Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilforening – for hvem?

Startet av FrodeK, onsdag 12. mars 2014, klokken 16:44

« forrige - neste »

FrodeK

Jeg har nettopp mottatt SMS-purring på medlemskontingenten. Medlemskapet er på vei inn i sitt tredje år når jeg nå stopper opp og spør meg selv om hva jeg har igjen for de 365 kronene. Nei, det handler ikke om pengene, men om hvilke interesser en forening kan ivareta når den skal inkludere både tilbydere av varer og kundene deres.
Jo, jeg ser at vi har en felles interesse i å sikre det vi kan kalle "elbilgodene". Og ja, jeg kan se at det fortsatt kan være behov for en pressgruppe for å sikre fortsatt fokus på en videre elbilsatsing her i landet. (Selv om vi har kommet lengst i verden, og at det er foreningens fortjeneste for alt jeg vet).
Derimot sliter jeg med å se hvordan Elbilforeningen kan, skal eller vil ivareta sin rolle som forbrukerorganisasjon. Jeg tenker på de tydelige interessemotsetninger som etter hvert har dukket opp mellom leverandører på den ene siden og kundene på den andre.
To eksempler:
Nissan Leaf og servicepriser.
Det har oppstått et nærmest unisont hylekor blant Leaf-eiere mot det som oppleves som urimelig høye servicepriser. Diskusjonen har bølget både på Elbilforum og på Nissans egen Facebookside. Nissan selv velger enten ikke å svare, eller serverer tåkeprat som Morten Harket kunne misunne dem.
Og Elbilforeningen sitter musestille.
Hurtigladere, priser og betalingssystemer.
Det kan se ut som det snart finnes like mange tilbydere av hurtiglading som det finnes elbiler. De opererer med hvert sitt prissystem, hvert sitt abonnement og hver sine fremtidsplaner. Skal man være sikret tilgang på hurtiglading på Østlandet, må man ha avtaler med minst tre ulike aktører. Dumt, tungvint og sannsynligvis mer kostbart enn nødvendig.
Elbilforeningen mener masse om teknologi og løsninger, men ingen ting om praktiske utfordringer som dette.
Det er ikke vanskelig å forstå at foreningen viker tilbake for å sparke viktige bidragsytere som Nissan og energiselskapene på skinnleggen. Like fullt er dette to saker (og det finnes sikkert flere) hvor vi som brukere kunne trengt en organisasjon i ryggen (for ikke å si i front) som sto opp for oss.
Så langt jeg kan se har vi ikke en slik organisasjon nå. Kanskje er det heller ikke meningen at Elbilforeningen skal være en slik organisasjon.
Muligens vil noen hevde at en forening som favner alle parter har en bedre mulighet for åpen og fordomsfri dialog. Vel, det ser ikke slik ut.
La det være sagt avslutningsvis: Elbilforeningen har helt sikkert vært en viktig pådriver i den utviklingen som har ført til at Norge i dag er elbilland nr 1. Foreningens formål er formulert slik på egen hjemmeside:
"Foreningens formål er å fremme energieffektive, ladbare kjøretøy som helt eller delvis er drevet av elektrisitet fra fornybare energikilder."
Det kan se ut som om formålet er, eller er i ferd med å bli oppfylt. Myndigheter og industrien selv fremstår etter hvert som viktigere og mer innflytelsesrike pådrivere enn foreningen. Da må det være tillatt å spørre om hva som er foreningens neste mål, dens neste kampsak, om man vil. Står vi som forbrukere og våre brukerbetingelser på lista over viktige saker? Jeg føler meg ikke sikker på det.
Kanskje burde jeg melde meg inn i NAF i stedet?

Thomas Parsli

Nå har jo Elbilforeningen jobbet mot Nissan for å forbedre batteri-garantien, så jeg hadde egentlig forventet at de mente noe om servicekostnadene også. Ikke minst det faktum at Nissan feilinformerer om fritt verkstedsvalg.

Når det gjelder hurtigladere tror jeg dette kommer til å eksplodere i media på et tidspunkt, spesielt sett i lys av støtten Transnova har utbetalt.

Men jeg synes dette er et godt tidspunkt for Elbilforeningen å flagge hva de skal prioritere fremover.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

hma

#2
@FrodeK:
Du har mange bra innspill.
Elbilforeningen er en relativt liten organisasjon som har utrettet mye sammen med andre miljøorganisasjoner.
Foreningen har jobbet fram en rekke viktige tiltak som kanskje ikke er så synlig for Hvermannsen.
Ett eksempel er utvikling av lade- og parkeringsordninger i byene, hvor blant annet i Oslo er verdensledende.

Elbilforeningen sin borettslagsveileder er et annet eksempel. Den bidrar til å gjøre det enklere å velge elbil, selv om man ikke bor i enebolig.

Elbilforeningen er godt involvert i nasjonale politiske prosesser og bidrar samtidig til å markedsføre norsk elbilpolitikk i andre Europeiske land.
I tillegg er elbilforeningen involvert i journalistisk arbeide, blant annet når "olje-propaganda" og "elbil-hat" får spalteplass i kommentarfeltene på landets aviser.

Elbilforeningen har også syv lokallag spredt rundt om i landet. Disse er drevet av frivillige og gjør en viktig jobb mot lokale myndigheter og andre aktører.

Ett av Elbilforeningen sitt viktigste våpen er å ha en stor medlemsmasse i ryggen, det gir mer pondus når vi skal kjempe fram viktige saker eller bli hørt av media. Fragmenteres medlemsmassen, vil elbilsaken totalt sett bli svekket.
Kontingenten er som du sier svært lav og de fleste har råd til å betale den, så jeg håper du vil velge å fortsette som medlem, men har forståelse for dine synspunkt.

Siden du brenner inne med såpass mye, vil jeg oppfordre deg til å kontakte nærmeste lokallag og melde deg som styremedlem!(?). Vi er avhengig av engasjerte mennesker :)
Vet ikke hvor du bor, men om det er i nærheten av Trondheim kan du sende meg PM.

Vennlig hilsen
Håkon Markussen
Trøndelag Elbilforening
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Kjell Leaf

"det gir mer pondus når vi skal kjempe fram viktige saker eller bli hørt av media."
Og akkurat nå finnes det ingenting å kjempe frem eller gå til media med ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

hma

Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 12. mars 2014, klokken 17:45
Og akkurat nå finnes det ingenting å kjempe frem eller gå til media med ?
Jeg sier ikke at det ikke finnes andre, men Elbilforeningen er den eneste organisasjonen som utelukkende jobber for elbilister med både et teknisk og et miljømessig perspektiv.

Elbilforeningen er godt kjent blant journalister og de vil naturligvis snakke med oss når det trengs en elbilrelatert kommentar. Senest i dag har jeg fått forespørsel fra NRK om elbilsak.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

FrodeK

Jeg registrerer at innlegget er flyttet fra en levende diskusjonstråd til en nærmest sovende del av forumet. Jeg kan bare gjette meg til årsaken, men vil påpeke at dette er en sak som i særlig grad angår Nissan Leaf-eiere, som har diskutert servicepriser i månedsvis. Ber derfor om at moderator flytter saken tilbake til Leaf-forumet.

JBS

Tillykke til FrodeK og andre Nordmænd !!
I har skabt den perfekte samspil mellem forbruger og mærkeforhandler.
Vi her i Danmark er grønne af misundelse over de resultanter I har opnået på kun 10år.!!
Herhjemme har det været "Op af bakke" stor set alle de år hvor jeg selv har været med.
( Mini-El var min første El-køretøj i 1991 ) og har nu købt en Leaf 2012.
Men vi har manglet et forbruger netværk ( jojo, Vi har dansk elbil komite ) men det er primært for dem med "Hardware" interesse, men ikke "Software" deres forum er dødt løb.
Der ud over er der en del "kommercielle aktører" der støtter dem selv og deres "mærker"
Derfor er det med glæde at se, at de nu tidligere Renault Fluence ejerne, som kom i klemme ved Better Places konkurs, har dannet "Forenede Danske El-bilister".
Så vi nu har en "Bruger organ" til danske el-bilister, deres / mit håb er at gentage den norske drøm ;-)

Faktisk mødes / snakker en del af os sammen på Facebook gruppen: ZOE private, lavet af jer kendte Christiane og Anton Bech.

Med hensyn til jeres priser på lynladning, kan jeg godt forstå jer.. det er jo syge priser.!!
Pt. har vi jo "kun" Clever.dk, men til gengæld har de rimelige priser!
Med et GO kort koster en Kwh 5,50Dkr, med GO PLUS kort koster en Kwh 3,50Dkr, MEN du betaler KUN for det antal Kwh du har ladet med.! Du kan altså lade 5 eller 50 Kwh uden at man skal "kassetænke"
i klipkort sms osv.

Igen tak for Nordisk bedste forum.
Johnny
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

Lars C. Krogenæs

På forumet har vi delt opp i underforum, der spesifikke saker for bilmerker plasseres i bilmerke-gruppene, mens genrelle saker som går på tvers av bilmerke legges i grupper det passer under. Med emnet "Elbilforening – for hvem?" var det for meg helt tydelig at dette ikke var en merkespesifikk diskusjon, men en diskusjon rundt Ebilforeningens oppgaver. Innelgget ble derfor flyttet dit.

Flyttingen var overhode ikke noe forsøk på å kneble en debatt om hva elbilforeningen gjør eller ikke gjør.

Lars C. Krogenæs
Forum admin
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

FrodeK

Pussig da, for ikke å si påfallende, at innleggene "Oslo-Rygge tur/retur ... Blodprisveien" og "Sikkert et dumt spørsmål ang ladestolper" fremdeles ligger på Leaf-forum. Ikke noe merkespesifikt ved disse, så langt jeg kan se. Men så handler de jo ikke om foreningen heller. Sorry Lars, men dette blir for gjennomsiktig.

el-snorre

Det er fritt frem om man vil være medlem eller ikke i Elbilforeningen. Det er også fritt frem å komme med forslag til hva foreningen skal jobbe med, og ikke bare stille spørsmål med foreningen. Det er også mulig å engasjere seg personlig i foreningen for de som ønsker det. Det er sågar ledige stillinger for de som vil jobbe i foreningen.

Sitat fra: FrodeK på onsdag 12. mars 2014, klokken 16:44
Jeg har nettopp mottatt SMS-purring på medlemskontingenten. Medlemskapet er på vei inn i sitt tredje år når jeg nå stopper opp og spør meg selv om hva jeg har igjen for de 365 kronene. Nei, det handler ikke om pengene, men om hvilke interesser en forening kan ivareta når den skal inkludere både tilbydere av varer og kundene deres.
Det er elbilistene sin interesse som  foreningen skal i vareta, men mye av dette er også av interesse for de som selger elbiler eller tilbehør og tjenester til elbil. Dog er det elbilistene og de kommende elbilistene sin interesse som i konfliktsaker skal ivaretas.


Sitat fra: FrodeK på onsdag 12. mars 2014, klokken 16:44
Jo, jeg ser at vi har en felles interesse i å sikre det vi kan kalle "elbilgodene". Og ja, jeg kan se at det fortsatt kan være behov for en pressgruppe for å sikre fortsatt fokus på en videre elbilsatsing her i landet. (Selv om vi har kommet lengst i verden, og at det er foreningens fortjeneste for alt jeg vet).
Alle elbilister har vel en fellesinteresse i at det blir bygget ladeinfrastruktur og at flest mulig kan benytte den? Lading har i alle fall alle behov for og er hovedfokuset i 2014. Videre at tilgangen til denne gjøres så enkel som mulig, herunder fornuftig priset om deler av infrastrukturen skal koste noe å bruke.

Sitat fra: FrodeK på onsdag 12. mars 2014, klokken 16:44
Derimot sliter jeg med å se hvordan Elbilforeningen kan, skal eller vil ivareta sin rolle som forbrukerorganisasjon. Jeg tenker på de tydelige interessemotsetninger som etter hvert har dukket opp mellom leverandører på den ene siden og kundene på den andre.
To eksempler:
Nissan Leaf og servicepriser.
Det har oppstått et nærmest unisont hylekor blant Leaf-eiere mot det som oppleves som urimelig høye servicepriser. Diskusjonen har bølget både på Elbilforum og på Nissans egen Facebookside. Nissan selv velger enten ikke å svare, eller serverer tåkeprat som Morten Harket kunne misunne dem.
Og Elbilforeningen sitter musestille.
Nei Elbilforeningen sitter ikke musestille. Prisen på service har gått betydelig ned i forhold til hva som først var antydet. En sjekke her på forumet viser det. At prisen fortsatt er høy, spesielt hos enkelte forhandlere, er rett. Hadde alle Nissanforhandlerne hatt lik pris hadde det vært en sak for konkurransemyndighetene, men det har de ikke, det er tildels betydelig prisforskjell. En prisreduksjon i dette markedet, generelt, får man ikke før uavhengige aktører tilbyr merkevareforhandlerne konkurranse. Utfordringen er at dette krever dedikert kursing av mekanikere, diagnoseutstyr osv. som er kostbart for uavhengige. Når det er sagt så er Nissan sine service kurs åpne for ikke merkevare verksteder. Utfordringen er vel så mye å få uavhengige til å ta steget. Her må vi få Statens Vegvesen, gjennom sin godkjenning av verksted, til å pålegge en autorisering av personell for elbilservice.

Sitat fra: FrodeK på onsdag 12. mars 2014, klokken 16:44
Hurtigladere, priser og betalingssystemer.
Det kan se ut som det snart finnes like mange tilbydere av hurtiglading som det finnes elbiler. De opererer med hvert sitt prissystem, hvert sitt abonnement og hver sine fremtidsplaner. Skal man være sikret tilgang på hurtiglading på Østlandet, må man ha avtaler med minst tre ulike aktører. Dumt, tungvint og sannsynligvis mer kostbart enn nødvendig.
Helt enig! Dette er et kjempe dilemma og Elbilforeningen jobber med det. Samtidig så er dette med hurtiglading valget mellom kolera og pest, samtidig som det er høna og egget problematikken. Det er på ingen måte enkelt å jobbe med deler av hurtigladeaktørene.
Elbilforenigen mener at hvert ladepunkt bør ha minst to betalingsmuligheter (eks. mobil+kort). Aktørene bør i større grad samarbeide, noe deler av dem har diskutert i over to og et halvt år uten å lande. Hvert ladepunkt må kunne levere sanntidsinfo slik at man vet om de fungerer. Hvert ladested bør ha dobbelt ladeutstyr i tilfelle kø og nedetid.
På dette feltet, som forrige, så handler det å få opp et volum av ladere og få til konkurranse aktørene i mellom. Samtidig som aktørene må finne gode forretningskonsept som stimulerer til den sunn drift.
Her kunne jeg skrevet mye om hva vi gjør og hvilken oppfatning jeg og foreningen har om opperatørene, men droppet det i denne omgang.
Sitat fra: FrodeK på onsdag 12. mars 2014, klokken 16:44
Elbilforeningen mener masse om teknologi og løsninger, men ingen ting om praktiske utfordringer som dette.
Det er ikke vanskelig å forstå at foreningen viker tilbake for å sparke viktige bidragsytere som Nissan og energiselskapene på skinnleggen. Like fullt er dette to saker (og det finnes sikkert flere) hvor vi som brukere kunne trengt en organisasjon i ryggen (for ikke å si i front) som sto opp for oss.
En tredje sak: Varmeaparatet problematikken som oppsto i oktober-november 2012 var en sak. Her opplevde de første som fikk problemet 8-9 ukers ventetid på rep. Det var en sak vi ikke fant akseptabelt og tok saken helt til topps i Japan bak Nissan Nordic. Løsningen da var todelt; delene ble sendt direkte fra Nissans underleverandør til forhandler og ikke via via alle mulige ledd. Noe som føret til reduksjon i reparasjonstid. Alle Leaf-forhandlerne fikk tilført Leaf som verkstedsbil. 

Sitat fra: FrodeK på onsdag 12. mars 2014, klokken 16:44
Så langt jeg kan se har vi ikke en slik organisasjon nå. Kanskje er det heller ikke meningen at Elbilforeningen skal være en slik organisasjon.
Muligens vil noen hevde at en forening som favner alle parter har en bedre mulighet for åpen og fordomsfri dialog. Vel, det ser ikke slik ut.
La det være sagt avslutningsvis: Elbilforeningen har helt sikkert vært en viktig pådriver i den utviklingen som har ført til at Norge i dag er elbilland nr 1. Foreningens formål er formulert slik på egen hjemmeside:
"Foreningens formål er å fremme energieffektive, ladbare kjøretøy som helt eller delvis er drevet av elektrisitet fra fornybare energikilder."

Det er ikke alltid slik at det er Elbilforeningen som skal fronte ulike saker om elbil i eks media. I mange tilfeller er det vel så nyttig å være premissleverandøren for det andre sier om elbil. På dette punktet har Elbilforeningen gjort mye i ca 20 år, hvor vi har fått med oss mange i vår sak.

Siste store sak, som foreningen fikk stortinget med på, var mva-fritaket på leasing. Riktig nok ikke i kraftsatt, men likefullt vedtatt. En sak som foreningen har jobbet med i mange år.

En sak før det igjen var på hybrider, hvor vi jobbet frem større vektfradrag på ladbare hybrider en tradisjonelle hybrider.

Sitat fra: FrodeK på onsdag 12. mars 2014, klokken 16:44
Det kan se ut som om formålet er, eller er i ferd med å bli oppfylt. Myndigheter og industrien selv fremstår etter hvert som viktigere og mer innflytelsesrike pådrivere enn foreningen. Da må det være tillatt å spørre om hva som er foreningens neste mål, dens neste kampsak, om man vil. Står vi som forbrukere og våre brukerbetingelser på lista over viktige saker? Jeg føler meg ikke sikker på det.
Kanskje burde jeg melde meg inn i NAF i stedet?
Elbilforeningen har et flerårig samarbeid med NAF, hvor vi har tilført NAF mye elbilkunnskap. Hvor vi i fellesskap har satt fokus på batterigaranti og batterikapasitetsgaranti.

En sak som kommer til å bli viktig fremover, er å holde elbilistene mest mulig samlet. Elbilsaken er trolig ikke tjent med et klasseskille merker mellom.
Ei heller at openionen mot elbil sprer desinformasjon.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

FrodeK

Sitat fra: el-snorre på onsdag 12. mars 2014, klokken 23:08
Det er fritt frem om man vil være medlem eller ikke i Elbilforeningen. Det er også fritt frem å komme med forslag til hva foreningen skal jobbe med, og ikke bare stille spørsmål med foreningen. Det er også mulig å engasjere seg personlig i foreningen for de som ønsker det. Det er sågar ledige stillinger for de som vil jobbe i foreningen.

Jada Snorre. Det er et frivillig valg om man vil være medlem eller ikke. Men det er vel også slik at den som velger medlemskap har en soleklar rett til å mene noe om foreningens innsats på ulike arenaer? Eller er dette en pent innpakket beskjed om at man fraber seg kritikk?

En sak som kommer til å bli viktig fremover, er å holde elbilistene mest mulig samlet. Elbilsaken er trolig ikke tjent med et klasseskille merker mellom.
Ei heller at openionen mot elbil sprer desinformasjon.

Min oppfatning om dette er at elbilsaken trenger tydelige talspersoner og en tydelig forening for å holde elbilistene samlet. Akkurat nå synes noen av oss at det er vanskelig å se at foreningen befinner seg i tetsjiktet her. Tesla Norge, Fredric Hauge, Nissan og andre aktører ser ut til å ha overtatt mye av den rollen som foreningen burde hatt.
Mulig det gjøres mye bra i det skjulte, men fra utsiden er det vanskelig å få øye på de tydelige kampsakene.
Forøvrig fortstår jeg ikke hva du mener med klasseskille og desinformasjon.

MortenT

For hvem?

For alle som har el-bil eller tenker på å kjøpe el-bil!
Se:
http://www.elbil.no/elbiler/1257-snart-skal-alle-kunne-hurtiglade-uansett
"Snart skal alle kunne hurtiglade - uansett"

Uten påtrykket fra Snorre Sletvold & co. så hadde neppe Transnova sendt et så skarpt brev som de har gjort!

Så de som lurer på om de fortsatt har råd til 365 kroner etter å ha kjøpt el-bil - slutt å lur!  :)

Trykk her:
https://elbil.regweb.no/membershipform.php

Morten



MortenT

Jeg har i dag valgt å melde meg ut av elbilforeningen.

Det er med et visst vemod, men i irritasjonen over å ikke få svar på mine e-poster så har jeg valgt å melde meg ut av foreningen.

Og etter et svar som kan gå enkelte kommunikasjonsrådgivere en høy gang  ble avgjørelsen lettere.
Det var dessverre av den byråkratiske sorten, uten noe særlig snev av unnskyldning bare "dessverre skadelidende av".... osv.

Jeg vil ikke være med å sponse lønn/dugnadstimer til en organisasjon som glemmer medlemmene - foreningen består jo tross alt av medlemmene eller?

Det var egentlig en fillesak, bestilte ladekabel i januar, fikk bekreftet bestillingen, men siden har det vært tyst. Purringer har ikke blitt besvart før i dag - da jeg sendte den til samtlige e-postadresser jeg fant på websiden.

Jeg er fullstendig klar over at det er en forening og ikke en kommersiell virksomhet - men det bør vel kunne stilles visse krav tross alt.... Det er ikke så vanskelig å svare på en e-post.

Etter dette finner jeg det ikke naturlig å fortsette på et forumet tilhørende foreningen.

Takk for meg

Morten Thomassen


Elmo

Sitat fra: MortenT på onsdag 02. april 2014, klokken 00:31
Etter dette finner jeg det ikke naturlig å fortsette på et forumet tilhørende foreningen.

Hvorfor ikke?
Forumet er da ikke forbeholdt medlemmene selvom det er Elbilforeningen som betaler for WEB-hotellet.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA