Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Enkelt å finne ut om en har IT eller TN?

Startet av Rapid, torsdag 27. mars 2014, klokken 21:01

« forrige - neste »

sn0le

Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Jan-Ingvar

Hei,

Drar frem denne tråden. Lyse mener at jeg har IT-nett, men jeg er i tvil. Jeg prøvekjørte en Renault Zoe før helga som ladet helt fint hos meg uten noen form for skilletrafo. Jeg har 230V mellom nulleder og fase, 230V mellom fase og jord og 5-7V mellom nulleder og jord- avhengig hvor i huset jeg måler. Jeg har 2 modulers hovedsikring og har ikke jordfeilbryter.

Kan jeg fortsatt ha IT-nett, med en eller anne feil som gjør at det oppfører seg som TN ?

Marius Engel

Merking av nettsystem og spenningsnivå i skapet på boliger ble først pålagt i norm i 2010.

Normal spenning mellom faser og jord i IT- og TT-nett er ca 132V mellom faset og jord. Hovedsikringer er 2-polt eller 3-polt.
Ved jordfeil i IT nett, eller ved dårlig jordelektrode i IT og TT nett kan spenningene mellom faser og jord dra seg skjeve. Er spenningen mellom fase og jord mer enn 230V, er du garantert på ett IT nett med jordfeil på trafokretsen.

I TN 230V nett er inntaket 2-polt eller trepolt. Spenningen mellom fase og jord vil alltid være ca 132V så sant systemjorden fra e-verket er tilkoblet. Vanlig nettsystem i Bergen sentrumssone.

I 400V TN-nett er inntaket 2-polt eller 4-polt.
Ved 2-polt inntak vil du alltid måle 0V mellom nøytral og jord, og 230V mellom fase og jord. 230v mellom fase og nøytral.
Ved 4-polt inntak vil du måle 400v mellom faser, ellers likt som ved 2-polt inntak.

Marius Engel

#18
Sitat fra: Jan-Ingvar på mandag 12. januar 2015, klokken 20:02
Hei,

Drar frem denne tråden. Lyse mener at jeg har IT-nett, men jeg er i tvil. Jeg prøvekjørte en Renault Zoe før helga som ladet helt fint hos meg uten noen form for skilletrafo. Jeg har 230V mellom nulleder og fase, 230V mellom fase og jord og 5-7V mellom nulleder og jord- avhengig hvor i huset jeg måler. Jeg har 2 modulers hovedsikring og har ikke jordfeilbryter.

Kan jeg fortsatt ha IT-nett, med en eller anne feil som gjør at det oppfører seg som TN ?

Ja, det er ikke umulig at det er IT-nett med jordfeil på trafokretsen. Og/eller at du har dårlig jordelektrode.

Er det luftinntak hos deg? Er det luftledninger i næheten, som ikke er høyspent?

Marius Engel


Sitat fra: jkirkebo på fredag 28. mars 2014, klokken 22:23
Sitat fra: Rav4_EV på fredag 28. mars 2014, klokken 20:35
SitatMåler du spenning på 230V har du TN-nett.
Feil. Du kan like godt ha IT nett med jordfeil.

Det stemmer. Det er mye enklere å se på hovedsikringen. 3 moduler=IT, 4 moduler=TN. Forutsatt 3-fase inntak da.

En Renault Zoe bør forøvrig lade fint på et IT-nett med massiv jordfeil der den ene fasen ligger til jord ;)

3 moduler kan være 230V TN-nett, slik som i Bergen sentrum. Men da vil spenningen mellom fase og jord være ca 132V så sant systemjorden fra everk er koblet til jordskinnen.

Marius Engel


Sitat fra: breitling på fredag 28. mars 2014, klokken 20:23
En annen metode er å ta frem multimeter. Sjekk spenning mellom en fase (hvilke som helst) og jord i en stikk kontakt. Hvis du måler 115V er det snakk om IT-nett. Måler du spenning på 230V har du TN-nett.

132V er spennigen som er mellom fase og jord hvis nullpunktet ligger på null i IT-nettet.

Jan-Ingvar

Sitat fra: Marius Engel på mandag 12. januar 2015, klokken 21:38
Sitat fra: Jan-Ingvar på mandag 12. januar 2015, klokken 20:02
Hei,

Drar frem denne tråden. Lyse mener at jeg har IT-nett, men jeg er i tvil. Jeg prøvekjørte en Renault Zoe før helga som ladet helt fint hos meg uten noen form for skilletrafo. Jeg har 230V mellom nulleder og fase, 230V mellom fase og jord og 5-7V mellom nulleder og jord- avhengig hvor i huset jeg måler. Jeg har 2 modulers hovedsikring og har ikke jordfeilbryter.

Kan jeg fortsatt ha IT-nett, med en eller anne feil som gjør at det oppfører seg som TN ?

Ja, det er ikke umulig at det er IT-nett med jordfeil på trafokretsen. Og/eller at du har dårlig jordelektrode.

Er det luftinntak hos deg? Er det luftledninger i næheten, som ikke er høyspent?

Jeg har kabel i bakken inn i huset. Får prøve i morgen i måle på inntaket samtidig som alle kurser er slått av for å se om målingene er like da. Hvis det da virker normalt kan jeg slå på en og en kurs til feilen oppstår. Har sendt en henvendelse til netteier også for å se hva de mener.

Marius Engel

Det kan være jordfeil hos en annen abonnent på trafokrestsen som drar spenningen skjev også. Men du kan prøve, og se hva som skjer.

KjellG

Ikke alle TN-nett som har sikring/bryter i N-leder.

Hvis en ikke finner noe merking i skapet kan en måle mellom alle faser og fase og jord. Burde avklare om det er 230V IT/TT eller 230/400V TN.

Jan-Ingvar

Hvor mye skal til av jordingsfeil for å forskyve spenningen? Si at jeg har IT-nett slik netteier mener og samtidig har 230V mellom en fase og jord og tilnærmet 0V mellom den andre fasen og jord.

Hvis feilen ligger hos meg - betyr det at jeg har enorme mengder strøm som går rett i bakken og som jeg betaler for, eller kan selv en liten feil skape en så stor skjevhet?

Marius Engel


Sitat fra: Jan-Ingvar på mandag 12. januar 2015, klokken 22:28
Hvor mye skal til av jordingsfeil for å forskyve spenningen? Si at jeg har IT-nett slik netteier mener og samtidig har 230V mellom en fase og jord og tilnærmet 0V mellom den andre fasen og jord.

Hvis feilen ligger hos meg - betyr det at jeg har enorme mengder strøm som går rett i bakken og som jeg betaler for, eller kan selv en liten feil skape en så stor skjevhet?

Det meste jeg har hørt om, eller sett melding om inne på kontoret på jobben, er over 700V mellom fase og jord. Selv om jeg trodde at maks mulig soenning var omkring 500V.

Hvis det ligger en spole mellom fase og jord (typisk lysarmatur med jordfeil) kan spenningen bli høyere enn 230V.

Hvor stor jordfeilen må være for å forskyve nullpunktet vet jeg ikke. Men skal jeg gjette, må isolasjonsresistansen være tilnærmet 0,0 Mohm, altså jordslutning. Jeg vil også tro at summen av jordfeil hos flere abonnenter kan ha innvirkning. (Litt usikker her).

Jan-Ingvar

Sitat fra: Jan-Ingvar på mandag 12. januar 2015, klokken 22:03
Sitat fra: Marius Engel på mandag 12. januar 2015, klokken 21:38
Sitat fra: Jan-Ingvar på mandag 12. januar 2015, klokken 20:02
Hei,

Drar frem denne tråden. Lyse mener at jeg har IT-nett, men jeg er i tvil. Jeg prøvekjørte en Renault Zoe før helga som ladet helt fint hos meg uten noen form for skilletrafo. Jeg har 230V mellom nulleder og fase, 230V mellom fase og jord og 5-7V mellom nulleder og jord- avhengig hvor i huset jeg måler. Jeg har 2 modulers hovedsikring og har ikke jordfeilbryter.

Kan jeg fortsatt ha IT-nett, med en eller anne feil som gjør at det oppfører seg som TN ?

Ja, det er ikke umulig at det er IT-nett med jordfeil på trafokretsen. Og/eller at du har dårlig jordelektrode.

Er det luftinntak hos deg? Er det luftledninger i næheten, som ikke er høyspent?

Jeg har kabel i bakken inn i huset. Får prøve i morgen i måle på inntaket samtidig som alle kurser er slått av for å se om målingene er like da. Hvis det da virker normalt kan jeg slå på en og en kurs til feilen oppstår. Har sendt en henvendelse til netteier også for å se hva de mener.

Jeg har nå målt på inntaket i huset. Med hovedsikringen slått av har jeg 235 V mellom fasene, 232V mellom en fase og godset i sikringsskapet og 3V mellom den andre fasen og gods. Har også målt 0,3 ohm mellom et vilkårlig jordingspunkt i stikkontakt og nærliggende vannrør i kobber. Tolker disse resultatene som at jeg har god jording og at feilen ikke ligger hos meg?

Med hovedsikringen slått på og et uttak på 8-10 kW i huset er målingene like, bare at da synker spenningen til 230V og jeg har 237V og 3V mellom fasene og jord.

KjellG

Ser ut til at det er en jordfeil utenfor ditt hus. Foreslår at du kontakter netteier og setter dem på saken.

En jordfeil hos deg kan dels være kostbart, dels være gratis. kWh- telleren (i alle fall de gamle) måler strømmen i bare én fase eller to faser. Den siste faselederen måles ikke for strøm inn skal være lik strøm ut. Om din jordfeilstrøm blir målt, er mao avhengig av hvilken fase som har jordfeil.

Marius Engel

Du har målt resistans i jordleder. Det gir ingen indikasjon på om jordelektroden er bra.

Er det IT nett de opplyser, er det en feil utenfor huset ditt, hos en abonnent på trafokretsen.

Jan-Ingvar

Sitat fra: Marius Engel på tirsdag 13. januar 2015, klokken 14:00
Du har målt resistans i jordleder. Det gir ingen indikasjon på om jordelektroden er bra.

Er det IT nett de opplyser, er det en feil utenfor huset ditt, hos en abonnent på trafokretsen.

Jeg tenkte at kobberrøret sikkert er skikkelig jordet og ved å måle resistansen mellom det og jordingspunktet i kontakten kunne jeg sjekke om kontakten også var jordet. Det var altså feil.

Hvordan kan jeg enkelt sjekke jordelektroden?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA