Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Orginal" ettermontering av DAB tilgjengelig fra Nissan?

Startet av TorC, onsdag 26. mars 2014, klokken 19:14

« forrige - neste »

TorC

På Nissans Facebookside spurte en fyr om DAB til LEAF. Nissans Komiske Ali svarte følgende:

Nissan Hei Ståle. Vi har inngått en avtale med en leverandør som kan levere DAB radio til alle Nissan modeller som ikke har DAB opprinnelig. Dette koster 1795 eks montering. For mer informasjon, bestilling eller lignende, anbefaler vi at du tar kontakt med din nærmeste Nissan forhandler. Du finner din nærmeste forhandler her: http://www.nissan.no/tools/find-it.html?cid=ps-128_14521 : Ha en fin dag! ^MH

Noen som vet hva dette er for noe? Er dette en "dings" som koples på radioen og fungerer sømløst med en softwareoppdatering? Eller er det en eller annen klønete løsning med en fjernkontroll ekstra man må stille inn fra?

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Sverre_E

#1
Jøss!
Da jeg etterspurte dette i august fikk jeg til svar at det godt kunne gjøres i forbindelse med service.
Prisen ville være 5000!!! Droppet det glatt.
Produktet de kan servere er dette http://www.mediadab.no/
Sannsynligvis den beste løsningen for Leaf, hvor man bruker eksisterende display og rattkontroller.


Radiobutikken.no vil ha 2500,- for den, så 1795,- er jo røverkjøp?
http://www.radiobutikken.no/bilradio/integrert/mediadab-integrert-dab-for-eksisterende-bilstereo




Edit:
Her er min midlertidige løsning for DAB.

http://www.radiobutikken.no/sangean-dpr34-lommeradio-med-dab-dab-fm i telefonholder med auxkabel.
(Blå Leaf. April 2012 - Nov 2021)
Quartz grå Enyaq iV80 juni 2021

TorC

Interessant. Nettsiden til dette "mediadab" ser ut som noe som noen har bedt 12-åringen sin til å lage. Håper de har lagt mer penger i produktutvikling enn hjemmesiden. Det hele virker litt jalla. Jeg er faktisk usikker på om jeg ville foretrukket din løsning for noen tusenlapper mindre kontra den medialabløsningen. 

Det hele fremstår som litt "ad hoc", men bedre enn ingenting. For de med US-Leaf er kanskje dette ekstra interessant, men for mitt vedkommende tror jeg at jeg venter til andre har erfaringer.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

jkirkebo

MediaDAB ødelegger lydkvaliteten ved å føre signalet inn via antenneinngangen. Det omformes altså til et FM-signal. Helt uinteressant for min del, de får komme med noen som enten bruker AUX-inngangen, eller helst USB-inngangen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elektrolytt

#4
Ser ut til å være dette produktet som tilbys hos Nissan-forhandlere:
http://autohifi.no/Bilmerke-tilbehør/Nissan/DAB-integrering/DENSION-DAB-DAB-MOTTAKER-Spesialtilpasset-Nissan-m-USB-NISSANDABU-p0000014539

Omtalt hos Dinside tidligere: http://www.dinside.no/923883/dab-i-bil-dette-er-losningen
Har testet den selv.
Fungerer helt greit i Leaf.
Tar noe tid å skifte kanal (ca. 25 sekunder hos meg), og havner alltid på første kanal i listen ved start av bilen.

Info klippet fra nettsiden:
Dension DAB+U enheten er utstyrt med en 'Automatic Buffer Size Assessment' (ABSA) funksjon. Siden buffer størrelse varierer veldig på forskjellige avspillingsenheter (headunits) vil Dension DAB+U enheten automatisk detektere hvor lang bufferstørrelse som kreves for korrekt avspilling. Dette betyr at å bytte radiostasjon kan ta fra 5 til 40 sekunder avhengig av bufferstørrelsen som kreves av spilleren.

Bilde tatt under testing i min Leaf: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=642822562407116&set=pb.194822027207174.-2207520000.1395867550.&type=3&theater

emil

Sitat fra: Elektrolytt på onsdag 26. mars 2014, klokken 21:58
Tar noe tid å skifte kanal (ca. 25 sekunder hos meg), og havner alltid på første kanal i listen ved start av bilen.

For meg er det nok til å holde seg unna den løsningen.

Bruker diverse mp3-streamer via 3G på mobilen, og det fungerer veldig greit idag. Kan enten kjøre lyd inn via blåtann eller AUX. Ikke like raskt på kanalskiftingen som FM, men mye raskere enn 25 sekunder som forespeilet over.

offpist

Ja, 25 sekunder var litt lenge.. 5 sekunder kan jeg lever med.. men 25..? nei.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Kvikken

#7
Min midlertidige løsning for DAB er at jeg bruker radio-app på mobilen via 3-4G og til stereoannleggets innebygde BT pairing. Jeg forstår ikke helt hvordan disse "DAB fikserne" skal klare å få til et marked i dagens mobile internett tider.

DAB/DAB+ greiene er en stor fadese på alle områder.

Mippen

Er det noen som har funnet andre gode DAB løsninger til leaf nå? Noen som eventuelt vet hvor man kan få tak i Dension DAB billigst til leaf? Så langt har ikke jeg kunnet se å finne noen bedre løsning til leaf om man er på jakt etter dab. Syns det imidlertid er dyrt med rundt 1800kr for en liten boks.
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Sitat fra: Mippen på torsdag 17. juli 2014, klokken 21:15
Er det noen som har funnet andre gode DAB løsninger til leaf nå? Noen som eventuelt vet hvor man kan få tak i Dension DAB billigst til leaf? Så langt har ikke jeg kunnet se å finne noen bedre løsning til leaf om man er på jakt etter dab. Syns det imidlertid er dyrt med rundt 1800kr for en liten boks.

Tyske Amazon.de har de til 116 Euro, tror jeg det var. Sjekk at du får Nissan versjonen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

E_S

Et annet problem jeg har sett på mange ettermonterte enheter er at man ikke kan forhåndsprogrammere noen kanalliste/favorittkanaler slik at om man ønsker å bytte kanal må man bla gjennom i verste fall 15-20 kanaler før man kommer til den man ønsker.

De løsningene jeg har prøvd har vært for lite brukervennlige. Lydmessig har det vært greit, men skygg unna dingser med FM-sender, det er helt ubrukelig. Skal det være brukandes lyd må det kobles til AUX eller USB.

Personlig tror jeg at jeg satser på streaming og stadig bedre 3G/4G-dekning etterhvert..

:)

Mippen

Sitat fra: E_S på fredag 18. juli 2014, klokken 18:10
Et annet problem jeg har sett på mange ettermonterte enheter er at man ikke kan forhåndsprogrammere noen kanalliste/favorittkanaler slik at om man ønsker å bytte kanal må man bla gjennom i verste fall 15-20 kanaler før man kommer til den man ønsker.

De løsningene jeg har prøvd har vært for lite brukervennlige. Lydmessig har det vært greit, men skygg unna dingser med FM-sender, det er helt ubrukelig. Skal det være brukandes lyd må det kobles til AUX eller USB.

Personlig tror jeg at jeg satser på streaming og stadig bedre 3G/4G-dekning etterhvert..

Har forsøkt det samme selv, men problemet er at jeg må skifte radiokanal på telefonen - ikke på skjermen i bilen, og dekningen for 3g og 4g er ikke så god alle steder ennå. Kjører man mye så må man også ha et abonnement som gir mye datatrafikk hvis man ikke skal ha skyhøy telefonregning.

Fremtiden er elektrisk.

bjorn_2390

Sitat fra: Rio på fredag 18. juli 2014, klokken 02:09
Tyske Amazon.de har de til 116 Euro, tror jeg det var. Sjekk at du får Nissan versjonen.
Er nysgjerrig, og leter etter denne...  :o
Kan du hjelpe med en link?

(Man kan vel få en hyggelig tysker man kjenner til å kjøpe denne, og sende den i posten?)
Blå Euro-Leaf (2012)

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Den var 134 Euro; den andre til 116 Euro brukte Bluetooth, tror jeg det var.

Da er prisforskjellen så lite at det nok er verd å kjøpe det i Norge, vil jeg tro.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA