mot ny(e), lade bilen med initiallading, og fylle vann.

At dette betyr masse overlading på de kassene som fram til nå var i orden later ikke til å bekymre PSA som har skrevet prosedyren.

Den uoffisielle metoden, er ta ut alle batteriene, måle individuell spenning. Teste restkap, Sammenligne med hverandre, Recondisjonere blokkene og måle hvor mye "gruff" der er under 4,5 Volt, Initiallade med utvidet initiallading for å kompensere for recondisjoneringen, Vurdere ladekurven, og temperaturoppbygging, måle kapasiteten, Vurdere kapasiteten mot innbytteblokkenes kapasitet, for å se om de er kompatible. Vurdere videre arbeid med blokkene for å justere for redusert kapasitet. Så tilbakemontere de nå utladede blokkene sammen med innbytteblokkene i bilen, initiere normal initiallading, og fylle vann.

Begge metodene avsluttes med å måle de individuelle kassenes spenninger, for å se at alt nå er i orden. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA