Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla newbie lading hjemme.

Startet av knappern, onsdag 26. mars 2014, klokken 10:13

« forrige - neste »

knappern

Fikk Teslan i går og føler meg helt grønn på dette med lading og hva man trenger.

Har lest gjennom div innlegg om dette, men lurer fortsatt på om hvilken hastighet jeg bør legge opp til for lading hjemme.

Prøvde lading fra 230v 16A i natt og med litt aktiv kjøring osv blir det litt tregt hvis bilen brukes mye.

Har 400V med 63A inn i huset. Ser på oversikten at 400V 3fas med enkeltlader tar 8,5t.
Men det står ikke om det går fortere med dobbeltlader eller er dette begrenset pga 16A kurs?

Og om man legger ut 32 A 400V vil det da bli nødvendig med andre typer kabler og overganger eller tar teslakablen dette også via det røde adapteret?
Svart model S P85.

jkirkebo

Sitat fra: knappern på onsdag 26. mars 2014, klokken 10:13
Fikk Teslan i går og føler meg helt grønn på dette med lading og hva man trenger.

Har lest gjennom div innlegg om dette, men lurer fortsatt på om hvilken hastighet jeg bør legge opp til for lading hjemme.

Prøvde lading fra 230v 16A i natt og med litt aktiv kjøring osv blir det litt tregt hvis bilen brukes mye.

Har 400V med 63A inn i huset. Ser på oversikten at 400V 3fas med enkeltlader tar 8,5t.
Men det står ikke om det går fortere med dobbeltlader eller er dette begrenset pga 16A kurs?

Og om man legger ut 32 A 400V vil det da bli nødvendig med andre typer kabler og overganger eller tar teslakablen dette også via det røde adapteret?

Du får maks 3x16A/11kW (vel, for tiden begrenset til 3x13A/9kW med enkeltlader) om du bruker den medfølgende ladekabelen (UMC) med rødt adapter. Den vil aldri kunne levere mer enn dette, og eneste nytten med dobbeltlader er at du foreløpig får 16A istedenfor 13A.

Vil du ha 3x32A (for tiden begrenset til 3x26A, med dobbeltlader) og fullade på 4-5 timer må du altså sette opp en egen ladeboks, type Salto eller lignende.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

knappern

Ok takk for opplysningen! Så da er blir vel mest fornuftig å legge opp 16a 400v på industrikontakt :)
Svart model S P85.

jog

Jeg vil anbefale deg å montere 32amp rød kontakt.  Det å legge litt tykkere kabler koster ikke så mye ekstra, og da har du muligheten til å velge  å montere en salto boks eller lignende senre.  Disse vil falle i pris ettersom markedet blir strørre.   For å bruke umc på 32Amp kontakten må du da få laget et adapter.  Eller sette opp 1 kontakt med 32 og en med 16 (de koster ca 100-150 kr.)
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

Bjoris

Sitat fra: jog på søndag 30. mars 2014, klokken 00:14
Jeg vil anbefale deg å montere 32amp rød kontakt.  Det å legge litt tykkere kabler koster ikke så mye ekstra, og da har du muligheten til å velge  å montere en salto boks eller lignende senre.  Disse vil falle i pris ettersom markedet blir strørre.   For å bruke umc på 32Amp kontakten må du da få laget et adapter.  Eller sette opp 1 kontakt med 32 og en med 16 (de koster ca 100-150 kr.)

Du vil måtte ha egen sikring på 16 A kursen om du legger opp både 32 og 16 A. Aldri i verden om jeg hadde giddet å legge opp til 32 A på 400 volt, mener du skal ha bra ekstreme behov om du må ha 100 km lading per time...

Trustno1

Sitat fra: bjoris på søndag 30. mars 2014, klokken 00:33
Sitat fra: jog på søndag 30. mars 2014, klokken 00:14
Jeg vil anbefale deg å montere 32amp rød kontakt.  Det å legge litt tykkere kabler koster ikke så mye ekstra, og da har du muligheten til å velge  å montere en salto boks eller lignende senre.  Disse vil falle i pris ettersom markedet blir strørre.   For å bruke umc på 32Amp kontakten må du da få laget et adapter.  Eller sette opp 1 kontakt med 32 og en med 16 (de koster ca 100-150 kr.)
Tja, er vel ikke noe i veien for å sikre kursen med 16A i skapet selv om du har større kabel? Så kan man heller bare bytte ut sikringen senere ved behov.
Du vil måtte ha egen sikring på 16 A kursen om du legger opp både 32 og 16 A. Aldri i verden om jeg hadde giddet å legge opp til 32 A på 400 volt, mener du skal ha bra ekstreme behov om du må ha 100 km lading per time...

rene

Jeg legger opp 32A tre-fase i garasjen. Med et underfordelingsskap ut fra 32A-kontakten kan jeg koble til en Tesla med rødt adapter (16A) og i tillegg ta ut tre enkeltfaser på vanlig schuko for å varme opp garasjen.

Batteritralla

#7
Mange gode å saklige svar i denne tråden.

Men for din egen del så vil jeg anbefale deg å kjøre litt med bilen for å se hva du trenger i forhold til ditt bruksmønster.

Jeg også hadde store planer om alskens 3 fase løsninger med trafo og greier (har IT/TT nett).

I praksis så viser det seg at jeg klarer meg fint med 13A enfase lading for mitt bruk.

Om jeg skulle komme i en situvasjon der jeg trenger litt mer "Juice" til neste dag, så kan jeg kjøre ned på verkstedet og kople meg til 32A enfase kontakt der.

Men det har jeg ikke hatt bruk for de første 2000 Km.

Råd: Sjekk behovet ditt før du bruker mye penger på en innstallasjon du egentlig ikke har behov for  :)

Model S befinner seg nemlig i den andre ytterligheten av de "andre" El bilene.

De jeg kjenner med Leaf osv tenker kun på EN ting: Lading.

Jeg har faktisk ikke bekymret meg en eneste gang for dette med min Model S . . .


Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Batteritralla har et veldig godt poeng.

Mange kolleger på jobb med Model S, men alle har klart seg fint med 13A enfase hjemme. Selvfølgelig har dette utgangspunkt i hvor mye man kjører i løpet av en normal dag. Kjører du normalt mindre enn 12mil til dagen holder 13A enfase plenty. Lader om natten, eller når man har anledning => alltid oppladet neste morgen.


Epleskreller

Anbefaler alle med TN å lage seg en rød trefase 400 16A. Utrolig kjekt med den ekstra farten de få gangene man trenger den. Selv har jeg kablet opp til 20A (den var det meste vi fikk gjennom trekkerørene). Legg kabler dimensjonert for 32A dersom du legger nytt, da har du muligheter og det koster lite ekstra.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Batteritralla

Sitat fra: Epleskreller på torsdag 24. april 2014, klokken 11:46
Anbefaler alle med TN å lage seg en rød trefase 400 16A. Utrolig kjekt med den ekstra farten de få gangene man trenger den. Selv har jeg kablet opp til 20A (den var det meste vi fikk gjennom trekkerørene). Legg kabler dimensjonert for 32A dersom du legger nytt, da har du muligheter og det koster lite ekstra.

Jeg samstemmer med at dette er en god løsning for de som er så heldige å ha TN nett  :)

Om jeg hadde hatt dette hadde jeg nok gjort tilsvarende, og fordelt det i et skap i garagen min.

Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

cra

Jeg har så langt klart meg fint med 13A kurs på deling mellom en Think, en Leaf og en Tesla. Nå har det imidlertid oppstått en situasjon der vi trenger å lade litt kjapt over natta, så jeg kommer antakelig til å legge ut en kurs til 32A enfase slik at Teslaen kan bruke den, og de to andre deler på eksisterende 13A. Da oppnår jeg to ting:

1. Jeg kan lade Teslaen tre ganger raskere enn nå ved behov
2. Det blir mye mindre til- og frakobling av kontakter i eksisterende Shucko, med mindre slitasje og potensiell fare for varmgang i disse. (Det er plass til Leaf-ledning og Think ledning samtidig, vi må bare ikke lade begge samtidig. Tesla-pluggen er svær, og den ligger i bilen når bilen ikke er hjemme.)

Jeg føyer meg derfor inn i rekka av dem som sier prøv først, og installer etter behov når du kjenner behovet. Selv kunne jeg sikkert ha fått låne et 32A ett eller annet sted denne ene gangen, men jeg må uansett få lagt opp en ny kurs (slippe å plugge ut/inn hele tida), så da går jeg for 32A når jeg først setter igang. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Leif1

Legg opp så kraftig som du får til rent praktisk uten å måtte gjøre mye ekstraarbeid.
Det er stort sett bare kabelen som koster mer å få tak i. Arbeidet blir jo det samme om
du skal ha trikkeren til å legge opp en 2,5mm2 eller 10mm2.
Stort sett trenger du vel ikke så veldig kjapp lading, men det er kjekt de gangene en har bruk for det.
(Tror du skadefryden lyser av kompisene om du står der uten nok strøm til å gjøre det du skal en dag...?)

16A 400V trefase er vel det kraftigste du får tak i uten å måtte sette inn ekstra ladeboks i garasjen.
Konvertitt fra S til X

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA