Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtigladestasjon Norheimsund (Hordaland)

Startet av Yagi, mandag 31. mars 2014, klokken 07:43

« forrige - neste »

Yagi

Norheimsund er kommunesenteret i Kvam Herad i Hordaland. På fredag ble det koblet strøm til og montert hurtigladestasjon på parkeringsplassen rett utenfor Straumen Senter.  Denne er ennå ikke i drift, men ut fra bildene, ser det ikke ut til at det bør ta for lang tid.

Stasjonen har tre ulike tilkoblingsmuligheter som vist.



Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

Mippen

Nice, det har jeg ventet på.  :) Ser ut som man må ha ladekort?
Fremtiden er elektrisk.

Sølve

Hurtigladerne i Hordaland er pr dags dato gratis med unntak av Grønn kontakt sin på Heiane på Stord.  Alle de øvrige hurtigladerne i Hordaland vil få betaling i løpet av året, men er for øyeblikket gratis.  Tipper at laderen i Nordheimsund blir gratis nå til å begynne med, men får betalingsløsning samtidig med de øvrige senere i år.
Bergen

flux

Veldig bra!

Den ser ut til å støtte Chademo + CCS + AC-43KW, men sikkert bare en om gangen.

Mippen

Sitat fra: Sølve på mandag 31. mars 2014, klokken 15:01
Hurtigladerne i Hordaland er pr dags dato gratis med unntak av Grønn kontakt sin på Heiane på Stord.  Alle de øvrige hurtigladerne i Hordaland vil få betaling i løpet av året, men er for øyeblikket gratis.  Tipper at laderen i Nordheimsund blir gratis nå til å begynne med, men får betalingsløsning samtidig med de øvrige senere i år.


Skal ikke det bli en felles betalingsløsning for hurtigladere etter hvert?
Fremtiden er elektrisk.

carstein

#5
Er det noen som vet status på hurtigladestasjonen i norheimsund?

Ser den står markert grønn på ladekartet, men hadde vært kjekt om noen kan bekrefte det - før jeg setter kurs!

Skal innover fjordene til helgen, og det hadde vært flott å kunne tatt Leafen med meg! :)
Nissan Leaf - 12

Mippen

Sitat fra: carstein på tirsdag 08. april 2014, klokken 12:08
Er det noen som vet status på hurtigladestasjonen i norheimsund?

Ser den står markert grønn på ladekartet, men hadde vært kjekt om noen kan bekreftet det - før jeg setter kurs!

Skal innover fjordene til helgen, og det hadde vært flott å kunne tatt Leafen med meg! :)

Hadde jeg likt å vite også. =) Hvis ikke noen kan svare så håper jeg noen kan sjekke? =)
Fremtiden er elektrisk.

Hans Håvard Kvisle

Hvis noen skulle svare, så måtte det være meg :)
Men ABB har ennå ikke fått det klart. Men vips så skal det være på plass, og da vil det bli vist ved siden av hurtigladekartet.
St.Hanshaugen

Mippen

Er denne åpnet og virker nå? Lurte på en tur dit snart =)
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

#9
Da kan jeg bekrefte at denne er åpen :) Kjørte fra Askøy utenfor Bergen. Ladet opp til 100 prosent før jeg kjørte. I Følge jurrasictest skulle jeg ha ca 20prosent igjen på rekkevidden men hadde 47prosent og omtrent like mange km igjen etter 92km kjørt. Kjørte i fartsgrensen og hadde ikke ac på. Bare viften. Ladet til 88 prosent før jeg kjørte hjem. Stigningen opp til kvamskogen stjal 16prosent batteri men siden jeg kunne regenerere ned til samnanger kjørte jeg inn igjen mye av det jeg tapte. Tapte også litt fra Samnanger til Gullbotn, men regenererte mye ned mot osterøybroen. Kjørte en liten omvei hjem for turen sin del. Ble derfor rundt 100km hjem og hadde 17prosent og 22km igjen. Det blåste litt på turen og var rundt 8+. Sol og tørre veier.
Fremtiden er elektrisk.

Yagi

Som tilsvarende stasjoner i Hordaland (nevnt her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13665.msg231046.html#msg231046), har også denne stasjonen nå 3 fungerende uttak.

Jeg ladet her på AC for et par dager siden. Da jeg derimot kom tilbake dit i går, var laderen død. Skjermen bad meg velge type lading, men symbolene for ladetype var borte og ingenting skjedde ved berøring av skjermen.

Jeg ringte Kvam Kraftverk, og 2 minutter senere var deres vaktbil på stedet (i arbeidstiden). de kunne ikke så mye om stasjonen sa de, så de skrudde bare av og på strømtilførselen til ladestasjonen fra trafoen like i nærheten.

Det avslørte at ladestajsonen kjører en BIOS fra American Megatrends og at operativsystemet er Linux Ubuntu 12.04.02 LTS.  ;) Etter et par minutter med oppstart var stasjonen klar til bruk igjen.  :)
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

alr

Jeg testet hurtigladestasjonen i Norheimsund nå i påsken. (Tesle Mod S - Type 2) Fungerte fint. Betalte med SMS. Det koster 10,- i oppstartavgift, og 2,- pr minutt. Jeg synes prisen er helt hårreisende, og sendte nettopp følgende epost til Kvam Kraft. Håper på svar.


"Hei!

Jeg har nylig kjøpt meg elbil, og hadde i påsken gleden av å teste ut deres (type 2-)ladestasjon i Norheimsund.
Den fungerte prikkfritt, og er et kjempefint tilskudd til ladestrukturen!
Det jeg lurer litt på er deres tanker omkring prisingen for dette.
Dere tar 2 kroner pr minutt. Min bil er utstyrt med dobbeltlader, og jeg klarer benytte med av 22 KW på en time, noe som tilsvarer ca 110 kilometers rekkevidde. Dette koster altså 120 kroner.
For tilsvarende biler som ikke har montert dobbeltlader kan man altså benytte seg av 11 KW på en time, noe som gir rundt 55 kilometers rekkevidde. Dette også til den nette sum av 120,-
For 120 kroner kommer en bensin- eller dieselbil seg vesentlig lengre enn både 55 og 110 kilometer.
Jeg vet ikke hva deres pris pr. KWt er, men vi snakker vel her om en meget voksen avanse på ganske mange hundre prosent. Dette tilsvarer omtrent en literpris på bensin på hhv 25 og 50 kroner.
Forskjellige biler har jo forskjellige grenser for hva de kan benytte seg av pr. time. Kunne det vært en ide å heller ta betalt pr. KW, og ikke pr. minutt? Og gjerne redusere prisen en del?

Jeg er som nevnt svært glad for hurtigladestasjonen i Norheimsund, og ønsker gjerne å benytte meg av den, både for min egen del, og også av idealistiske grunner. Men til noe som ligner "blodpris" er det dessverre ganske uaktuelt.

Jeg håper dere kan revurdere prisingen, og dermed gjøre lading i Norheimsund mere attraktivt!

Med vennlig hilsen Andreas Lien Røe"
Rød S85D
Love it to pieces!!

Ferry

Nå har vel Kvam Kraft "litt" flere utgifter å forholde seg til enn prisen på strømmen da. Det samme kan nok sies om deg som nåværende Tesla-eier, med ny bil på vei.. ;) Har du regnet på hva bilen koster deg pr. km? Hvis du fordeler pengene du bruker på betalladere over disse km, hvor stor økning er det snakk om?
Jeg må innrømme at jeg sliter litt med å gi deg den helt store sympatien.

elbil-1

Så det er greit at porche-eiere betaler 100,- pr liter bensin, mens 2cv eiere bør slippe med 2.- pr. liter?
(hvis man skal følge ressonnementet ditt)

Ferry

Jeg klarer ikke å skjønne hva du mener, elbil-1. Jeg har ikke nevnt hverken Porsche, 2CV eller literpris på bensin. Kan du forklare nærmere?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA