Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjulbolter

Startet av RaBalder, mandag 31. mars 2014, klokken 09:23

« forrige - neste »

RaBalder


Noen som vet hvilken dimensjon det er på hjulboltene (hvilken koppnøkkel trenger man)?

19" felger fra Tesla.

Jeg testet med 21mm og den virket litt slarkete.
20mm hadde jeg ikke for hånden.

Det kan jo også være noe med tomme-dimensjoner. 13/16"

????




Veggen

21 mm.
Testet med 13/16" og det ble bittelitt for trangt.

RaBalder

Det at dem blir sittende fast kan være det samme jeg så når jeg testet med 21mm hylse.

  • Den virket litt løs/slarkete
  • Bruker man den til å løsne eller stramme, ja så vrir antakelig bolten seg fast i verktøyet

Den slarken jeg så, synes jeg var litt for mye....


Skal ta en skyvelære og måle et par av boltene nøyaktig med tid og stunder.

pberg

Kan det være tomme-dimensjon?
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

pberg

13/16", kanskje?

Sitat
13/16 is the closest you are going to get , but it is just a hair too small. A 21mm is .82 inches- 13/16 = .8125 inches.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Spinner

Målt de med digitalt skyvelære nå, de er 21 mm på det tykkeste. På det smaleste (altså øverst) er de 20,7 mm.

Mhal

Da gjeller det vell å finne piper som ikke er for rome  :)

Muffinman

Med koppene jeg har tilgjengelig blir det enten slakke eller for trangt. Pussig.

RaBalder

Da er det bare en ting igjen.

Skiftenøkkel  ;D

ihlhaug

Jeg har ikke et svar til deg Sven-E, men jeg kan si det at min MDS var på service for ca to uker siden og hadde da kun satt på hjul to ganger, altså har mutterne blitt skrudd på fire ganger. På servicepapirene sto det at de hadde byttet alle mutterne, så da vet de vel at de ikke er perfekte. Kanskje du kan svippe innom Tesla å be om nye, må vel være noe reklamasjon på sånn, skal holde mer enn ett år/to bytter.
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

Leif1

Normalt verktøy her er en 21mm sekskantpipe og latmannsarm, samt momentnøkkel
for tiltrekking. Hva er problemet?
Konvertitt fra S til X

Rasmus.B

Problemet er vel at en ikke kan bruke luftverktøy på denne bilen uten å ødelegge hjulmuttrene.
Det er faktisk mange av oss bileiere som har bra med utstyr til bilholdet sitt, og ser på muttertrekkere som vanlig verktøy til hjulskift.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Krishell

Merkelig at man ikke kan bruke luftverktøy på belagte hjulmuttere :D  Det er helt std hjulmutter på M14 1.5. Kjøp dere noen nye dere kan ha ut bilens levetid. Det finnes i alle kvaliteter og farger. Det er verdt 200kr ;)

Muffinman

Mistenker at mange biler ble levert med mutre som hadde vide toleranser i 2013. De nye jeg måtte kjøpe fra Tesla passer perfekt inn i pipa som ikke passet på de første. Men det er skjøre saker. Se bilder i en annen tråd.

Krishell

Dekk forhandlere. Bilxtra. Det er 60 graders kon. Tror det er standard på aluminium. Skal du ha noen flotte, så sjekk Amazon.com  levering på 2 3 dager.
Mekonomen har også

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA