Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forum for syting og konspirasjonsteorier

Startet av espen, fredag 07. november 2008, klokken 10:27

« forrige - neste »

espen

Beklager feilplassert innlegg, dette retter seg til de mest aktive brukerne:

Vi har et problem på dette forumet og det er at gamle, nye, fremtidige og også ikke-eksisterende problemer med elbiler, batterier og aktører til tider blåses opp og det skrives ofte i en pessimistisk og negativ tone. Det er ganske mange nysgjerrige utenforstående som leser på forumet og derfor må vi ha en mer balansert fremstilling.

Derfor vil jeg henstille spesielt til de mest ivrige brukerne av forumet om å i større grad reflektere over følgende før man legger inn innlegg:
- Ville du likt å se innlegget eller tråden på trykk i en avis?
- Er glasset halvfullt eller nesten tomt? Bruker jeg forumet for å bringe elbilsaken frem og holde elbiler i farta, eller bruker jeg det for å få utløp for generell frustrasjon?
- Hvordan kan dette innlegget påvirke en som knapt har hørt om elbil men vurderer å kjøpe sin første, kanskje på tross av at personalet i bilbutikken sa at elbil er dumt og batterier er farlig?

Vi trenger ikke late som det aldri har vært problemer med elbiler, men vi må huske på at de aller fleste har utelukkende positive opplevelser ved kjøp og bruk av elbil, og at innlegg på forumet ikke er bare erfaringsutveksling mellom gamle venner men også en offentlig arena.

Takk for hjelpen og for alt dere har bidratt med så langt!

ilmarw

Jeg er enig med Espen, vi kan ha dette i bakhodet når vi skriver innlegg. Vi skriver ikke bare for hverandre, men mange utenforstående. Flere på jobben som har vært innom og kommentert mengden av problemer som tilsynelatende er med elbiler. Jeg har hele tiden sagt at det gjelder de gamle bilene (PSA) nettopp fordi er gamle (batteriteknologi og servicemuligheter), selv har jeg aldri hatt så lite å tenke på med bil som nå som jeg kjører elbil.

ilmar
Polestar i bestilling

HHF

Må si jeg leser denne tråden med litt blandede følelser. Skjønner jo at dette er et åpent forum som leses av mange og at Norstart som forening selvfølgelig skal virke som et positivt og opplysende organ for elbilismen, men nettopp grunnet åpenheten og opplysningsverdien her inne derfor mener jeg at man må kunne ha ganske stor takhøyde her inne også, så lenge det ikke blir snakk om skittkasting og direkte vås. Saklig og engasjert debatt/diskusjon gjør trådene her inne veldig verdifulle både for elbileiere og de som vurderer å anskaffe en bil. De som sitter på gjerdet og lurer på om de skal anskaffe elbil kan lese til øyet blir tørt om både positive og negative sider om det å ha elbil, samtidig som de forhåpentlig også ser at det her finnes et meget kompetent miljø som vil hjelpe til og øser av sin erfaring opparbeidet gjennom mange års prøving og feiling som blir logget her. Det må jo være betryggende å lese slikt før man gjør et valg? Dette handler jo om forventningsdannelse - er forventningsnivået realistisk når man kjøper elbil, blir også opplevelsen av å eie en sannsynligvis ganske positiv.

Det er ikke lenge siden det var het debatt om hvorvidt det var sunt eller usunt for folk å få lese den "avanserte" delen her inne fordi den evt kunne skremme folk vekk. Heldigvis ble den åpnet, for jeg synes full åpenhet er det eneste riktige her. Det å be folk å moderere innlegg her er litt i samme gate - saklighet og ryddighet i skriveriene burde være en selvfølge, men det er en absolutt nødvendighet for verdien i et slikt forum at det ikke legges skjul på  noe heller.

Når jeg skal til å skrive en liten "testrapport" om min Think av den gamle typen - skal jeg da ikke fortelle om mine bekymringer og negative opplevelser med bilen? I så fall er jeg ikke rette mannen til å skrive den. Jeg skal selge bilen om ikke altfor lenge, men jeg vil da ikke skjule alle de negative sidene ved den allikevel. Det er viktig at kjøper og folk som vurderer en slik bil også vet hva de kan forvente seg både på godt og vondt.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Elmo

Jeg er veldig enig med sist nevnte taler. Som jeg skulle sagt det selv HHF.

/Jørn U.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Ken

Jeg tenker litt om den batterileie avtale som er så sentral når man vurderer å kjøpe en ny Think. Mange av de gamle som kan mekke litt er nok så forbannet med ordningen.
Er det en svik mot Think Nordic å kritisere avtalen? Så heldig vi er at mange forskjellige og opplyst synspunkter får dagslys her.

Vi driver ikke en politisk parti her. Heller se "Life of Brian"
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Laban

Sitat fra: HHF på fredag 07. november 2008, klokken 13:47
Jeg skal selge bilen om ikke altfor lenge, men jeg vil da ikke skjule alle de negative sidene ved den allikevel. Det er viktig at kjøper og folk som vurderer en slik bil også vet hva de kan forvente seg både på godt og vondt.

Jeg har ikke solgt elbil enda, men den dag kommer nok. Derimot har jeg solgt en del brukte fosilbiler gjennom tidene og jeg har da snarere fremhevet "feil" som jeg er klar over og gjerne irritert meg selv over. Synes det er bedre å være ærlig, på godt og vondt, slik at en evt kjøper ikke får overraskende problemer etter overtakelse. Jeg kunne jo sagt at alt fungerte fint mens jeg eide bilen, men er vel for ærlig til å kunne leve med det  ;).

Synes derfor det er helt greit at alt, både positive og negative, erfaringer kommer frem. Mulig noen kan bli litt skremt av de negative innleggene her, men da ser de også (hvis de leser svar og flere tråder her inne) at det er et forum hvor det er hjelp å få når problemer oppstår.

Jeg ville heller blitt skikkelig f.. hvis jeg kjøpte en elbil som ikke fungerte 100% hvis jeg ikke hadde lest at enkelte problemer kan oppstå. Leser gjerne forum for andre biler når jeg har kjøpt fosilbiler, så da er jeg litt forberedt på hvilke problemer de forskjellige moddellene har og hva som kan oppstå.
Trondheim
Tesla X LR Mai 23
Hongqi Feb-22
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

espen

Jeg synes det er litt pussig at innlegget mitt tolkes på denne måten. Har jeg nevnt sensur? Har jeg bedt om at vi ikke skal skrive om problemer? Nei!

Jeg ville bare gjøre oppmerksom på at dette faktisk er et viktig offentlig rom og ber alle ha et bevisst forhold til det.

Elbileiere og entusiaster jeg har møtt ansikt til ansikt fremstår nesten utelukkende som veldig positive, visjonære og miljøbevisste. Mange på dette forumet fremstår gjennom sine innlegg til tider nesten som det motsatte og jeg tror ikke de er slik i virkeligheten.

elektrolux

At der kommer fram bekymringer for hva som kan skje syntes jeg er viktig i en værden der alt skal males rosenrødt.

Hvorfor skal Elbilpridusenter få lov til å oppgi en urealistisk rekkevidde, En ladetid som intet strømnett tåler, og en batterileie som suger så surt at folk kan komme i økonomisk uføre av den.

Jeg tipper både Myndighetene, Think, Enviro, ElbilNorge etc er innom her og spionerer, og kan vi holde dem litt i tøylene, eller opplyse det reklamen ikke sier, til dem som aktivt søker informasjon, kan dette påvirke både bilene og kostnadene i positiv retning.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Boogie

Jeg er litt forundret over at et slikt innlegg mot syting og konspirasjonsteorier kommer inn paa forumet.
Jeg har i liten grad sett syting og konspirasjonsteorier paa forumet, og kan vel si meg enig at i at dette minner om sensur.

Det kan se ut til at mitt innlegg om den nye Thinken har satt i gang endel diskusjon og reaksjoner. Det synes jeg er riktig og viktig. Vi mangler informasjon, og i den forbindelse kan det kansje sees paa som syting.
Men paa den annen side saa blir folk opplyst i den grad vi faar tak i informasjonen FOER de gaar til innkjoep av en ny Think.
Man boer vite hva man gaar til.

Det sagt, saa er det stor sannsynlighet for at jeg kjoeper en ny Think selv. Ikke fordi jeg synes avtalen er saa god, men fordi det ikke er noe alternativ pr i dag. Bilen er meget god den, og jeg haaper da at jeg slipper aa skru saa mye paa den.
Har egentlig ikke planer om aa skru i det hele tatt!

Det som gjoer meg litt betenkt mhp batteriavtalen, er at man sikrer seg saapass mye.
Enten gjoer de gode penger paa dem dersom de er saa gode som de sier, eller saa forventer de store problemer, og tar hoyde for det.

Og for meg saa ser det ikke ut til at disse pengene gaar tilbake til Think, men til et finansieringsselskap som ikke putter pengene inn i aa styrke Think paa lengre sikt. Dersom overskuddet av mine "leieutgifter" gikk til videreutvikling av elbiler for fremtiden, saa hadde det faktisk vaert OK. Paa den annen side dersom problemene blir store saa vil det ikke paavirke Thinks oekonomi....
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Lynet

Helt enig med deg Boogie, hvis ikke Think kommer med betydelige endringer i sin kontrakt er nythinken helt uaktuell for meg.
Da venter jeg heller på alle de andre som kommer i løpet av 2009 eller 2010. for at alle bilprodusenter som følger med i miljøkrigen kommer med elbil eller hybrid er helt sikkert.
Når det gjelder moderering i sine uttalelser her på forumet har jeg absolutt moderert meg i batterileiesaken til Think......
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA