Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tull med låsing av kontakt i salto boks

Startet av Kjelli, onsdag 26. mars 2014, klokken 03:07

« forrige - neste »

Kjelli

Har en salto boks jeg bruker til å lade teslaen og imiev med. Alt har fungert topp i noen dager. Bruker forskjellig kabel til de to bilene.

I går og i dag har det bare vært tull, da salto boksen ikke låser kontakten og blinker på feilmelding. Etter kabel inn/ ut ca 10 ganger så har jeg fått lading igang.

Er det bare jeg som har vært uheldig, eller er dette noe som andre har også opplevd? Er ganske avhengig av at lading er plug and play, og regner med at det blir slik og.

Cries

Jeg har opplevd akkurat det samme.

Har brukt to løsninger (også kobinert) for å fikse problemet, temporært:

- Tatt kabel inn og ut av bilen ved å koble fra (den låser seg i bilen, men ikke boks)
- Dratt ut strømkabel til Salto (koblet via 32A blåkontakt) og satt i igjen for en "reset".

Brukte boksen feilfritt i 2-3 mnd, men de siste 2-3 ukene har det vært noe krøll

Kjelli

Snakket med Salto og det var oppløftende. Det skal IKKE være krøll med deres ladebokser, så det er bare å ta kontakt med de som installerte den. Det skal fungere hver gang alltid. Så da er jeg trygg på at dette ordner seg.



Cries

Da så jeg oppdateringen din, og tar kontakt med Salto for å høre om de har et svar.

Fikk du ferdig lasket lader av Salto, eller måtte elektriker laske i etterkant (om du har lasket).
På min boks lasket elektriker slik at jeg fikk ut 32A.

Kjelli

Jeg vet ikke hvem som evnt har lasket hva :) elektriker som har gjort alt, jeg har bare betalt regninger. Kjører 400v 16 amp, 11kw til tesla. Samme salto boksen lader også 220v 13amp til en imiev.
Nå er min boks helt på viddene og låse mekanismen til kabelen fungerer ikke samme hvor mange ganger jeg prøver. De sender heldigvis ny boks. Kjemperask service av salto.




Cries

Ah, om du har 400V har du nok ikke lasket boksen, da det ikke er nødvendig. Heller ikke om du har dobbeltlader.

Men en stakkar som meg, men singellader og 230V måtte nok laske litt. Uansett, tatt kontakt med Salto i dag som tar kontakt igjen ila dagen pga høyt aktivitetesnivå.

Supert å høre at Salto rydder opp. Gjør ikke så mye at ting blir "feil" så lenge motparten rydder opp :)

Longice

Har en Salto boks som lader Tesla MS. Er det meningen at saltoboksen skal låse fast kabelen, altså i saltoboksen?

Har også lasket saltoboksen sånn at man får 230V på alle 3 fasene. Men likevel lader den ikke mere enn 15A. Det gikk riktig nok opp fra 13 til 15A etter laskingen, men hadde forventet 32A. Noen som har et tips?

jkirkebo

Sitat fra: Longice på tirsdag 08. april 2014, klokken 20:07
Har en Salto boks som lader Tesla MS. Er det meningen at saltoboksen skal låse fast kabelen, altså i saltoboksen?

Har også lasket saltoboksen sånn at man får 230V på alle 3 fasene. Men likevel lader den ikke mere enn 15A. Det gikk riktig nok opp fra 13 til 15A etter laskingen, men hadde forventet 32A. Noen som har et tips?

Ja, kabelen skal låses fast.

Ang. ladehastigheten høres det ut som om pilotsignalet kan være justert feil på boksen? Hva rapporterer bilen, skriver den 15/15A eller 15/32A?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Longice

Ok, mulig den låses fast under lading. Har ikke akkurat prøvd å dra den ut mens den lader...

Det står 15/15A i bilen når den lader. Før laskingen sto det 13/15A.

jkirkebo

Sitat fra: Longice på tirsdag 08. april 2014, klokken 20:45
Ok, mulig den låses fast under lading. Har ikke akkurat prøvd å dra den ut mens den lader...

Det står 15/15A i bilen når den lader. Før laskingen sto det 13/15A.

Da er det ikke laskingen det er feil på men justeringen av pilotsignalet. Du må nok ta en prat med de som installerte boksen. Det skal stå x/32A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Longice


jkirkebo

Sitat fra: Longice på tirsdag 08. april 2014, klokken 21:55
Pilotsignalet kan kun endres via software?

Tror det, men er ingen ekspert på den typen boks.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA