Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Manglende dimmensjonering av strøm til nye byggefelt

Startet av rogersen, mandag 11. april 2016, klokken 09:10

« forrige - neste »

rogersen

Jeg bor i et helt nytt byggefelt som fortsatt er under utbygging. Eneboliger på 180+ kvm her har en hovedinntakssikring på 32A 400V. Dette er ikke veldig mye effekt til et stort hus. Det er helt nytt TN-anlegg i hele feltet.

Jeg fikk et tips fra elektrikeren min om at jeg burde søke om å få oppgradere hovesikring i tilfelle jeg en gang i framtiden ville semi-hurtiglade elbilen min. Jeg har nå en Leaf, men om få år vil jo veldig mange ha elbiler med lang rekkevidde og dertil stort batteri som vil "kreve" semi-hurtigladning. Elektriker ringte Agder Energi, og de svarte at dette feltet ikke var dimmensjonert for at noen skulle få større sikring eller semi-hurtiglade elbiler. Kablene ligger i bakken, og det vil koste en formue å oppgradere dette senere. Men Agder Energi og Block Watne bruker minimumskrav for utbygging. Eventuell oppgradering vil bli dytter over på beboerne en gang i framtiden.

Her er det vel på tide med en oppgradering av reglene?!

THE

Med 400V har du vel TN-nett og ikke IT-nett? 32A 400V betyr vel trefas inntak, og dermed ca 22kW max effektuttak? Jeg har trefas 230V IT 63A, ca 25kW max effektuttak, hjemme hos meg. Hus på 240kvm fra 70-tallet med dertil isolasjonsnivå og behov for oppvarming. Jeg har 11kW (400V 16A med trafo) lademulighet for elbil, og det går fint, så det bør også gå hos deg med litt planlegging av effektuttak.

Jeg er heller ikke helt enig i at biler med større batteripakker vil kreve høyere ladeeffekt. Behovet mitt for rask hjemmelading er på grunn av liten batteripakke. Med dobbelt så stort batteri hadde det helt sikker vært tilstrekkelig med 16A 1fas lading over natta.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

tutti

Han har nok 3-fase 32A med 400V.

Nå vil han samtidig sannsynligvis ikke få 32A da infrastruktureier kan si nei, men 3x16Ax400V bør være innen rekkevidde. Det er 11 kWh :)

Treg hjemmelading (16A eller dårligere) passer ikke for normal bruk (20 k+ i året) da det tar mange mange timer å lade en elbil.

rogersen

Jeg mente TN-anlegg ja. Jeg har ikke så mye peiling på strømforbruk og effekttopper osv. Vi er i ferd med å få satt inn et boblebad, og elektriker sa da at semi-hurtiglading i tillegg til dette vil bli vanskelig. Det synes jeg høres knapt ut. Han sa at dersom boblebad, komfyr, koketopp og lading gikk samtidig så ville det ikke holde. Mulig det bare var en salgs-pitch? ;) Jeg vil også tro at 16A-lading med Tesla (S/3) vil bli i tregeste laget dersom en bruker bilen litt.

THE

Tja, 8 timer om natta med 16A (antar 3,3kW inn på batteriet) lading gir ca 26kWh. Det er nok til 130 km kjøring ved forbruk på 2kWh/10km, noe som er en god del høyere enn mitt snittforbruk med Zoe i vinter. 130 km hver eneste arbeidsdag tilsvarer 30000km/år i pendling. Med batterier på 50-60kWh så har man en ganske stor reserve om man ikke skulle få ladet batteriet fullt opp i løpet av natta også.

Jeg står fremdeles på mitt om at effektbehov for lading blir lavere, og ikke høyere, med større batteripakker pga at det er mer fleksibelt når du må lade. Nå må jeg ofte lade med høy effekt hjemme fordi jeg kommer hjem med nesten tomt batteri og skal ut på lengre turer på ettermiddagen. Med 50kWh tilgjengelig kan man kjøre 20-25 mil på vinter og opp mot 35-40 mil på sommer pr lading.

Når det gjelder max effektuttak ved lading, så kommer det flere ladebokser med mulighet for smart styring slik at ladeeffekten går ned hvis det er høyt effektforbruk ellers i huset. Selv med en Tesla S 90kWh vil du sjelden ha behov for veldig mange timer sammenhengende lading på 11kW. Hvis man lader på natta så brukes ikke koketopp, boblebad, varmtvannsbereder og elbillading samtidig heller. På 7 timer lader man en Tesla S90 fra nesten tom til nesten full på 11kW lading. Selv med veldig mye kjøring er det få som vil ha bruk for mer enn 11kW ladeuttak hjemme, jeg tror de aller fleste vil klare seg med 3,6kW ladeuttak uansett om de kjører Tesla eller iMiev.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Ferry

Jeg har nytt hus med 3x40 A hovedsikringer (TN) Jeg ville ha 3-fas 32 A CEE på veggen, men det gikk ikke. Måtte ta til takke med 25 A sikringer på 32 A CEE-kontakt. Ganske skuffende. På den annen side har jeg ikke brukt den ennå. Fungerer helt ok å lade med bare 6 A fra schuko til vanlig.

Robert Sund

3x40 A synes jeg er lavt for ett nytt hus, og 3x32 A for en ny enebolig er enda mindre.

Dette vill lett kunne legge unødvendige begrensinger på fornuftig bruk.


I tillegg til ulemper som allerede er omtalt vil jeg nevne tre områder der det virkelig vil frata bruker/eier og området muligheter.

1)
Bruk av elbiler og varmtvannsberedere til å forbedre strømkvalitet for alle, og samtidig være en kilde til gratis penger for den som allerede har hus eller elbil. Dette vil være en stadig økende fordel for hele den elektriske infrastrukturen ettersom fornybar tilfeldig kraft bygges ut.

Selv ved å kun slå på varmtvannsberedere og lade litt høyere SOC på elbilen ved lav strømpris vil det være penger å spare for kunden og ekstra penger å tjene for leverandør samtidig, samt mindre risiko for overproduksjon. Årsaken er at strømprisen ikke påvirker forbruket i nevneverdig grad (i dag); folk lar ikke være å dusje fordi strømprisen tilfeldivis er høyere akkurat den morgenen, og de dusjer ikke så lenge at de ikke rekker jobb bare fordi strømmen er litt billigere den morgenen.  Med mer tilfeldig kraft vil tilførselen av kraft variere mer. Ved å redusere underforbruk/overproduksjon vil plutselige fall i prisen bli skjeldnere og mindre dramatisk, og det fører samtidig til at det blir sikrere for produsenter å legge inn mer (langvarig) kraftproduksjon noe som vil redusere toppene. Det er en vinn vinn situasjon for alle. En ganske liten endring i forbruk vil stabilisere prisen betydelig.

Ved å tilby kapasiteten mellom 60 og 80 prosent SOC på elbilen til nett-eier, kan både døgnvariasjoner og hurtigere endringer stabiliseres, og gratis penger pumpes inn på kontoen til elbileieren. Det kan gjøres ved å sette grense for hvor billig levert strøm må være for å lade over 60%, og hvor dyr den må være for å levere strøm ut på nettet. Dette er så lønnsomt at det vil komme ganske raskt for nye biler. Elbilforeningen vil kunne være en aktør på NASDAQ OMX Commodities Europe for eksempel, der de individuelle elbileierne får mesteparten av profitten og noen prosent går til å støtte foreningen.

Det er vrient å få dette til når sikringene knapt dekker normal bruk.

De som har for puslete sikringer betaler like mye for hus og elbil, men er fratatt muligheten til å kunne bidra, og til å bli tilført penger.

2)
Puslete sikringer vil også frata huseier mulighet til nabolading (a), slik vi har nabobil i dag. Er de kommersielle ladestasjonene ute av drift (eller opptatt), sving innom ett naboladingspunkt. Betal en femtilapp for inntill en time på 22kW til huseier. Huseier går med mer enn hundre prosent profitt, og langt flere vil tørre å legge ut på langtur med elbilen sin.

Det blir litt vrient å tilby 22kW når strømkursen inn til hele huset er 22kW.

[a] Nabolading er mitt begrep for dette.


3)
Tilkobling av nåværende og fremtidig utstyr som krever 400V 32A tilførsel. Etterhvert som samfunnet elektrisiferes vil stadig mer utstyr forvente minst en normal rød 32A sokkel.

Det er billigere å produsere en 22kW snøfres (på ledning) enn en langt mindre og mer bråkete fossilvariant. Og billigere i bruk, i vedlikehold, og ikke noe tull med gammel bensin.

Hvis en nødetat trenger å koble til en pumpe, er dette langt enklere hvis det er strøm tilgjengelig. Det kan være ditt hus det gjelder, eller naboen sitt, eller nabolaget.

Hvis du skal leie noen profesjonelle, vil det bli vanligere at utstyret trenger tilkobling.


4)
En trilogi med fire deler ... Vi vet ikke elektriske nyvinninger som kommer; men ett nytt boligfelt med 32A tilførsel til eneboliger øker risikoen for at det er mye fint og nyttig i fremtiden som ingen som bor der kan ta del i!

jkirkebo

Sitat fra: Robert Sund på tirsdag 12. april 2016, klokken 03:54
3x40 A synes jeg er lavt for ett nytt hus, og 3x32 A for en ny enebolig er enda mindre.

Dette vill lett kunne legge unødvendige begrensinger på fornuftig bruk.


Jeg synes du overdramatiserer en smule. 22kW er nesten like mye som man får ut av 3x63A 230V, de færreste husstander i Norge har noe mer enn dette. Jeg tror folk overdriver effektbehovet noe. Vi har to elbiler og kun elektrisk oppvarming (via vann/vann varmepumpe). AMS-måleren viser at vi de siste månedene har ligget under 8kW som maks effektuttak målt over en time. Og da har vi altså to bygninger å varme opp, to husstander å drifte og to elbiler å lade.

22kW snøfreser hjemme? ;) Bensinvariantene er typisk på 5kW eller så. Det er mer enn nok, så man klarer seg med 3x10A 400V. Da blir ledningen mye tynnere også. Men jeg har liten tro på snøfreser med ledning, dette markedet vil nok basere seg på batteri.

Ang. "nabolading" så er det de færreste nye elbiler som kan utnytte 22kW. Kun Zoe og de ytterst få Teslaene som får ettermontert dobbeltlader. Uansett tror jeg dette er noe ikke veldig mange er interessert i å styre med. Å mate strøm tilbake fra batteriet kan nok fint gjøres innenfor rammen av 22kW.

Effektavgiften som nok kommer overalt på sikt vil uansett gjøre det uinteressant med kraftige strømuttak over kort tid.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Robert Sund

For å ta det siste poenget først
SitatEffektavgiften som nok kommer overalt på sikt vil uansett gjøre det uinteressant med kraftige strømuttak over kort tid.
Du har sikkert rett, men det vil også føre til at mulighetene til å stabilisere nettet ved hjelp av velvillige endebrukere blir forringet. Det ligger mye stabilisering svært lett tilgjengelig allerede, forutsatt at endebrukerne kan skru på forbruket når prisen går ned. Da synes jeg det blir for dumt å straffe de som stabiliserer med økt avgift. Dette kan muligens avhjelpes ved å frita brukere for avgift i perioder der leverandør spør om økt forbruk.

Økt stabilisering på grunn av brukere som regulerer forbruket etter tilstanden på nettet (eller prisen), vil også minske behovet for tvangsmidler for å holde forbruket konstant for den øvrige befolkningen. Som jeg nevnte tidligere vil produksjonen bli mer variabel og da blir målet om konstant forbruk litt søkt IMHO.


SitatJeg synes du overdramatiserer en smule. 22kW er nesten like mye som man får ut av 3x63A 230V, de færreste husstander i Norge har noe mer enn dette. Jeg tror folk overdriver effektbehovet noe. Vi har to elbiler og kun elektrisk oppvarming (via vann/vann varmepumpe). AMS-måleren viser at vi de siste månedene har ligget under 8kW som maks effektuttak målt over en time. Og da har vi altså to bygninger å varme opp, to husstander å drifte og to elbiler å lade.
Det er godt under 22kW. Har dere målinger som viser maksforbruk også, ikke bare gjennomsnitt? Er det jevnt fordelt på fasene?


Sitat22kW snøfreser hjemme? ;) Bensinvariantene er typisk på 5kW eller så. Det er mer enn nok, så man klarer seg med 3x10A 400V. Da blir ledningen mye tynnere også. Men jeg har liten tro på snøfreser med ledning, dette markedet vil nok basere seg på batteri.
Det er i alle fall mer praktisk med batteri. Og man slipper rekkevidde i meter :-). Uten bensinmotor og batteri er imidlertid grom kraft rimelig. Jeg er enig i at 3x10A 400V er tilstrekkelig.


SitatAng. "nabolading" så er det de færreste nye elbiler som kan utnytte 22kW. Kun Zoe og de ytterst få Teslaene som får ettermontert dobbeltlader. Uansett tror jeg dette er noe ikke veldig mange er interessert i å styre med. Å mate strøm tilbake fra batteriet kan nok fint gjøres innenfor rammen av 22kW.
Det trengs ikke så mange interesserte for at anntall ladepunkter skal bli mangedoblet. Det kan være flere mil mellom hver person, og det vil monne godt.

32A sikringene vil nok føles mindre begrensende i situasjoner der man forsyner nettet, enn når man lader ekstra (og varmer varmtvannstanker ekstra). Men det er klart, systemet må bare settes opp med de begrensingene sikringene gir og så virker det innenfor rammene. 100 Tesla 100kWh batterier kan absorbere drøyt 1 megawatt time pr. 10%, og får de muligheten til å levere så kan de forsyne nesten 1 megawatt time pr. 10%.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA