Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Enkelt å finne ut om en har IT eller TN?

Startet av Rapid, torsdag 27. mars 2014, klokken 21:01

« forrige - neste »

Rapid

Ringe energiselskapet sikkert.. ;)  Men kan en enkelt se forskjell ved å ta en titt i sikringsskapet?

Jeg vet jeg har TN hjemme. Men på hytta er jeg mer usikker ???

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

Rapid

Aha :o   Tidligere uinteressante klistrelapper inneholder plutselig viktig informasjon om en vurderer fransk elbil 8)

Blir spennende å sjekke på hytta.

emil

Det letteste er jo å se hva som står på selve skapet eller måler. Ganske mange kan gi svar fort ved å kun se et bilde av hva som er brukt og hvordan ting er satt opp.

Ellers kan vel byggeår + hvor i landet hytta er gi en liten pekepin på om det er TN eller IT.

Mippen

Som jeg nevnte så står det på mitt skap hva det er. Er et lite skilt på utsiden av døren. Tror det står inni også.
Fremtiden er elektrisk.

eclipse


Sitat fra: Rapid på torsdag 27. mars 2014, klokken 21:01
Ringe energiselskapet sikkert.. ;)  Men kan en enkelt se forskjell ved å ta en titt i sikringsskapet?

Jeg vet jeg har TN hjemme. Men på hytta er jeg mer usikker ???

Det står på samme arket som alle sikringskursene står. Avkryssingsbokser i øvre del av arket.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

breitling

En annen metode er å ta frem multimeter. Sjekk spenning mellom en fase (hvilke som helst) og jord i en stikk kontakt. Hvis du måler 115V er det snakk om IT-nett. Måler du spenning på 230V har du TN-nett.
Oslo
2012 Peugeot iON - solgt
2016 MB B-250e Edition - solgt
2021 VW id.3 1.st Pro Performance "Eldina3"

Rav4_EV

SitatMåler du spenning på 230V har du TN-nett.
Feil. Du kan like godt ha IT nett med jordfeil.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 28. mars 2014, klokken 20:35
SitatMåler du spenning på 230V har du TN-nett.
Feil. Du kan like godt ha IT nett med jordfeil.

Det stemmer. Det er mye enklere å se på hovedsikringen. 3 moduler=IT, 4 moduler=TN. Forutsatt 3-fase inntak da.

En Renault Zoe bør forøvrig lade fint på et IT-nett med massiv jordfeil der den ene fasen ligger til jord ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Gordon Retriever

Har jeg lov til å rigge en slik jordfeil på IT-nettet mitt selv, eller må jeg kontakte en autorisert installatør?   ;D

iAnders

Jeg måler 236V mellom den ene lederen og jord og 0V mellom den andre og jord, hva har jeg da?

breitling

Sannsynligvis har du TN-nett. Men sjekk i skapet ditt; er det 3 eller 4 hovedsikringer? Bruk også andre metoder (nevn her) for å være 100% sikker.
Hos meg er det definitivt IT-nett. Så må en trafo rigges til. Og jeg kan bruke en av 4-5 16A kurs.
Oslo
2012 Peugeot iON - solgt
2016 MB B-250e Edition - solgt
2021 VW id.3 1.st Pro Performance "Eldina3"

emil

Men "tvilsomme" ladeløsninger der man ikke er garantert å få lade selv om man har en haug med 16A kontakter tilgjengelig hvis man er på tur gjør at Renault Zoe ikke vil bli vurdert i det hele tatt.

Rav4_EV

Bare å lage seg en liten skjøteledning der du klipper av jordledningen fra nettet og legger denne sammen en av fasene mot bilen.
Ligger det livløse personer rundt bilen din etter lading er det bare fordi de har lent seg mot den.
Effektiv tyverisikring. ;D
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Rapid

Sitat fra: Rapid på torsdag 27. mars 2014, klokken 21:56
Blir spennende å sjekke på hytta.

Og der var det interessant nok TT nett. Tror nok at det blir en bil som kan lades på alle norske nett ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA