Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål vedrørende tilrettelegging av det elektriske til garasje mht lading/etc

Startet av bitsandbytes, mandag 06. juni 2016, klokken 19:27

« forrige - neste »

bitsandbytes

Sitat fra: zyp på torsdag 09. juni 2016, klokken 00:18
40A høres lite ut for IT (16kW), men er et mer rimelig tall for TN (28kW), så jeg holder en knapp på sistnevnte.

Det ble også nevnt i første innlegg at trafostasjonen er ny, og med mindre den erstattet en tidligere trafostasjon som forsyner eksisterende boliger så er det lite sannsynlig at den er IT.

Var oppom trafoen nå for å se om det stod noe på den, men overhodet ingen informasjon å oppdrive, så kan fortsatt ikke si noe om det er TN eller IT.. Men det er som du sier en helt ny trafostasjon, dvs ingen erstatning for en tidligere trafo.

Ellers ikke hørt noe mer konkret om hva det blir til fra hverken utbygger eller elektriker. Eneste vi har fått beskjed om er at det er en uenighet dem i mellom fordi utbygger/selger trodde det skulle være 3x63A som var standard i alle boligene i prosjektet, mens det nå er planlagt 3x40A som standard.

Så spent på hva resultatet blir her; om vi enten for en oppgradering inkludert i prisen eller om det blir ansett som et tilvalg.  :P

KjellG

63A IT = 25kW
40A TN = 28 kW

Fortsatt litt uklart. Er det noen i nybyggerområdet som pt får (bygge)strøm?

Dersom du måler spenningen mellom faseledere og jord, vil du måle ca 132V mellom hver faseleder og jord og 230V mellom faseledere i et IT nett.

I TN vil du måle 230V mellom hver faseleder og jord og 400V mellom faseledere.

Dersom trafo er ny og tydelig bare skal mate et nybyggerområde er det trolig TN. Alt nytt er TN så lenge en slipper å trekke på noe gammelt i nærheten.

bitsandbytes

Ingen av boligene på feltet er ferdig enda. Første skal leveres om tre-fire uker så vidt jeg har forstått det. Skulle gjerne målt hvis jeg hadde hatt tilgang og utstyr, men per idag har jeg ikke det. Er på et vis prisgitt informasjon fra selger og/eller elektrikerfirmaet, men ingen av de er så ivrige på å svare på mail som jeg skulle ønske de var.


Trafoen er helt ny, oppført en eller annen gang siden i fjor høst. Er nok kun det nye feltet som mates av den, så kan vel anta det er et TN nett.

Av ren nysgjerrighet, hva er parametrene i regnestykket ditt?

Kommer med mer info når jeg får noe svar fra selger eller elektriker. Planer om å ringe netteier for å finne ut av dette med nettet i morgen eller på torsdag.

TB

63A IT = 25kW   = 230 * 63 * 1,73 (1,73 = roten av 3)
40A TN = 28 kW = 230 * 40 * 3

Nye skap, trafo osv for 400 V TN brukar vera merka med rødt skilt 400V.
Eldre skap er ikkje nødvendigvis merka.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

KjellG

Litt vrient det der. Enklest er TN. I et TN nett er fasespenningen 230V og linjespenningen 400V.

Fasespenningen er spenning mellom én faseleder og midtpunktet, nulleder, N-leder. Linjespenningen er spenningen mellom to faseledere. Nå er det to måter å regne på, gitt 40A sikring:

1) 230*40*3 = 28 kW Dette er greit. Vanligvis ligger alle laster i boliger mellom fase og N-leder. Med 3 faseledere er det bare å multiplisere opp.

2) 400*40*sqrt3 = 16*1,73 = 28 kW Her kommer "spøkelset" roten av 3 inn. Det henger sammen med faseforskyvningen på 120 grader mellom fasene.

I et IT-nett blir det tilsvarende. Om en hadde tilgang til nullpunktet i trafoen kunne en målt fasespenningen og regnestykket ville blitt:

1) 132*63*3 = 25 kW

En har ikke tilgang til nullpunktet og alle laster kobles mellom faseledere. Regnestykket blir:

2) 230*63*sqrt3 = 25 kW

Ser TB kom meg i forkjøpet, så nå fikk du dobbel dose :-)




bitsandbytes

Da er spørsmålet om hva slags nett det er der avklart; det er IT - 230V.

Ellers blir opplegget i garasjen som elektriker skisserte i en e-post jeg siterte på forrige side, så da anser jeg dette som løst og takker for tilbakemeldinger og gode innspill.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA