Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: prosedyrer etter skifte av blokker  (Lest 1453 ganger)

andreash

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 165
    • Vis profil
prosedyrer etter skifte av blokker
« på: Torsdag 06. November 2008, klokken 13:19 »
Hei.

Hva er standard prosedyre etter bytte av enkeltblokker i PSA.
En initiallading er jo ganske intens for gamle batterier. Må man ta initiallading etterpå?

Eg ha fått bytta to defekte blokker i min bil.. og i den kasse der byttet var, er alt i orden.. men det ser ut til at ein ny blokk har fått problemer i 4-er kassen.. tipper at initialladingen vi tok etter byttet var litt for drøyt for en av blokkene??

mulig jeg er helt på jordet, men det er altså status og satser på å få orden på siste blokken også..

Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
 Buddy 2007
 Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14774
    • Vis profil
Sv: prosedyrer etter skifte av blokker
« Svar #1 på: Torsdag 06. November 2008, klokken 13:52 »
Initiallading er ikke stresende for blokkene unntatt når den blir initiert på allerede oppladet blokker.

Når du spør etter prosedyren; er det den offisielle metoden med initiallading uansett ladetilstand, eller den mer skånsomme måten, nemlig først utlading av samtlige blokker og så initiallading?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt Cree SAM og City el
Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Citroen C1 EVie, Berlingo, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino, Aptera #2246 og Sølv Monotrazer MTE-150 #7042

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

andreash

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 165
    • Vis profil
Sv: prosedyrer etter skifte av blokker
« Svar #2 på: Torsdag 06. November 2008, klokken 14:06 »
gjerne begge..
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
 Buddy 2007
 Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14774
    • Vis profil
Sv: prosedyrer etter skifte av blokker
« Svar #3 på: Torsdag 06. November 2008, klokken 23:03 »
Den offisielle metoden er etter å ha konstatert underspenning på en eller flere av kassene å bytte denne/disse mot ny(e), lade bilen med initiallading, og fylle vann.

At dette betyr masse overlading på de kassene som fram til nå var i orden later ikke til å bekymre PSA som har skrevet prosedyren.

Den uoffisielle metoden, er ta ut alle batteriene, måle individuell spenning. Teste restkap, Sammenligne med hverandre, Recondisjonere blokkene og måle hvor mye "gruff" der er under 4,5 Volt, Initiallade med utvidet initiallading for å kompensere for recondisjoneringen, Vurdere ladekurven, og temperaturoppbygging, måle kapasiteten, Vurdere kapasiteten mot innbytteblokkenes kapasitet, for å se om de er kompatible. Vurdere videre arbeid med blokkene for å justere for redusert kapasitet. Så tilbakemontere de nå utladede blokkene sammen med innbytteblokkene i bilen, initiere normal initiallading, og fylle vann.

Begge metodene avsluttes med å måle de individuelle kassenes spenninger, for å se at alt nå er i orden. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt Cree SAM og City el
Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Citroen C1 EVie, Berlingo, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino, Aptera #2246 og Sølv Monotrazer MTE-150 #7042

Daglig leder i Elbilhjelpen.no