Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Initiativ for Semihurtiglading?

Startet av Reodor, tirsdag 25. mars 2014, klokken 20:04

« forrige - neste »

Reodor

Ser at ABB har kommet med en ny 20 Kw hurtigladeserie med både ac, Chademo og CCS.         

http://www.abbaustralia.com.au/product/seitp332/edc2ce6c71a2432dc1257c14004a42d7.aspx?productLanguage=us&country=AU

Fordelen med disse er jo at de ofte ikke trenger dyr infrastruktur i form av utbedret strømforsyning til ladestasjonen og dermed sikkert kan være aktuelle for store dagligvarer, kjøpesentre, rasteplassene på turistvegene etc.

Utplassering av slike ville dermed kunne få en helt annen utbredelse enn 50 Kw laderne hvor infrastruktur rundt laderen kan koste mer enn laderen i seg selv.

Hva om Elbilforeningen, eller andre, kunne fremforhandle en pris for slike og lage en info folder som medlemmer kan presentere på aktuelle steder på sin reiseveg.

Dette er på ingen måte ment som et innlegg mot 50 Kw stasjonene hvor man stopper, venter og lader på lange reiser men mer som et supplement for å lade når man stopper og ikke stopper for å lade.

Jeg har for ordens skyld ingen tilknytning til ABB og håper det finnes et større utvalg av slike ladere.
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

svingen

+1 høres veldig bra ut, er vansklig og snakke med aktuele steder uten å ha en ca pris
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

emil

Heller mange 20kw ladere enn få 50kw ladere. Skal noen turer fra sørlandet til vestfold-oslo før sommeren og jeg tør ikke ta Leafen på de turene.

Det jeg synes er litt merkelig med hurtigladingsutbygging er at de nevner strømtilgang som en av de store kostnadene og problemene med å få på plass 50kW DC ladere og omtrent i samme setning sier at det hadde vært mye enklere å kunne sette opp 3-4 22kW AC type2 stolper... Totalt strømtrekk for de vil jo ligge over DC laderen.

Reodor

2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

Lynet

Ja til 20kW ladere.
Egentlig helt bortkastet med 50kW ladere på Leaf ihvertfall.
Brukte tre kvarter på å få inn 12kWh i går med en 50kW lader! Startet med 33% batteri på 10 grader og da ga den bare 31kW! Ved 50% og 13 grader ga den bare 22kW!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Electrix

Jeg synes også at det er overraskende lite oppmerksomhet rundt semihurtig lading. Det finnes også "portable" semihurtigladere som kun trenger å plugges inn I en kontakt, noe som gjør installasjonen veldig fleksibel. Dette burde være ideelt for butikker/kjøpesentre eller veikroer/restauranter og disse storkioskene som også selger bensin. Her er det ofte parkeringsplassene reservert for kunder uansett, og strømkostnaden blir liten iforhold til intjeningen på en kunde eller familie. Og skal man først sitte ned og spise går det fort mer enn 20-30 min så da er det likegreit å slippe å matte skynde seg ut og plugge fra bilen med en gang den er ferdig.

Ville det ikke vært en sak for foreningen å lage en enkel brosjyre med info om utstyr og priser rundt dette?
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Reodor

Så da har elbilhjelpen.no presentert en semihurtiglader til 129.000,- inkl mva.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14764.0.html

Hurtiglader ferdiginstallert til rundt 100k "må" jo være interesant for næringsdrivene langs veien.
Lokk kunder inn i 20-30 minutter!





2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

ganton

Sitat fra: emil på onsdag 26. mars 2014, klokken 11:32
Heller mange 20kw ladere enn få 50kw ladere.


Uten at jeg har oversikt over hvilke biler som faktisk KAN benytte seg av 20kW AC semihurtiglading så gjelder det vel ihvertfall ikke BMW  eller VW...   Finnes det en oversikt over dette?
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

emil

Sitat fra: ganton på torsdag 12. juni 2014, klokken 12:46
Sitat fra: emil på onsdag 26. mars 2014, klokken 11:32
Heller mange 20kw ladere enn få 50kw ladere.


Uten at jeg har oversikt over hvilke biler som faktisk KAN benytte seg av 20kW AC semihurtiglading så gjelder det vel ihvertfall ikke BMW  eller VW...   Finnes det en oversikt over dette?

Nå tenkte jeg mer på 20kW DC ladere enn Type2 AC hvis det nå skulle være mye billigere med disse enn 50kW DC ladere.

Ca halvveis i hurtigladingen med en 50kW lader er man nede i rundt 20kW og da har man ikke noen fordel lengre. Ellers burde ladestasjoner der man fordeler en høy totaleffekt på flere ladende biler også være en ting man kanskje burde satse på. Er det ikke noe sånt de forsøker på Skøyen fortiden?

Reodor

Sitat fra: ganton på torsdag 12. juni 2014, klokken 12:46
Sitat fra: emil på onsdag 26. mars 2014, klokken 11:32
Heller mange 20kw ladere enn få 50kw ladere.


Uten at jeg har oversikt over hvilke biler som faktisk KAN benytte seg av 20kW AC semihurtiglading så gjelder det vel ihvertfall ikke BMW  eller VW...   Finnes det en oversikt over dette?

Begge laderne nevnt over (fra ABB og Elbilhjelpen) kan levere 20 kw DC via Chademeo og CCS.
Da mener jeg de kan forsyne trillingene, Leaf, BMW, VW, Kia osv.

Det betyr at for drøye 100.000,- + mva kan man sette opp et fleksibelt ladepunkt som langt på vei fyller samme rollen til de større laderne som vi gjerne hører koster en halv million og oppover før de er installert.

Ladetiden er noe lenger på 20 kw enn på 50 kw og det kan gjerne være en fordel for næringsdrivene som ønsker å få folk inn. For oss som elbilbrukere ville en større utbredelse av disse ved butikker etc føre til at man i større grad lader når man allikevel har stoppet enn at man stopper for å lade.

Nå som Elbilhjelpen har lagt ut pris er det faktisk mulig for oss elbilister å nevne denne muligheten for butikker, veikroer etc..
Semiportable enheter burde kunne driftes rimelig da man kan sende de inn for service istedet for ringe teknikker ut.

Jeg vil tro at en investering på rundt 100.000,- og en kostnad på 10-20 kroner i strøm per kunde vil være interesant for mange samtidig som de fremstår som service villige og moderne.
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

Lynet

Sitat fra: Reodor på torsdag 12. juni 2014, klokken 16:08
Ladetiden er noe lenger på 20 kw enn på 50 kw og det kan gjerne være en fordel for næringsdrivene som ønsker å få folk inn.

Ladetiden på Leaf blir ubetydelig lengre! Årsaken er at den nesten aldri trekke 50kW. Jeg har observert 45kW ved nesten tomt og nesten 20 grader. Men ved 50% hadde den allerede sunket til 30kW.
Et batteri på 10 grader greier knapt 20kW i snitt fra tomt til 90% på en 50kW lader.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA